38-43 vuotiaat,kuinka paljon teillä on säästöjä tai omaisuutta?
Kommentit (62)
Omaisuuden arvo on todellinen arvo vasta myydessä. Siksi on hassua, kuinka joku arvoittaa asuntonsa arvon kun ei ole varmuutta siitä, mikä sen todellinen arvo on. Sama on osakkeissa ja arvopapereissa. Se, mitä tilillä näyttää olevan on ollut kaksi sekuntia sitten, ei tämän hetken arvo. Arvon suuri muutos on kuitenkin suhteellisen harvinaista, mutta mahdollista.
Mutta hauska keskustelu. Tästä saa hieman perspektiiviä, mitä minua parikymmentä vuotta vanhemmat ihmiset ovat haalineet. Itse en asunto-osaketta osta tai tule ostamaan, enkä pahemmin muutakaan maallista omaisuutta. Rahat olen sijoittanut hyvin hajauttamalla tai hassannut itseeni ja henkiseen hyvinvointiini.
Vierailija kirjoitti:
Omaisuuden arvo on todellinen arvo vasta myydessä. Siksi on hassua, kuinka joku arvoittaa asuntonsa arvon kun ei ole varmuutta siitä, mikä sen todellinen arvo on. Sama on osakkeissa ja arvopapereissa. Se, mitä tilillä näyttää olevan on ollut kaksi sekuntia sitten, ei tämän hetken arvo. Arvon suuri muutos on kuitenkin suhteellisen harvinaista, mutta mahdollista.
Mutta hauska keskustelu. Tästä saa hieman perspektiiviä, mitä minua parikymmentä vuotta vanhemmat ihmiset ovat haalineet. Itse en asunto-osaketta osta tai tule ostamaan, enkä pahemmin muutakaan maallista omaisuutta. Rahat olen sijoittanut hyvin hajauttamalla tai hassannut itseeni ja henkiseen hyvinvointiini.
Eiköhän osa näistä vastaajista tiedosta, että asunnon arvo voi olla eri kuin hankintahinta, mutta jos omistaa asunnon isosta kaupungista, ei sille ole tiedossa arvonalennusta.
Samoin on osakkeita, joiden arvo ei tule yhtäkkiä putoamaan ja useimmat sijoittajat myös osaavat hajauttaa sijoituksiaan.
Jos myisin kaikki asunnot/kiinteistöt ja maksaisin velat pois nyt, käteen jäisi reilut 400t euroa.
Talo 350k€
Rahastot 100k€
oaskkeet 300k€
Käteistä 40k€
lainaa 140k€
Eli omaisuus 650k€
Me 43 ja 44
Vierailija kirjoitti:
Talo 350k€
Rahastot 100k€
oaskkeet 300k€
Käteistä 40k€
lainaa 140k€Eli omaisuus 650k€
Me 43 ja 44
Pakko kysyä miten olette omaisuutemme keränneet, ei varmasti millään palkkatyöllä?
Puolet rivarikämpästä Länsi-Helsingissä. Lainaa 6 000€.
N.42
Vierailija kirjoitti:
Talo 350k€
Rahastot 100k€
oaskkeet 300k€
Käteistä 40k€
Me 43 ja 44
Ja paljonko tästä on sinun henkilökohtaista omaisuuttasi? 50%?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo 350k€
Rahastot 100k€
oaskkeet 300k€
Käteistä 40k€
Me 43 ja 44
Pakko kysyä miten olette omaisuutemme keränneet, ei varmasti millään palkkatyöllä?
Kyllä kaksi työssäkäyvää ihmistä pystyy kerryttämään tuon, onhan aikaakin tuossa ollut 20 vuotta. Ja olihan heillä lainaakin vielä jäljellä.
t: sivusta kommentoiva
Rahastot, säästötili, osakkeet, yht. n 180 000. Oma talo n. 300 000, velaton. Keskituloisia ollaan, 37 ja 39 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo 350k€
Rahastot 100k€
oaskkeet 300k€
Käteistä 40k€
Me 43 ja 44
Oikeastaan palkka työllä ei perintöä tai suurta avustusta saatu missään vaiheessa.
Tänä vuonna anoppi osti meille toisen auton (10 000€) kokee suurta syyllisyyttä kun on tukenut toista tytärtään huomattavasti suuremmalla summalla.
Vaimon vuosi ansiot 30k€. tekee 24h/viikko
Minä olin pitkään rivi insinööri 40- 60 k€/vuosi. Nyt viimeiset 5 vuotta yrittäjä 100k€/vuosi
yksi suuri tekijä on asunto. Ostimme 15 vuotta sitten korjattavan Ison kiinteistön. Vuokraamme osan ja saamme 12k€/vuosi
Olemme eläneet säästellen emme pihistellen. 3 lastamme pelaa mm lätkää ja kerran vuodessa ollaan tehty lomamatka johon yleensä on mennyt liian liki 10 000€
Minun osuuteni jos realisoitaisiin omaisuus tänään ja pistettäisiin puoliksi olisi n. 70t. Vaikea kyllä arvioida mitä oikeasti asunnosta saataisiin. Ihan rehellisesti maksettiin tästä ehkä vähän ylihintaa. Mutta tämä ei ole meillä sijoitus (vaikka selvästi arvokkain omaisuus onkin) vaan koti. Autolle ja irtaimistolle jne en laskisi mitään arvoa.
olen 53 vee
kun myymme asunnon , saamme siitä noin 400 000
asunto on tarkoitus myydä kun täytän 60 vuotta.
Aiomme mennä vuokralle ja käyttää rahat matkusteluun ja hemmotteluun
Mielenkiintoinen ketju, vaikka kateuskortti nousee välillä esiin.
Omaisuutta 45000e, velkaa 102 000e. Säästöjä 7000e.
N43, kolme lasta ja puoliso (hänellä aika lailla sama tilanne).
Tilillä 21 000 € (säästin ne edellisen työn palkastani, jotta voin pitää sapattivuoden tai kaksi, kuluni niin alhaiset ja elämäntapa säästeliäs, että elän tuolla 2 vuotta)
Velaton sijoitusasunto pienestä kapungista. Ei kovin arvokas, alle 20 000 €.
Velaton auto, arvo ehkä 2000 €.
Siinä ne.
Käteistä 100 t€, yhden naisen konsulttifirma n. 200 t€, velaton omakotitalo n. 550 t€, käyttöauto ja neljä harrasteautoa olisiko yhteensä n. 200 t€, rahasto- ja osakesijoituksia n. 60 t€ sekä irtainta omaisuutta arviolta 30 t€. Koko ajan rahaa tulee enmmän kuin tarvitsen ja tulen jättäytymään pois työelmästä ennen kuin täytän 50 v. Periaatteessa olen melko vähään tyytyväinen, nuo autot on jonkin asteinen intohimo / harrastus ollut aina. Koulutukseltani olen insinööri AMK. N39v
Olen ylittänyt tuon iän, mutta voin kertoa, että kysytyssä iässä ei ollut käytännössä yhtään säästöjä. Vakituinen työpaikka, mutta kk-palkka meni sen kk:n aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo 350k€
Rahastot 100k€
oaskkeet 300k€
Käteistä 40k€
Me 43 ja 44
Palkkatyöllä.
Osakkeiden arvo kaksikymmentäseitsemän (27) tuhatta euroa. Velkaa kolmekymmentäneljä (34) tuhatta euroa. Ikä 39 vuotta.
Vakituinen pienipalkkainen työ lähihoitajana. Rahat riittävät kuitenkin normaaliin elämiseen, mutta tuhlata ei voi.
Aloitin säästämisen vasta ihan muutama vuosi sitten.
Sen vuoksi minulla ei ole isoja säästöjä. Puskurina minulla on 4500 Svea-pankissa.
Osakkeita on noin 1500 eurolla ja rahastoja tonnilla.
Asuntolainaa on jäljellä 20 vuodeksi.
N42