Oikeustieteellinen vai kauppakorkea?
Olen lukion tokalla. Ensi vuonna pitäisi hakea johonkin, ja nyt vaihtoehtoihin ovat jääneet kauppakorkea ja oikeustieteellinen. Onko täällä jommassa kummassa opiskelevia/opiskelleita? Kumpaa koulua suosittelet? Mitä kirjoitit yo-kokeissa, mitkä arvosanat sait? Mihin koulun jälkeen voi mennä töihin?
Kommentit (33)
Pyri molempiin. Menet sinne mihin pääset. Kauppiksessa voi aika pitkälle lukea myös lakia. Oikiksessa keskittyisin kiinteistölainsäädäntöön tai verotukseen.
Tsemppiä, valinta ei ole lopullinen, pääasia että menet ja aloitat.
terv OTK KTM
Itse käyn molempia yhtä aikaa (kauppiksessa laskis pääaineena). Tukevat hienosti toisiaan eikä ole tarvinnut työttömänä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppakorkeaan kannattaa vain mennä jos on suhteita valmiiksi liike-elämään ellei joku varmasti työllistävä juttu kuten laskentatoimi kiinnosta.
Höpönlöpön. Minä en tuntenut bisnesmaailmasta ketään enkä ole saanut yhtään työpaikkaani suhteilla. Palkka alkaa nykyään 7:lla ja töitä on riittänyt aina. t. KTM Aallosta.
Eli olet saanut työpaikat hakemalla Monsterissa tms. ilmoitettuihin paikkoihin?
eri
Kyllä, joka ikisen työpaikkani olen saanut hakemalla paikkaa, josta on ollut ilmoitus jossain työnhakupalvelussa. Yhden työn olen saanut siten, että työpaikkaa vaihtanut ex-kollega rekrytoi minut tiimiinsä uuteen firmaansa, muut noiden avoimien hakujen kautta.
KTM on nykyään yhtä tunkkainen ja vanhentunut tutkinto kuin merkonomi aikanaan, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
KTM on nykyään yhtä tunkkainen ja vanhentunut tutkinto kuin merkonomi aikanaan, valitettavasti.
Päivän hauskin 😂😂😂
Mitä jos pidät välivuoden ja opiskelet sen aikana avoimessa yliopistossa tai kansanopistossa näitä kumpaakin ainetta? Saisit paremman käsityksen millaisia ne ovat ja sen jälkeen vaaka voi selvemmin kallistua toiselle puolelle. Kummassakin on hyvät ja huonot puolet, sinun kannattaa valita tarkkaan mikä sopii juuri sinulle ja mikä juuri sinua jaksaisi kiinnostaa. Ettei käy niin, että ekan opiskeluvuoden jälkeen tajuat olevasi aivan väärällä alalla ja ensikertalaisuuskiintiösi meni jo.
Oletko kokeillut netin ammatinvalintatestejä? Kokeile vastata niihin aivan rehellisesti niin saat kenties käsityksen siitä, mikä sopisi sinun luonteellesi parhaiten. Vedä lukio loppuun täysillä. Noille aloille on tunkua ja vaikea päästä, hyvä todistus auttaa paljon :)
Vierailija kirjoitti:
Heh, näiden vastausten perusteellako ajattelit tulevaisuuttasi suunnitella? Molemmista kouluista voi todellakin valmistua erilaisiin tehtäviin. Jos et tiedä, kiinnostaako sinua talous vai oikeus, niin aika vaikea on kenenkään antaa fiksuja ja täsmällisiä neuvoja. Se että minä tykkään tästä alasta ja koen menestyneeni urallani, ei kerro sinun tulevaisuudestasi yhtään mitään.
En tietenkään päätä tämän keskustelun perusteella minne aion hakea. Ajattelin vain, että täältäkin voi saada hyviä kokemuksia tai muita tietoja molemmista vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppakorkeaan kannattaa vain mennä jos on suhteita valmiiksi liike-elämään ellei joku varmasti työllistävä juttu kuten laskentatoimi kiinnosta.
Höpönlöpön. Minä en tuntenut bisnesmaailmasta ketään enkä ole saanut yhtään työpaikkaani suhteilla. Palkka alkaa nykyään 7:lla ja töitä on riittänyt aina. t. KTM Aallosta.
Eli olet saanut työpaikat hakemalla Monsterissa tms. ilmoitettuihin paikkoihin?
eri
Minä olen saanut kaikki työpaikkani ilmoituksiin vastaamalla.
T. Toinen ktm
Kauppakorkeakoulu oli itselleni väärä valinta. Loppujen lopuksi sieltä ei valmistu oikein minkään asian asiantuntijaksi.
Täällä yksi pian oikeustieteellisestä valmistuva!
Hain kouluun pääsykokeiden avulla. Minulla oli jo yläasteen lopussa selvää, että aion hakea sinne, ja sillä perusteella valitsin lukion kurssit. En ole vielä kertaakaan katunut päätöstäni. Jos haet oikeustieteelliseen, täytyy ensinnäkin pärjätä hyvin kirjoituksissa, mikäli aoit todistuksen perusteella hakea. Lisäksi oikeustieteellinen vaatii enemmän opiskelua ja luennoilla istumista, kuin kauppakorkea (tiedän koska sisko opiskelee kauppakorkeassa). Opiskeluaika on sama molemmissa, lähes kaikki suorittavat heti maisterin tutkinnon. Ja oikeustieteellisen hyvä puoli on siinä, että sieltä päästyäsi sinulla on oikea ammatti.
Tuli ehkä vähän sekava kommentti, kysy lisää jos haluat!
Tulet viettämään 5v aihetta opiskellen ja sen jälkeen kymmeniä vuosia alan hommia tehden. Sinuna selvittäisin kummistakin opinnoista sekä uramahdollisuuksista enemmän ja päättäisin kumpi lopulta kiinnostaa enemmän. Uskon vakaasti, että alalla menestyminen on helpompaa ku aikosti pitää duunistaan. Ja jos duuni ei kiinnosta, elämä saattaa alkaa tuntumaan lopulta hyvin tyhjältä vaikka rahaa olisikin. Eli valitse se kumman sinä haluat.