Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko äitiysneuvolassa pakko käydä punnituksessa?

Vierailija
07.01.2021 |

On traumoja painon seurannasta ja kommentoinnista. Tällä hetkellä mulla on 5-10kg ylipainoa ja tiedän sen oikein hyvin. Yritän pitää painon kurissa raskausaikana. Voin kyllä punnita itseni aamulla ennen neuvolaa ja toimittaa lukeman vaikka paperilla neuvolaan. Mutta siellä en haluaisi mennä puntariin. Eka neuvola on vasta edessä päin. Miten tekisin selväksi etten halua tehdä painosta mitään numeroa ellei siihen liittyen tule jotain huolestuttavaa ilmi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei ole kyse vain sinusta.

Vierailija
2/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tausta on vähän samanlainen. Oli kyllä inhottavaa ja ahdistavaa, kun tulevan isänkin läsnä ollessa terveydenhoitaja komensi aina vaa'alle ja kailotti lukeman ääneen, "jaaha, 78,8 eli on noussut vähän mutta olihan sinulla tuo lähtöpainokin jo 74,6 eli korkeanpuoleinen". Koko elämän painon kanssa kamppailleena kyllä ihan itsekin tiedän että lähtöpaino on "korkeanpuoleinen" vaikkakin 20 kiloa vähemmän kuin ennen edelleen jatkuvaa elämäntaparemonttia. Mutta pitihän siihen toki tuikkaista kun oli tilaisuus.

En ihan heti keksi tilannetta, jossa muuten vapaita aikuisia ihmisiä riisuttaisiin lähes alasti ja siinä arvosteltaisiin oman puolison läsnä ollessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 2 jatkaa, ymmärrän kyllä erittäin hyvin painon ja vaikkapa sf-mitan seurannan osana lapsen ja raskauden kehityksen seurantaa. Se on sitten eri asia, että pitääkö näitä terveystietoja kailotella niin että muut kuin itse potilas ne kuulevat, ja onko tarvetta kommentoida muuta kuin tosiaankin sitä, että ollaanko normaaleissa rajoissa raskauden osalta. Ei minusta pitäisi olla keneltäkään pois, jos tuleva äiti ei halua itse kuulla lukemaa, vaan se vain kirjoitetaan neuvolakorttiin.

Tälle asialle on luultavasti helppo hirnua, jos on itse saanut kasvaa hyväksyvässä ympäristössä ja/tai ollut aina normaalipainossa. Kaikilla ei näin ole, vaan jokainen ateriahetki varhaislapsuudesta asti on saattanut olla nöyryytystilanne, jossa tarkkaillaan että ottaako se läskipossu vielä toisenkin perunan. Paras sitoutuminen seurantaan saadaan varmasti aikaan sillä, että potilasta kuunnellaan ihan ihmisenä eikä siitoslehmänä, jonka vain pitää hyväksyä toimenpiteet.

Vierailija
4/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, äidin painosta arvioidaan vauvan kasvua, ennakoidaan esim raskausdiabetesen mahdollisuus. Ajattele että nämä kommentit eivät kosketa juuri nyt sinua vaan tulevaa vauvaa.

Vierailija
5/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Siinä ei kukaan ole kiinnostunut sinun muodoistasi ja kiloistasi vaan siitä miten raskausaikana kehosi voi. Jos kiloja tulee hurjasti lisää, voi sokeriaineenvauhduntasi olla pielessä ja sillä on merkitystä vastasyntyneen vointiin. On myös tärkeää synnyttämään mennessä tietää paljonko painat, sillä lääkemäärät mitä ehkä tarvitaan (esimerkiksi puututuksissa tai nukutuksessa) riippuu siitä miten paljon painat. Se on turvallisuusasia, sinun hoidon onnistumisen kannalta. Se painon tarkkailu ei ole mitään uteliaisuutta varten.

Vierailija
6/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun neuvola-aikana kävin ihan issekseni siinä puntarilla ja sitten kerroin sille hoitajalle sen tuloksen. Eli varmaan sä voit vaikka siinä kirjoittaa sen lapulle ja antaa sille tädille sen sitten? Toi painontarkkailu on siinä mielessä tärkeää, että jos se paino ei yhtään nouse, se voi tarkoittaa isoja ongelmia vauvan kehityksessä.  

Vierailija
7/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä punnituksella seurataan vauvan tilaa. Jos paino ei nouse voi vauvalla olla ongelmia, jos nousee nopeasti voi vauvalla olla ongelmia.

Vierailija
8/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia puheeksi neuvolassa. Jospa terkalle sopisi sun ehdottama menetelmä.

Vierailija
9/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen n. 10-15 kiloa ylipainoinen ja yhdessäkään raskaudessa mun paino ei noussut. Eikä juuri pienentynyt. Eikä siitä oltu sen kummosemmin ihmeissään. Tavalliset tutkimukset kävin veret, pissat, ultrat... ei mitään ylimääräisiä juttuja.

Enkä mä kokenut, että mua ja painoani siinä kytätään... vaikka sitähän siinä tehdään. Ei tullut toruja tai kehuja.

Vierailija
10/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää itsekkyyttä. Miten tuollainen voi hoitaa lasta?

Vierailija
11/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti, etkö tuota ymmärrä, vaikka olet tuottamassa uutta yksilöä yhteiskuntaan. Lapsi, josta sinun pitää huolehtia.

Vierailija
12/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aiot selvitä lapsen kanssa, jos oma paino on sinulle noin tärkeä asia? Joudut väistämättä tinkimään omasta mukavuusalueestasi vielä monta kertaa.

Vierailija
13/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten aiot selvitä lapsen kanssa, jos oma paino on sinulle noin tärkeä asia? Joudut väistämättä tinkimään omasta mukavuusalueestasi vielä monta kertaa.

Eli kun tulee äidiksi, niin tunteesi ovat täysin merkityksettömät?

Jännä, että syntyvyys laskee.

Vierailija
14/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin paino ja verenpaine otettiin ittekseen itsehoitopisteellä ennen vastaanottohuoneeseen menoa. Eli ei se terkkari vieressä kyttää kun menet vaa'alle. Luultavasti myös sopii jos kotona mittaat ja kirjoitat rehelliset luvut seurantakorttiin. Fiksuahan on toki käyttää aina samaa vaakaa ettei käyrät heitä vaakojen erosta johtuen. Eli jos rupeat mittaamaan kotona, mittaa aina sitten siellä ja samalla vaa'alla.

Vierailija
15/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan tietysti ehdottaa, että punnitset itsesi kotona.

Melko varmasti neuvolassa ei kuitenkaan mainita mitään tuosta 5-10kg ylipainostasi sinulle.

Vierailija
16/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota asia puheeksi neuvolassa. Jospa terkalle sopisi sun ehdottama menetelmä.

Mä suosittelen myös tätä. Sano avoimesti ensimmäisellä kerralla neuvolassa, että haluat tehdä näin. Ei siinä pitäisi olla mitään syytä, miksei tuo voisi onnistua.

Painoa on kuitenkin hyvä seurata, koska yhtäkkinen painonnousu voi olla merkki vaikkapa raskausmyrkytyksestä. Mutta samahan se on, millä tavalla sitä seuraa. Eikös Helsingissä punnita, mitata verenpaine ja stiksata pissakin itse? Täällä maalla kaikki nuo tekee terkkari.

Vierailija
17/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli painoa eka 20, sit 30 ja viimeisessä raskaudessa 40 kiloa.

Ekassa raskaudessa sain ihan järjettömät valitukset. Joka kerta kauhea päivittely. Sanoin että nestettäkin varmaan on kun paino vaan nousee. Ei uskonut. Jälkitarkastuksessa oli kaikki 20 kiloa pois eli nestettä iso osa.

Toisessa raskaudessa sama juttu. Painoa vaan tuli. Nekin lähti nopsaa pois.

Välillä kun tuntui oikein turvonneelta niin sanoin vaan että en halua nähdä painoa että kirjoita se vaan sinne korttiin 😅

Oli tosi huumorintajuinen ja ihana terkka.

Sama ihana terkka oli kolmannessa raskaudessakin ja sanoi vaan että äkkiä ne sulta taas tippuu että älä stressaa.

Sanot että älä sano painoa ääneen jos mies mukana etkä halua hänen kuulevan painoasi.

Ja sano että paino on sinulle arka aihe etkä halua kuulla arvostelua ja tiedät oikein hyvin itsekin että ylipainoa on.

Muakin ärsytti se eka terkka joka valitti jatkuvasti. Se 20 kiloa edes ollut paha kun vertaa noihin seuraaviin 😅

Vierailija
18/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei varmaan selviä mitenkään. Kaikki äidithän sen nyt tietää että lapsen jälkeen ei saa pitää huolta itsestään, painostaan eikä murehtia mistään muustakaan ulkonäköön liittyvästä. Tai terveysasioista. Kunnon äiti kestää laskeumat, virtsankarkailut ja revenneen vatsanahan.

Lapsi on nyt ykkönen!

Onneksi meitä sankariäitejä ei haittaa vaikka vaaka näyttäisi 120 kiloa. Paino on täysin toisarvoista!

🤯

Vierailija
19/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Tuollaiset ongelmat ja vielä äidiksi! Yks vaakassa käynti!

Vierailija
20/23 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina ihmetyttää tämä, ettei halua käydä puntarilla.  Se painohan on jokatapauksessa,niinkuin faktisesti, vaikka ei kävisikään punnitsemassa itseään.  TS, mitä haittaa että käy sen toteamassa .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme