Ylivirittynyt hermosto/ keho, mikä auttaa?
Hermosto/ keho on ollut vuosia stressitilassa. Lääkärikin tämän todennut, aiheuttaa nimittäin paljon oireita. Esim. töissä stressaava tilanne saa aikaan rintakivun, keho heilahtaa punaiseksi, sydän hakkaa. Ei ole sydämessä vikaa, tutkittu on.
Millä keinoin olette saaneet kehon rauhoittumaan? Ilmaiset keinot, osteopatia, lääkkeet?
Elämäntilanne on sellainen että pieni stressi on jatkuvaa, mutta kohdistuu sellaiseen asiaan jolle en voi itse mitään.
Helppiä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Korvaa stressaavien asioiden ajatteleminen säännöllisesti rauhoittaviin asioihin keskittymisellä. Minulla sellainen rauhoittava asia on esim. Raamatun lukeminen.
Tuo ainakin on asia, johon voi itse vaikuttaa. Sen sijaan unen laatuun ja määrään sekä itsestä riippumattomien stressaavien asioiden määrään ei yhtä hyvin voi vaikuttaa.
Sykettä nostava liikunta varmaan auttaa, koska siinä autonominen hermosto pakotetaan toimimaan tarkoituksenmukaisesti. Ylivirittyneisyyden tilassa on ymmärtääkseni kyse siitä, että hermosto on alkanut elää omaa elämäänsä ollen valmiina reagoimaan uhkiin silloinkin, kun mikään edes uhkaa.
Hei en ole ap, mutta kommenttisi oli mielenkiintoinen.. Kysyisinkin siitä vielä, eli olisko tuo sykettä nostavan liikunnan harrastaminen siis vähän kuin "hermoston uudelleenkouluttamista", eli voisiko sitä kautta hillitä tuota "hermoston omaa elämistä", tarkoititko niin? Kiitos :)
Tavallaan noin, eli että elimistöä vähän kuin pakotetaan toimimaan taas terveellä tavalla. Ihan maallikkona ajattelisin, että siitä voisi olla apua stressiin.
Olin joskus opiskeluaikoina lääkärillä esiintymiskammon ja siitä johtuvan stressioireiston takia, ja lääkäri selitti minulle, että oireistossa ongelmana on tila, jossa aivot ja muu hermosto reagoi ihan kuin olisi henkeä uhkaava vaaratilanne, vaikkei oikeasti ole mitään sellaista. Hermosto toimii siis epätarkoituksenmukaisesti. Kroonisessa ahdistuksessa se on jatkuvasti alkanut toimia niin eli alkanut elää omaa elämäänsä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla on lääkärissä todettu tuo hermoston ylivireystila, ts. mitä tutkimuksia sulle tehtiin?
Kysyn, kun epäilen itselläni samantyylistä, mutta en usko että ihan kunnallisessa tk:ssa asialle tehtäisi mitään tai tutkittaisiin.. Varmaan vaan "ota Buranaa ja varaa uusi aika jos ei mene ohi", sama vastaus kaikkeen.
Niin tietäisi mitä edes olisi järkevää tutkia..
Ensin tehtiin perus verikokeet, tavanomaisin syy kun on kilpirauhasen ylitoiminta. Itse hain ensin apua unettomuuteen, jonka uskoin olevan myös päivittäisen yliaktiivisen olon syy. Kokeiltiin erilaisia unihygieniajuttuja, rauhoittavia harjoituksia, kofeiini ja alkoholi pois, kova liikunta pois. Ei auttanut. Kokeiltiin nukahtamislääkkeitä, joilla nukahdin 1-2 tunniksi ja heräsin sitten ylikierroksilla ja pulssi 140:ssä. Kokeiltiin väsyttäviä masennuslääkkeitä (mirtazapin), auttoivat 2 viikkoa ja sitten teho loppui. Tehtiin unipatjatutkimus ja todettiin että en nuku syvää unta lainkaan, pulssi on taivaissa. Lisäverikokeita, stressihormonit taivaissa, ja lisätutkimuksia tästä, ei löytynyt syytä. Seuraavaksi terapeutille selvittelemään elämäntilannetta ja ajattelua. Ei selvinnyt mitään syytä mikä stressaisi.
Lopulta sitten tosiaan unettomuuteen erikoistunut psykiatri ehdotti tuota Rivatril lääkitystä. Pelkäsin sitä ihan hurjasti, koska riippuvuus ja koska sanotaan ettei noita saisi käyttää kuin ehkä viikkkoja. Vakuutti, että näitä syödään myös epilepsiakohtausten ehkäisyyn pysyvänä lääkityksenä, ja minulle tulee lasten Rivatril eli pieni annos joka ei tokkuroita. Niin vaan se lääke on pelastanut elämäni, eikä annosta ole tarvinnut koskaan nostaa, eikä ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Mutta toki, tämä on viimeinen keino, ei ensimmäisiä.
- 7, se miinuspeukutettu bentsojen syöjä
Faith kirjoitti:
Korvaa stressaavien asioiden ajatteleminen säännöllisesti rauhoittaviin asioihin keskittymisellä. Minulla sellainen rauhoittava asia on esim. Raamatun lukeminen.
Tuo ainakin on asia, johon voi itse vaikuttaa. Sen sijaan unen laatuun ja määrään sekä itsestä riippumattomien stressaavien asioiden määrään ei yhtä hyvin voi vaikuttaa.
Sykettä nostava liikunta varmaan auttaa, koska siinä autonominen hermosto pakotetaan toimimaan tarkoituksenmukaisesti. Ylivirittyneisyyden tilassa on ymmärtääkseni kyse siitä, että hermosto on alkanut elää omaa elämäänsä ollen valmiina reagoimaan uhkiin silloinkin, kun mikään edes uhkaa.
Laitoin miinusta, koska yleensä stressi- ja ylikiihtymystiloissa jotka on vähänkään kroonisempia käsketään välttämään sykettä nostavaa ja kovaa liikuntaa. Lääkäri on itselleni selittänyt, että sekä fyysinen että psyykkinen stressi menee samaan "stressipinoon", ja kova liikunta on fyysinen stressi. Joten jos on jo muutenkin stressipino korkea, niin asiaa vaan pahentaa myös fyysinen kuormitus.
Hyvin tilapäiseen vaikka kovan duunipäivän jälkeiseen stressiin ja kiihtymykseeen toki kova liikunta voi auttaa, purkaa energioita. Pitkäaikaiset tilat on kuitenkin täysin eri asia.
TRE tekniikka on hyvä, suosittelen.
Ahdistuneisuuus? Käsien hikoilua yms?
Vierailija kirjoitti:
Pitäiis vähän tarkmmin varmaan tietää että mitkä tarkaanottaen laukaisee sitä.
Vierailija kirjoitti:
Taii ei se ahdistusta voii olla kun olet selkeästii menevä mies. Ehkä toiisesta äääripäästä jotain burnouttia, elämänrytmit sekaiisin, ruokavalio, kehonkoostumus, ylipaiino jne.
Sä voit sitten joskus vuosien kuluttua rauhoittaa sun ylivirittyneen kehon ja mielen. Sun pitää nyt vaan kestää kun sulle kerrotaan kaikki ukkos pettämispuuhat.
Soittele tätä taustalla.
Jos rahaa ja aikaa riittää, neurofeedback auttoi ainakin itseäni. Maksaa reilun satasen kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiis vähän tarkmmin varmaan tietää että mitkä tarkaanottaen laukaisee sitä.
Ap:han kertoi että lapsen sairaus on pysyvä stressin aiheuttaja. Kyllä näitä elämäntilanteita vaan on, jotka on käytännössä kaikillle hyvin stressaavia. Lapsen, puolison tai oma sairaus, omaishoitajuus jne. Hienoa jos mindfulnessit ja vastaavat edes vähän auttaa, mutta ei ne koko stressiä pois vie.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nukun 6-8h,vuorotyö vaikuttaa tähän. Viimeaikoina unetkin vähentyneet kun on niin paljon oireita. Kahvia olen juonut paljon, nyt vähentänyt yhteen kuppiin päivässä, lisäksi rooboisteetä.
Aika normaali ruokavalio, ei paljon punaista lihaa.
-ap
Mulla oli aivan sama tilanne, jätin vuorotyöt.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Laitoin miinusta, koska yleensä stressi- ja ylikiihtymystiloissa jotka on vähänkään kroonisempia käsketään välttämään sykettä nostavaa ja kovaa liikuntaa. Lääkäri on itselleni selittänyt, että sekä fyysinen että psyykkinen stressi menee samaan "stressipinoon", ja kova liikunta on fyysinen stressi. Joten jos on jo muutenkin stressipino korkea, niin asiaa vaan pahentaa myös fyysinen kuormitus.
Hyvin tilapäiseen vaikka kovan duunipäivän jälkeiseen stressiin ja kiihtymykseeen toki kova liikunta voi auttaa, purkaa energioita. Pitkäaikaiset tilat on kuitenkin täysin eri asia.
Ehkä se on noin. Kroonistuneissa stressitiloissa voi olla parempi keskittyä pelkästään hermoston rauhoittamiseen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
L-teaniini (jauhe tai kapselit), saa ihan Prismastakin. Ei ole varsinainen lääke, vihreästä teestä uutettu. Pidin ensin ihan huuhaana, mutta minulle on auttanut. En halua unilääkkeitä, melatoniini ei käy, mutta tuo teaniini on nimenomaan sitä hermoston aktiviteettia rauhoittanut.
Vierailija kirjoitti:
L-teaniini (jauhe tai kapselit), saa ihan Prismastakin. Ei ole varsinainen lääke, vihreästä teestä uutettu. Pidin ensin ihan huuhaana, mutta minulle on auttanut. En halua unilääkkeitä, melatoniini ei käy, mutta tuo teaniini on nimenomaan sitä hermoston aktiviteettia rauhoittanut.
Käytätkö tuota l-teaniinia nimenomaan nukkumaan käydessä, vai voiko sitä käyttää päivälläkin? Kiinnostavan kuuloinen tuote, menee kyllä ostoslistalle. - eri
Rescue remedy-kukkatipat, kauranversouute, kärsimyskukkauute on auttanut minua rauhoittumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painopeitto öisin ja painotyyny mukana töissä, tsemppiä! Harjoittele myös pidennettyä uloshengitystä - laske 4 sisään ja 8 ulos. Ei onnistu ensin millään, mutta pidennä rauhassa kuukausien harjoittelulla.
Minäkin suositelen painopeittoa
Mikä villitys tämä painopeitto on?
Minua alkaa ahdistaa, jos päällni on jotain painavaa, kun haluan nukkua.
Asuin muutaman talven mkill, missä oli niin kylmä, että yöksi piti laittaa monta paksua peittoa. Heräsin useamman kerran paniikinomaiseen tunteeaeen, jossa olin "sidottu" enkä päässyt liikkumaan. Joku painoi minua. Unenppperössä potkin peitot pois ja heti helpotti.
Vierailija kirjoitti:
Mindfulness-tekniikka auttaa mielenhallinnassa.
Jos vaan pystyy keskittymään siihen.
Minä käytän neuroleptejä. Ihan vaan siitä syystä jos meinaan nukkua ollenkaan. Iltaa kohden vaan piristyn kuin olisin juonut monta kuppia kahvia.
Ashwagandha on ollut kohdallani yllättävän toimiva otettuna aamuin illoin. On vienyt pahimmat fyysiset oireet pois, mutta ei tietenkään ole mikään ihmeaine tämäkään. L-teaniini ei minulla vaikuttanut. Itselläni myös lapsen sairaus stressin taustalla ja tiedän, miten turhauttava tilanne voi olla. Tsemppiä!
Hei en ole ap, mutta kommenttisi oli mielenkiintoinen.. Kysyisinkin siitä vielä, eli olisko tuo sykettä nostavan liikunnan harrastaminen siis vähän kuin "hermoston uudelleenkouluttamista", eli voisiko sitä kautta hillitä tuota "hermoston omaa elämistä", tarkoititko niin? Kiitos :)