Mitä ihmettä tämä voi olla? Synnytyksestä 4kk
Olen mielestäni toipunut alatiesynnytyksestä ihan hyvin siihen nähden että minulla oli pitkittynyt ponnistusvaihe ja vauva jäi jumiin synnytyskanavaan jonka takia jouduttiin käyttämään imukuppia.
Lievää ummetusta on silloin tällöin, tuntuu ettei suoli tyhjene ihan kokonaan ja ”äkistäminen” on tosi inhottavan tuntuista, tuntuu kuin ykkösestä tulis jotain pihalle, vaikka ei siis oikeasti tule mitään. Jälkitarkastuksessa ei havaittu mitään poikkeavaa.
Tänään tein sitten kakkosen jälkeen alapesun suihkulla ja tunsin jonkin pullistuman hieman emättimen aukosta ylöspäin. Mitä tää voi olla?
Kommentit (15)
Vai olisko se arpi jotenkin vaan ulostamisen jälkeen vähän ärtynyt? Katsoitko peilillä miltä näyttää?
Se voi olla emättimen seinämän laskeuma, tai virtsarakon laskeuma, tai kohdun laskeuma. Varaa aika lääkärille. :) Jumpalla tilanne paranee, mutta jos on vaikea tilanne, voi vaatia operaation.
- Emättimen laskeuma?
- Suolistossa tulossa oleva tai jumittava seuraava "kakkonen"?
- Lääkäriin menisin, jos huolettaa.
Synnytys on luonnollinen ja normaali tapahtuma, mutta joskus sillä on tylsiä jälkiseuraamuksia naiselle.
Voi olla myös suurehko sisäinen pukama. Joskus se voi tuntua sille ettei suoli tyhjene kunnolla.
Ai että mä todella toivon että olis vaan seuraava odottava number two! Jäi nimittäin taas sellainen olo ettei kaikki tullut ulos..
Olen ollut todella laiska tekemään lantionpohjaharjoituksia mutta täytyy tsempata ja tehdä ne.
Kohdun laskeumasta olen lukenut mutta en emättimen vastaavasta. Täytyy googlata.
Ap
En ihan ymmästänyt emättimestä ylöspäin? Siis emätimessä sisällä vai peräaukon suuntaan. Ehkä peräpukama? Sain itse peräpukamia toisen raskauden aikana ja ponnistusvaiheessa myös yksi aika iso peräpukama "tuli ulos". Se kyllä palautui, mutta on siitä lähtien silloin tällöin oireillut ja mulla on joskus fiilis, että sen taakse jää jotain loukkoon, jolloin joudun käymään usein uudestaan vessassa.
Voi olla kohdun laskeuma. Mene lääkäriin.
Veikkaan jälkeisiä, monesti lehmilläkin menee hyvän aikaa ennenkuin kokonaan tulleet.
https://www.tehylehti.fi/fi/terveys/virtsavaivoista-puhutaan-mutta-ulos…
Tässä tietoa erilaisista laskeumatyypeistä. Tuossa sanotaan, että synnyttäneistä naisista kahdella kolmasosalla on laskeumaoireita! Aika karua...
Kova hinta synnytyksestä, jos ei pysty enää kakata normaalisti. Tästäkään ei tietenkään puhuta missään, koska kyseessä on ”vain” naisten ongelma...
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös suurehko sisäinen pukama. Joskus se voi tuntua sille ettei suoli tyhjene kunnolla.
Eihän peräpukamat mahalaukussa oo.
Vierailija kirjoitti:
Emättimen laskeuma? Voisko olla? Ei vaikuta silti pahalta jos mitään ei tuu ulos kuitenkaan. Eli sitä voi treenaamalla saada kuntoon. Saitko jälkitarkastukseen ohjeita lantionpohjanlihasten treenailuun? Voit myös googlata, kyse ei ole mistään raskaasta treenistä vaan hyvin pienestä liikkeestä jota voi tehdä päivittäin.
Ei voi saada kuntoon treenaamalla.
Multa leikattu emättimen etu- ja takaseinämän laskeumat.
Oli tosi pahat vaikkei mitään ulos tullutkaan.
Laskeumaa ei voi havaita tavallisessa tutkimuksessa.
Laskeuma tulee ilmi vasta kun pitää ponnistaa. Kohdunlaskeumasta en osaa sanoa mutta noista kahdesta osaan.
Varaa aika gynelle ap.
Ja jos ei pyydä ponnistaa niin ota asia itse puheeksi.
Minullekin sanottiin ettei täällä mitään laskeumia ole kunnes sitten ponnistin.
Helpot leikkaukset oli vaikkakin pitkä nostokielto ja toipuminen. Kipeä en ollut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mä todella toivon että olis vaan seuraava odottava number two! Jäi nimittäin taas sellainen olo ettei kaikki tullut ulos..
Olen ollut todella laiska tekemään lantionpohjaharjoituksia mutta täytyy tsempata ja tehdä ne.
Kohdun laskeumasta olen lukenut mutta en emättimen vastaavasta. Täytyy googlata.
Ap
Suosittelen lantionpohjatreenien ottamista päivittäiseen ohjelmistoon. Kokemuksesta voin kertoa, että tuossa vaiheessa pienehköt vaivat saattavat vuosikymmenten myötä pahentua.
- Opettele kunnon tekniikka ja tee siitä päivittäinen rutiini. Helpointa kun aamulla herää, eikä ole vielä syönyt ja juonut mitään.
Emättimen laskeuma? Voisko olla? Ei vaikuta silti pahalta jos mitään ei tuu ulos kuitenkaan. Eli sitä voi treenaamalla saada kuntoon. Saitko jälkitarkastukseen ohjeita lantionpohjanlihasten treenailuun? Voit myös googlata, kyse ei ole mistään raskaasta treenistä vaan hyvin pienestä liikkeestä jota voi tehdä päivittäin.