Oikeustieteellinen vai kauppakorkea?
Olen lukion tokalla. Ensi vuonna pitäisi hakea johonkin, ja nyt vaihtoehtoihin ovat jääneet kauppakorkea ja oikeustieteellinen. Onko täällä jommassa kummassa opiskelevia/opiskelleita? Kumpaa koulua suosittelet? Mitä kirjoitit yo-kokeissa, mitkä arvosanat sait? Mihin koulun jälkeen voi mennä töihin?
Kommentit (33)
Haen tänä keväänä kauppakorkeaan. Valmistuin viime keväänä, nyt välivuosi meneillään. Lukiossa ollessani suunnitelmani vaihtelivat milloin missäkin, oikeasti en vain tiennyt mitä todella haluan. Päätin sitten hakea kauppakorkeaan, koska ensinnäkin sinne pääsee heikommilla pisteillä kuin esim. oikeustieteelliseen. Lisäksi kauppakorkea antaa laajemmat työmahdollisuudet kuin oikis. Toki jos tuleva palkka vaikuttaa itselläsi, niin oikiksesta pääsee todennäköisemmin parempipalkkaisiin töihin. Itse aion ruveta opiskelemaan rahoitusta, jos vain pääsen sisään. Tsemppiä sulle!
Molemmat ovat hyviä kouluja, joista valmistuneilla on keskimäärin hyvät työmarkkinat. Isoissa kansainvälisissä yrityksissä on paljon erilaisia tehtäviä, joihin kaupallinen tai oikeustieteellinen koulutus antaa hyvän pohjan; riippuu toki siitä, mitä painottaa opiskeluissaan. Ja OTK voi toki sitten lisäksi tehdä töitä asianajajana jne. - tästä osaa varmasti kertoa paremmin joku sen alan ihminen.
Minä olen valmistunut kauppiksesta 20 vuotta sitten ja en ole ollut (toistaiseksi!) päivääkään työttömänä valmistuttuani. Kirjoitin pitkän matikan (E), pitkät kielet (L), äidinkielen (L) ja pari reaaliainetta (E).
Tsemppiä opiskeluihin!
Heh, näiden vastausten perusteellako ajattelit tulevaisuuttasi suunnitella? Molemmista kouluista voi todellakin valmistua erilaisiin tehtäviin. Jos et tiedä, kiinnostaako sinua talous vai oikeus, niin aika vaikea on kenenkään antaa fiksuja ja täsmällisiä neuvoja. Se että minä tykkään tästä alasta ja koen menestyneeni urallani, ei kerro sinun tulevaisuudestasi yhtään mitään.
Kauppakorkeaan kannattaa vain mennä jos on suhteita valmiiksi liike-elämään ellei joku varmasti työllistävä juttu kuten laskentatoimi kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kauppakorkeaan kannattaa vain mennä jos on suhteita valmiiksi liike-elämään ellei joku varmasti työllistävä juttu kuten laskentatoimi kiinnosta.
Älkää ihan oikeasti jaksako. Taas näitä "vain suhteilla pääsee töihin" tyyppejä. Kenellä muuten on lukiossa suhteita liike-elämään? Toki vanhemmilla voi olla, mutta kuitenkin.
Työllistymisen suhteen kaupparkokeassakin vaikuttaa tietenkin myös se, mitä siellä opiskelee. Toki aina voi vastaa "suurin kansainvälinen yritys", koska kyllähän niissä työskentelee ihmisiä hyvinkin erilaisilla koulutuksilla.
Itse opiskelin kauppakorkeassa parikymmentä vuotta sitten. Enkä osaa suositella, kumpaan kannattaa mennä. Molemmissa on puolensa, mutta kaupparkoeassakin pitää sitten valita, mitä siellä haluaa opiskella. Molemmissa on hyvät työllistymismahdollisuudet, mutta ehkä hieman erilaiset työpolut.
Jos olet todella kunnianhimoinen, niin kauppakorkea on todennöiköisesti parempi paikka lähteä tavoittelemaan esim. suuryritysten johtopositioita, mutta toisaalta suurin osa KTM:stä on asiantuntija ja alemmissa johtotehtävissä.Oikkis taas voi sopia turvallisuushakuisemmalle, koska on hieman enemmän tehtäviä, johon OTM on suoraan kelpoisuusvaatimus.
Oikiksesta saat konkreettisempaa osaamista. Lisäksi paremmat mahdollisuudet toimia ns ”yleishyödyllisissä” tehtävissä vaikka julkisella puolella, järjestöissä ym, jos sellainen kiinnostaa. Itse olen valmistunut kymmenisen vuotta sitten kauppakorkeakoulusta, enkä ole päivääkään ollut työttömänä sen jälkeen. Palkkakin alkaa kutosella. Silti koen, ettei opinnoista oikeestaan jäänyt käteen juuri mitään työelämässä hyödynnettävää. Paitsi tietty se paperi, jolla pääsi työuralla alkuun. Lisäksi tuntuu, että oikeasti haluaisin tehdä jotain merkityksellisempää kuin mitä bisnespuolella on tarjota. Noh, nämä nyt on niin henkilöstä kiinni olevia juttuja mutta tuossa omia fiiliksiäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ihan oikeasti jaksako. Taas näitä "vain suhteilla pääsee töihin" tyyppejä. Kenellä muuten on lukiossa suhteita liike-elämään? Toki vanhemmilla voi olla, mutta kuitenkin.
Suurimman osan vanhemmat oli ainakin omaan aikaani ylempiä toimihenkilöitä. Tästä on tosin jo 10 vuotta aikaa.
KTM:n opintojen kautta pääset nopeasti hyville palkoille. Jotkut kiipivät ilman, että olisivat valmistuneetkaan, mutta suosittelen, että sinä 1. Suoritat tutkintosi loppuun ja valitset sen sisällöksi nimenomaan "kovia aineita". 2. Käytät viehätysvoimaasi menemällä töihin tyylikkäänä ja itsellesi ominaisella tavalla naisellisena, et liian tyrkkynä ja et missään vaiheessa ala riisumaan näitä "aseitasi". Pääset hyvään alkuun vanhojen äijien "suosikkityttönä ja toimiston silmänilona ja piristeenä", joten käytä tilaisuutesi ja näytä, että sinussa on enempään. Ole kova. Äijät ovat sinun alapuolellasi. 3. Tietenkin vaadit lisää liksaa ja teet vähän yli minimityöajan ja kouluttaudut lisää koko ajan, mahdollisuuksien mukaan myös työajalla. 4. Laitat miehesi hoitamaan lasta kotiin. 5. Olet suora. Et kerro liikaa. Pysyt olennaisessa yhtä hyvin kuin miehet. 5. Varot naisliittoumia. Kaveeraa mieluummin miesten kanssa. Naiset eivät suurinosa pärjää ja siksi katkeroituvat ja juonivat, eivätkä ymmärrä itsekään, että mitä ovat tehneet väärin. Joillakin on enemmän opintoja takana kuin toimivia työihmissuhteita. 6. Etene aluksi vaakatasossa kahteen tai kolmeen paikkaan ja sitten ylöspäin ts laajenna työkokemustasi useammalle sektorille ja sitten johtotehtäviin. 7. Mieti aina uudestaan mitkä ovat "kovia aineita" ja työkokemusta juuri johtotehtäviin. Ei todellakaan filosofia eikö psykologia eikä henkilöstöhallinto, minne naiset jumittuvat! Haastattele menestyneitä ja laadi oma strategiasi.
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön. Minä en tuntenut bisnesmaailmasta ketään enkä ole saanut yhtään työpaikkaani suhteilla. Palkka alkaa nykyään 7:lla ja töitä on riittänyt aina. t. KTM Aallosta.
Kauppis on kärsinyt aika rajun inflaation. Niitä on nykyään joka niemessä ja notkossa ja työelämä valitettavasti vetää yhtäläisyysmerkin tradenomin ja KTM:n välille. Eli kilpailu työpaikoista on alkuun tosi kova, ellet ole päässyt rahoitukseen tai muuhun arvostettuun pääaineeseen.
Oikiksesta työllistyminen on siksi helpompaa, mutta sieltäkin saattaa päätyä melko suorittavaan työhön esim. pankkiin tai vakuutusyhtiöön.
Kannattaa muuten lukaista vaikka Finlexiä että kiinnostaako se lain lukeminen oikeasti. Ennen pääsykoekirjan avaaminen kertoi osalle pyrkijöistä, että ei ikinä tätä.
Oikeustieteellisestä saat ammattitutkinnon. Sinulla on siis ammatti. Voit myös lukea kauppatieteitä sivuaineena. Toisin päin homma ei oikein toimi. Käsittääkseni oikikseen ei edelleenkään pääse lukemaan juuri mitään sivuaineita, se on vähän kuin lääkis, tietty putki pitää juosta läpi että osaa hommat.
Vierailija kirjoitti:
Työllistymisen suhteen kaupparkokeassakin vaikuttaa tietenkin myös se, mitä siellä opiskelee. Toki aina voi vastaa "suurin kansainvälinen yritys", koska kyllähän niissä työskentelee ihmisiä hyvinkin erilaisilla koulutuksilla.
Itse opiskelin kauppakorkeassa parikymmentä vuotta sitten. Enkä osaa suositella, kumpaan kannattaa mennä. Molemmissa on puolensa, mutta kaupparkoeassakin pitää sitten valita, mitä siellä haluaa opiskella. Molemmissa on hyvät työllistymismahdollisuudet, mutta ehkä hieman erilaiset työpolut.
Jos olet todella kunnianhimoinen, niin kauppakorkea on todennöiköisesti parempi paikka lähteä tavoittelemaan esim. suuryritysten johtopositioita, mutta toisaalta suurin osa KTM:stä on asiantuntija ja alemmissa johtotehtävissä.Oikkis taas voi sopia turvallisuushakuisemmalle, koska on hieman enemmän tehtäviä, johon OTM on suoraan kelpoisuusvaatimus.
Kauppiksessakin voi lukea oikeustiedettä, ainakin minun aikanani laajaksi sivuaineeksi asti. Toisaalta isoissa yrityksissä on johdossa porukkaa myös OTK-tutkinnolla. Tutustuisin molempien tarjontaan ja valitsisin sen, joka aidosti kiinnostaa eniten, koska opinnoissa menestyminen vaatii työtä ja on tylsä päntätä jotain, mikä ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön. Minä en tuntenut bisnesmaailmasta ketään enkä ole saanut yhtään työpaikkaani suhteilla. Palkka alkaa nykyään 7:lla ja töitä on riittänyt aina. t. KTM Aallosta.
Eli olet saanut työpaikat hakemalla Monsterissa tms. ilmoitettuihin paikkoihin?
eri
Vierailija kirjoitti:
Kauppis on kärsinyt aika rajun inflaation. Niitä on nykyään joka niemessä ja notkossa ja työelämä valitettavasti vetää yhtäläisyysmerkin tradenomin ja KTM:n välille. Eli kilpailu työpaikoista on alkuun tosi kova, ellet ole päässyt rahoitukseen tai muuhun arvostettuun pääaineeseen.
Oikiksesta työllistyminen on siksi helpompaa, mutta sieltäkin saattaa päätyä melko suorittavaan työhön esim. pankkiin tai vakuutusyhtiöön.
Kannattaa muuten lukaista vaikka Finlexiä että kiinnostaako se lain lukeminen oikeasti. Ennen pääsykoekirjan avaaminen kertoi osalle pyrkijöistä, että ei ikinä tätä.
Olen kanssasi eri mieltä: työelämässä KTM on edelleen ihan eri asia kuin tradenomi. Moneen paikkaan edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa eli tradenomia ei kutsuta edes haastatteluun. Tradenomeja on töissä lähinnä assareina, spesialisteina tms. mutta harvemmin Manager-tasolla, siitä ylöspäin puhumattakaan.
Hae amikseen. Pääset nopeammin oikeisiin töihin.