Ylivirittynyt hermosto/ keho, mikä auttaa?
Hermosto/ keho on ollut vuosia stressitilassa. Lääkärikin tämän todennut, aiheuttaa nimittäin paljon oireita. Esim. töissä stressaava tilanne saa aikaan rintakivun, keho heilahtaa punaiseksi, sydän hakkaa. Ei ole sydämessä vikaa, tutkittu on.
Millä keinoin olette saaneet kehon rauhoittumaan? Ilmaiset keinot, osteopatia, lääkkeet?
Elämäntilanne on sellainen että pieni stressi on jatkuvaa, mutta kohdistuu sellaiseen asiaan jolle en voi itse mitään.
Helppiä?
Kommentit (48)
Hengitykseen keskittyminen ja uloshengityksen pidentäminen.
Sekä: kuuntele hitaasti 5 ääntä ympäriltäsi, sitten 5 tuntoaistisi tuntemusta, 5 näkemääsi asiaa.
Siunausta, olet Jeesukselle rakas! 💜💙💚💛🧡
Mindfulness, hieronta ja kevyt liikunta/venyttely/fasciamethod
Propral
Rauhalliset kävelylenkit
Hengittely
Venyttely
Musiikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painopeitto öisin ja painotyyny mukana töissä, tsemppiä! Harjoittele myös pidennettyä uloshengitystä - laske 4 sisään ja 8 ulos. Ei onnistu ensin millään, mutta pidennä rauhassa kuukausien harjoittelulla.
Minäkin suositelen painopeittoa
Mikä villitys tämä painopeitto on?
Minua alkaa ahdistaa, jos päällni on jotain painavaa, kun haluan nukkua.
Asuin muutaman talven mkill, missä oli niin kylmä, että yöksi piti laittaa monta paksua peittoa. Heräsin useamman kerran paniikinomaiseen tunteeaeen, jossa olin "sidottu" enkä päässyt liikkumaan. Joku painoi minua. Unenppperössä potkin peitot pois ja heti helpotti.
mkll = mökillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L-teaniini (jauhe tai kapselit), saa ihan Prismastakin. Ei ole varsinainen lääke, vihreästä teestä uutettu. Pidin ensin ihan huuhaana, mutta minulle on auttanut. En halua unilääkkeitä, melatoniini ei käy, mutta tuo teaniini on nimenomaan sitä hermoston aktiviteettia rauhoittanut.
Käytätkö tuota l-teaniinia nimenomaan nukkumaan käydessä, vai voiko sitä käyttää päivälläkin? Kiinnostavan kuuloinen tuote, menee kyllä ostoslistalle. - eri
Käytän vain ennen nukkumaan menoa. Sitä voi (ohjeen mukaan) käyttää myös muulloin, mutta siitä minulla ei ole omaa kokemusta.
Minulle fysioterapeutti neuvoi hermoston yliviritystilaan aerobista liikuntaa. Tarkoittaen esim reipasta kävelyä, ei juoksua tai muuta kovaa raskasta liikuntaa, joka tosiaan on myös itsessään stressitekijä kropalle.
Tsekkaa millaisia kursseja työväenopistoissa on saatavilla rentoutumiseen. Näitä on esim. pääkaupunkiseudulla (ilmonet.fi) paljon verkkokursseina, tarjolla erilaisia joogalajeja ja muita metodeja, jotka on tarkoitettu nimenomaan rauhoittumiseen. Työväenopistoissa kertamaksut jäävät edulliseksi, moni kurssi on pari kolme euroa kerta.
Jotain kilpirauhaseen liittyvää pakko olla taustalla tai paniikkihäiriö.
Aina ei voi. Mulla itsellä ollut jo kolme vuotta todella paha stressitilanne, eräänlainen loukko josta en pääse ulos ja sen tilan muuttuminen ei ole kiinni minusta eli en itse voi vaikuttaa asiaan. En jaksa tässä avata tarkemmin, mutta en voi siis poistaa stressitekijää, en voi ratkaista sitä ongelmaa, se riippuu useammasta ”ketjureaktiona” olevasta asiasta. Tila vain jatkuu.
Yöunet on 0-2h yössä. Siis oikeasti. Unilääkettä otan joskus että edes kerran viikossa saa vähän unta.