Luistelu kypärä päässä? Auttakaa?
Minulla on nyt 12 vuotias tyttö ja täyttää tänä vuonna 13. Tyttöni on rakastanut luistelua vuodesta toiseen ja ihmettelin kun ei ole vielä edes käynyt luistelemassa tänä vuonna. luistelussa tyttö käytti viime vuonna vielä kypärää mutta tyttöni kertoi että haluasi mennä kavereidensa kanssa luistelemaan lähi jäälle mutta hänen muut kaverinsa eivät käytä kypärää ja puhuvat että esimerkiksi liikunnanopettajalle että miksi pitää olla kypärä liikuntatunnilla kun on luistelua jne. Ja tyttöni kysyi myös että onko hänen pakko pitää kypärää päässä kun o kavereidensa kanssa luistelemassa ja sanoin että katsotaan sitä hommaa vielä. Ja ymmärrän täysin että ei tyttöni halua pitää kun ei muutkaan kaverit kypärää käytä ja tiedän myös että ei hän edes haluasi sitä käytää joten voinko sanoa tyttölleni että ei tarvitse laittaa kypärää vai mitä?
Kommentit (12)
Nyt on tyttö 13v. itse kirjoittanut kysymyksen ja vastauksen, kun välimerkit puuttuu molemmista.
Nykyään ymmärtää hieman paremmin kun tuon ikäisillä on kouluissa jne ulkonäköpaineta (huomen ei kaikilla) niin haluaa niin sanotusti sopeutua joukkoon elikkä jos muut kaverit eivät käytä kypärää luistelessa niin. Minulla on nyt 14 vuotias tyttö ja 12 vuotias poika. Tyttöni käytti kypärää 12 vuotiaaseen saakka ja poikani kuka on nyt 12 niin ei käytä kypärää paitsi koulun liikuntatunneilla kun siellä on pakko. Ja ymmärrän lapsiani hyvin en minä heitä pakkotaisikaan käyttämään ja HUOM tämä on täysin minun mielipiteeni asiasta
Mietin ihan samaa mutta jos on niin sitten varmaan on
Aivan turha käyttää kypärää jossain yleisöluisteluissa.
Naurettavaa vaatia keneltäkään kypärän käyttöä ellei kyseessä ole jotkut treenit.
Kyllä mä koen kypärän vähän turhaksi osaavalle sunnuntailuistelijalle. Vauhti tuskin on kovin kova, eikä tehdä mitään hyppyjä ja temppuja, vähän vaan potkutellaan menemään. Aika harva aikuinenkaan käyttää luistellessa kypärää. Joten antaisin olla ilman, jos lapsi kuitenkin pysyy ihan hyvin pystyssa. Eri asia pienet lapset, jotka vasta harjoittelee ja on koko ajan kumossa.
Eihän ne harrastajatkaan käytä enää tietyn iän jälkeen, kun kypärän käyttö tasapainottaa väärin. Olisko se 7-8 vuotiaana lopettavat kypärän käytön treeneissä.
Ellei lätkää tms pelaa luistellessa, niin ei suosittele kypärää.
Ei tuo kovin vaaralliselta kuulosta. Omassa nuoruudessa ei kypäriä edes tunnettu. Luisteltiin, pyöräiltiin ja lasketeltiin aina ilman kypärää.
Muutama päivä sitten olin luistelemassa ja joku 10v lapsi kaatui jäällä. Ihan harmiton kaatuminen pienestä vauhdista ja kypärä lensi metrin päähän ennen kuin lapsi oli edes jäässä. Eipä se kypärä mitään auta, jos ei ole kiinni mitenkään.
Meillä ei ole koskaan laitettu kypärää luistelussa, myös jääkiekkoa ja ringetteä on sekä tyttären ja pojan kanssa pelailtu rauhassa ilman kypärää. Siinä on kuitenkin aina paksu pipo päässä mikä antaa vähän suojaa. Tyttären 14v koulussakaan ei kypärää vaadita mikäli vain luistellaan, mailojen kanssa kypärä on koulussa oltava.
Luistellessa luultavasti pienempi riski kuin hiekoittamattomalla jäisellä kadulla kävellessä. Jääkiekko on eri asia.
Minun tyttöni on vasta 10 vuotias ja hän käyttää kypärää koska muutkin hänen kanssa samanikäiset kaverinsa käyttävät mutta jos tulisi kun hän on 12-13 vuotias tuo sama tilanne että hän kysyisi että onko kypärää pakko laittaa kun on kavereiden kanssa luistelemassa jos muutkaan kaverinsa käytä. En minä lastani pakottaisi enää 13 vuotiaana kypärää käyttämään.