Ensiasunnon ostaminen ja varainsiirtovero
Kuinka toimia että toiselle puolisolle jäisi vielä oikeus ensiasunnon ostoon vaikka. Eikö sen saa jollain omistusoikeuskikkaiiluilla?
Kommentit (34)
avioehtoa. Omaisuus puolitetaan riippumatta kenen on. Menkää naimisiin jos teillä on kalliit asunnot, paljon turvallisempi tilanne.
Vierailija:
Aika monilla aviopareilla on yhteinen tili,
kyllä siitä voi maksaa asuntolainaa ilman että tarvitsee ' yksin' maksaa.
Mutta verottaja katsookin, että kummallakin aviopuolisolla on siitä huolimatta omat tulot. Eihän Suomessa ole enää käytössä mitään perheverotusta. Jos molemmat osallistuvat tasapuolisesti talouden ylläpitoon, niin verottaja voi katsoa, että toinen maksaa yhtä lailla lainaa.
pakin antamat neuvot takaavat sen et ei ongelmia varmasti tule. Harvoin kai niitä tulee mutta meille pankkineiti kertoi että eräällä pojalle oli rapsahtanut isot verot korkoineen maksettavaksi kun oli vanhempien säästämillä lapsilisärahoilla ostanut itselleen ekan oman auton. Lapsilisistä ei oltu tehty asian mukaisia lahjakirjoja joten verottaja iski sitten siihen. tekevät kuulemma sellaisia pistokoetyyppisiä iskuja ihmisten omaisuus asioihin vaikka kyseessä olisi pienetkin summat.
Vierailija:
tuohon lahjaverojuttuun
ei meille mitään lahjaveroja napsahtanut vaika minä sijoitin säästöjäi asuntoon, näiden säästöjen avulla emme tervinneet takaajia (olemme ensiasunnon ostajia ja laina on Nordeasta). Eli minä maksoin asunnosta summan x ja loppuosalle haimme lainan.
Me nyt vain turvasimme selustamme, ettei tule vuosien kuluttua mitään yllätyksiä.
6/7
Lopusta on yhteinen laina, mutta mies maksaa lyhennykset. Olemme kummatkin vastuussa lainasta, mutta missään ei ole sanottu, että kummankin pitäisi maksaa siitä tasan puolet pois. Jos jättäisimme lainan maksamatta, voisi pankki ottaa omansa siltä jolta sen saa, ei 50/50 periaatteella.
Älkää pelotelko toisianne verottajalla :(
myös yksityishenkilöille usean vuoden takaa, esim. miehen sedälle tehtiin muutama vuosi sitten perusteellinen verotarkastus.
Minäkin maksoin 18 % lainasta pois heti kättelyssä. Ei ole mikään iso juttu tehdä keskinäistä velkakirjaa ja turvata sillä selusta. Mies laittaa tililleni joka kuukausi lyhennyksen, mutta käytännössä ne ovat yhteisiä rahoja, sillä meillä on käyttöoikeus toistemme tileihin.
Eikä ole tarkoitus pelotella, vaan kertoa faktat, että näin voi käydä.
Eihän sun miehelles mitään veroseuraamuksia tule, vaan SULLE! Sinähän ne lahjaverot sitten maksat. Ja se ei olekaan mikä pieni vero...
Sellaista lahjaa ei voi antaa mikä on yli verorajan. Erossa tai kuollessa sitten omaisuus tasaantuu.
mutta lahjaverot koskevat myös aviopuolisoita. Yli 3400 euron lahjasta pitää jokaisen maksaa lahjavero.
Kyllä minä tiedän tapauksia, että on ostettu aviopuolisolle venettä, autoa, maailmanympärysmatkaa... Kaikki reilusti yli 3400 euroa.
Eli jos mieheni omistaa uudesta asunnosta 51 ja minä 49 niin minun osuudesta asuntoon tulee maksettavaksi 4% vero vai 1,6% (kyse on osakehuoneistosta). Pitää laskea mikä kannattaa... hienoa että jaoitte tietoa näin hyvin!
kulut ovat verovähennyskelpoisia (siis lainan korot tai mitkä lie). Eli jos ostatte asunnon suunnilleen puoliksi, vain puolet koroista kelpaa vähennyksiin. Ainakin näin olen ymmärtänyt, korjatkaa, jos olen pahasti väärässä.
mutta niistä saa vähentää vähemmän. Ensiasunnon koroista saa vähentää kolmanneksen. Ja sitä paitsi vähennyksen voi kohdentaa joko kaiken yhdelle tai puoliksi tai ihan miten itse haluaa.
Ei ole testattu verottajalla, mutta periaatteessa puolisoaan saa elättää. Eli jos toisen rahat riittävät lainakuluihin, hän voi omistaa yksi perheen asunnon ilman veroseuraamuksia. Toinen puoliso ei voi antaa rahaa tälle nettomaksajalle, mutta verottaja ei voi puuttua siihen, että toinen elättää toista (eli maksaa ruoan ja muita välttämättömyyksiä).
Eron sattuessa asunto tietysti kuuluu sille, jonka nimissä se on ja " elättäjän" rahat ovat menneet tavallaan hukkaan.