Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v lapsi kuulee ja näkee harhoja

Vierailija
07.01.2021 |

Lapseni kertoi, että on lähikuukausien aikana alkanut kuulemaan puhetta sekä näkemään ”varjoja”. Otanko yhteyttä psykiatriin?

Kommentit (178)

Vierailija
141/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla stressiä tai väsymystä? Kannattaa viedä juttelemaan terapeutille. Ei noin pienellä saisi olla stressiä.

Olen itse 28-vuotias ja ainakin viimeiset 10 vuotta olen väsyneenä ja stressaantuneena kuullut kuiskutusta iltaisin ja päivän aikana näen varjoja silmäkulmissa. Silloin tiedän että nyt ei saa venyttää jaksamista yhtään lisää. Mitään varsinaisia mielenterveyden ongelmia ei ole kuitenkaan tullut. Olen ihan kokopäivätöissä ja elän normaalia elämää näistä ajoittaisista harhoista huolimatta.

Joo teen näin. Psykoosilääkitystä en kyllä aloita noin nuorelle lapselle.

Et sinä sitä aloitutakaan vaan lääkäri. Lapsi otetaan huostaan mikäli vanhempi uhkaa tämän henkeä tai terveyttä epäämällä lapsen tarvitseman hoidon.

Lapset ei tarvitse vahvoja psykoosilääkkeitä

Sinä et päätä lääkityksne tarpeesta.

Päätän

-AP

Lapsesi huostaanotetaan, jos lääkäri on sitä mieltä, että lääkitys tarvitaan, etkä halua lapsesi sitä saavan. Samoin jehovantodistajien lapset huostaanotetaan, jos on tarve verensiirrolle, josta vanhemmat kieltäytyvät.

Laiton huostaanotto

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/233acab4-9854-40f8-8861-23d856a65d08

Vierailija
142/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suvussa migreeniä tai tinnitystä?

Minä käännyin ensin koulupsykologin puoleen joka kiireiltään ei ehtinyt edes kysyä mikä vaiva. Ehdotti koulun terkkaria tai perheneuvolaa. Perheneuvolasta ehdottivat heti lääkäriä ja sinne mentiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla stressiä tai väsymystä? Kannattaa viedä juttelemaan terapeutille. Ei noin pienellä saisi olla stressiä.

Olen itse 28-vuotias ja ainakin viimeiset 10 vuotta olen väsyneenä ja stressaantuneena kuullut kuiskutusta iltaisin ja päivän aikana näen varjoja silmäkulmissa. Silloin tiedän että nyt ei saa venyttää jaksamista yhtään lisää. Mitään varsinaisia mielenterveyden ongelmia ei ole kuitenkaan tullut. Olen ihan kokopäivätöissä ja elän normaalia elämää näistä ajoittaisista harhoista huolimatta.

Et sinä sitä aloitutakaan vaan lääkäri. Lapsi otetaan huostaan mikäli vanhempi uhkaa tämän henkeä tai terveyttä epäämällä lapsen tarvitseman hoidon.

Päätän

-AP

Lapsesi huostaanotetaan, jos lääkäri on sitä mieltä, että lääkitys tarvitaan, etkä halua lapsesi sitä saavan. Samoin jehovantodistajien lapset huostaanotetaan, jos on tarve verensiirrolle, josta vanhemmat kieltäytyvät.

Laiton huostaanotto

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/233acab4-9854-40f8-8861-23d856a65d08

Psykoosilääke 12v on eriasis

Vierailija
144/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa yhteyttä.

Määräävätkö lääkityksen? En haluaisi noin nuorelle psyykelääkitystä.

Ei lääkitystä kannata pelätä. Se on hyvä juttu, jos sairauteen on olemassa lääke. Vanhempien ”haluamisella” ei pitäisi olla mitään merkitystä tässä.

Vierailija
145/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätän

-AP

Kumpa kaltaisiasi huostaanotto fanaatikkoja ei olisi olemassakaan. Tee palvelus ja kupsahda pois. Olet paha ihminen.

On siis ihan ok, että vanhemmilla on lupa tapattaa lapsensa, esim. 5-vuotiaan, jolla ei voi vielä millään olla omakohtaista käsitystä siitä, kieltäytyykö hän verensiirrosta?

Vierailija
146/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tilanne jatkunut kuinka kauan? Joskus lapsilla on huomiontarve, stressiä jostain tai ihan vaan vilkasta mielikuvitusta esim leffojen ja pelien vaikutuksesta. Kannattaa tarkkailla hieman tilannetta ja onko se selvästi hänen elämäänsä häiritsevää.

Onko lapsen elämässä ollut muutoksia viime aikoina? Onko sisaruksia? Kiusataanko? Miten nukkuu? Mikä suhde isään? Miten koulu sujuu, pystyykö keskittymään läksyihin? Onko kavereita, millainen luonteeltaan? Saako raivokohtauksia? Paljon herää heti kysymyksiä.

Saattaa olla ap, että olet jo noihin vastannutkin. En ehtinyt vielä lukea koko ketjua. 

Vierailija
147/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kasvuun kuuluu erilaisia vaiheita. En olisi vielä huolissaan, mutta varaisin ajan ensin koululääkärille. Yhdessä voisitte miettiä, että kannattaisiko käydä juttelemassa vaikka koulupsykologille, joka voisi vähän jututtaa lasta. Taustallahan voi olla jotain ihan tavallista kasvuun liittyvää vilkasta mielikuvitusta tai pelkotilaa. Itselläkin oli lapsena vilkas mielikuvitus ja oli kaikenlaisia pelkoja. Olin esimerkiksi ala-asteella ihan varma että sänkyni alla on käärmeitä. Yhdessä vaiheessa olin varma, että pesukoneesta kuuluu puheääniä. Ei ole ollut mielenterveysongelmia. Eräs tuttavan tyttö pelkäsi, että se kaapataan koulumatkalla. Toinen tutun lapsi alkoi puhumaan puolestaan vain kuiskaten hiljaisella äänellä sen jälkeen, kun oli nähnyt tulipalon. Molempien em. lasten olo helpottui koulupsykologin keskustelujen jälkeen. Hienoa, että lapsesi kertoo ajatuksistaan sinulle.

Vierailija
148/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella oikeasti hätä, jos niin vie lääkärille.

Vierailija
149/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi tarvitsee bentsolääkityksen ahdistukseen. Sen jälkeen voikin jo koittaa Leponexiä piikillä peppuun

Voisiko nyt lopettaa tämän epäasiallisen postailun. T. psykoterapeutti

Tottahan tuo oli, niille joille lääkkeet ei toimi tai eivät ota laitetaan injektiona.

Epäasiallista on huudella asioista, joista selvästikin tietää hyivn vähän. Jos tietäisit(te?), niin tietäisitte myös esim. sen, että Leponexia ei ole injektiomuodossa olemassakaan. 

Juuri näin. Ja Leponex eli klotsapiini on nykyään viimeisimpien hoitovaihtoehtojen joukossa sen toksisuuden takia (granulosytopenia). Hyvä lääke jos mikään muu ei tehoa, mutta ei tod lapselle sopiva😊 Tämä palsta on ikävä, kun ei haluta olla avuksi.

Vierailija
150/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätän

-AP

Kumpa kaltaisiasi huostaanotto fanaatikkoja ei olisi olemassakaan. Tee palvelus ja kupsahda pois. Olet paha ihminen.

En ole huostaanottofanaatikko, kerroin vain miten viranomaiset toimivat tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
151/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 12v voi olla skitsofreenikko

-AP

Tämä taisi ollakin trollausketju. 

No, ainakin joku muu, jolla on oikeasti AP:n kuvailema tilanne, saanee apua tästä ketjusta. 

Ps: Työskentelin hyvin lyhyen aikaa, vain noin 6 kk sellaisessa työssä, jossa käsiteltiin lasten ja nuorten asioita.

Nuorin skitsofeenikkoasiakkaani jonka muistan, oli 9-vuotias.

Vaikka ihan yhtä nuoria skitsofrenikkoasiakkaita en muistakaan useampia, niin silti muitakin alaikäisiä skitsofrenikoita oli. 

Aistiharhoja voi olla muistakin syistä ja siksikin asia on hyvä selvittää. 

Vierailija
152/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän vastaavaa lapsen ollessa 7.luokalla. Oli sosiaalinen ja iloinen tapaus. Alkoi sitten nähdä varjoja ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa, päätä särki, nukkui huonosti. Välillä ollessaan kavereiden kanssa ulkona saattoi soittaa minulle hädissään ja puhui sekavia. Tyyliin, "en ole täällä, mutta olen ja katson itseäni yläpuolelta, en ole omassa kehossani".

Varasin ajan lastenneurologille. Pää kuvattiin, kävi unitutkimuksissa, kaikki tutkittiin. Loppujen lopuksi diagnoosina lapsuusiän migreeni (vaikka varsinaisena ongelmana ei ollut pääkipu), siihen estolääkitys, uni ongelmiin vahva melatoniini 3mg.

Nämä kuitenkin auttoivat. Lääkkeitä söi pari vuotta ja nyt täysin normaali 18v.

Vierailija
153/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kauan ap lapsesi on pelännyt, että isä myrkyttää hänet? Asuuko isä teidän kanssa?

Vierailija
154/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapin noidat joikaa kirjoitti:

Oikeesti . On olemassa joissakin uskonnoissa poppamiehet Afrikasta. Thaimaassa on poppamiehiä naisia. On henkien Manaajia. On Woodoota . Noituutta on . Ettet voi selittää ettei ole kun on. Tarot kortti noituus ennustajat . Ennustajat näkijät astralTv. On uskontolahkoissa ajatusten lukijat ajatuksen siirtäjät. Vapaissa suunnissa paljonkin . Ette voi kieltää noituutta kun sitä kerran oikeasti on . Gurut voi leijua ilmassa Intiassa. Sitten on näitä jumala puhuu porukkaa. Meditoi tai profetoi . Hellareissa vallankin .

On melko eri asia kokea sellaisia "yliluonnollisia", jotka kuuluvat omaan kulttuuripiiriin, kuin sellaisia, jotka eivät kuulu. 

Ja todennäköisesti suurin osa noista shamaaneista yms on skitsofreenikkoja, ennen näille asioille ei vaan ole ollut maallista selitystä.

Vierailija
155/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kasvuun kuuluu erilaisia vaiheita. En olisi vielä huolissaan, mutta varaisin ajan ensin koululääkärille. Yhdessä voisitte miettiä, että kannattaisiko käydä juttelemassa vaikka koulupsykologille, joka voisi vähän jututtaa lasta. Taustallahan voi olla jotain ihan tavallista kasvuun liittyvää vilkasta mielikuvitusta tai pelkotilaa. Itselläkin oli lapsena vilkas mielikuvitus ja oli kaikenlaisia pelkoja. Olin esimerkiksi ala-asteella ihan varma että sänkyni alla on käärmeitä. Yhdessä vaiheessa olin varma, että pesukoneesta kuuluu puheääniä. Ei ole ollut mielenterveysongelmia. Eräs tuttavan tyttö pelkäsi, että se kaapataan koulumatkalla. Toinen tutun lapsi alkoi puhumaan puolestaan vain kuiskaten hiljaisella äänellä sen jälkeen, kun oli nähnyt tulipalon. Molempien em. lasten olo helpottui koulupsykologin keskustelujen jälkeen. Hienoa, että lapsesi kertoo ajatuksistaan sinulle.

Kyllä Ap:n kannattaa olla sen verran huolissaan, että varaa ajan terveyskeskuslääkärille. (Koululääkärille?! Hah, kuka sinne sais aikoja.) Kyllä vanhempi sen huomaa jos lapsi puhuu erilailla kokemuksistaan kuin nuo tyypilliset käärmeitä sängyn alla. Esim. mun lapsi piti päästään kiinni ja itki, äiti mä tarvitsen apua. Se oli ihan erilaista kun mitä hänellä oli pitkin vuosia ollut kaikenlaisia vaiheita ja pelkoja.

Vierailija
156/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman nopeasti, syitä voi olla monia ja nyt täytyy heti selvittää mistä johtuu jotta saadaan oikeaa hoitoa.

Vierailija
157/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla reikä korvassa. T lääkärisarjoja katsellut

Vierailija
158/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka psyykelääkkeet on vahvoja, niin silti ottaisin ne lapselle, jos lääkäri määräisi. Olen nähnyt läheltä mitä elämä on kun ei ymmärrä omaa sairautta, ei halua lääkkeitä varsinkaan silloin kun niitä tarttis...ja lopulta päätyy itsariin. Mieluummin opettaisin lapsen hoitamaan sairautta vielä kun mulla ois häneen vaikutusvaltaa. Olen myös nähnyt lääkkeillä hyvin hoidossa olevan psykoosisairaan joka vieläkin elää ja on jo vanha.

Vierailija
159/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionhakua aikuisilta tuo vain on. Olet huono äiti, kun et vietä hänen kanssaan aikaa ja etkä ole aidosti kiinnostunut hänestä ja hänen tekemisistään.

Vierailija
160/178 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tunneilmapiiri perheessänne on? Puhutaanko kaikista tunteista ja ajatuksista avoimesti? Saako lapsi olla vihainen? Onko lapsella stressiä, paineita, unettomuutta? Traumataustaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän