Jakautuuko pariskunnan ja sinkun yhteiset kustannukset puoliksi vai 3 osaan?
Minä olen siis yhden lapsen yksinhuoltaja. Ystäväni on naimisissa ja heillä on kaksi lasta. Vietetään usein juhlia (nyt esim viimeisempänä uv) ja lomia yhdessä. Jos ostetaan jotain lippuja/syödään ulkona tms niin kaikki tietysti maksaa omansa/lastensa omat. Mutta kun puhutaan esim bensarahoista, ruoista (kotona syödyistä ja yhdessä valmistetuista) tms niin kustannukset jaetaan aina puoliksi. Aikaisemmin en ole asiaa edes ajatellut kun olen ollut töissä, mutta nyt kun aloitin opinnot syksyllä ja tuloni ovat pienentyneet, olen alkanut kiinnittää tähän huomiota.
En ole itse pikkutarkka, en nyt siis tässä puhu mistään aamupalaleipien kustannuksista tai kaupungissa ajelusta (ei me tommosia edes lasketa). Mutta jos tehdään yhdessä isolla autolla joku reissu toiseen kaupunkiin, niin että bensat maksaisi jo vaikka 50e, tai jos tehdään jotain vähän arvokkaampaa ruokaa johon ostetaan kalliit lihat tms, niin kyllä se alkaa jo tuntua jos maksan aina puolet näistä 6hengen kustannuksista.
En ole ottanut asiaa puheeksi, pitää varmaan jossain kohtaa ottaa enkä usko että siitä mitään riitaa tulee. Mietin vaan että olenko ihan pikkumainen ajatuksineni?
Taustatiedoksi kerron että heidän perheessään äiti on kotona mutta isä hyväpalkkaisessa työssä, eli heidän perheen tulot olivat huomattavasti omiani parempia myös silloin kun kävin töissä. Kyse ei siis ole rahasta. Käydään yleensä yhdessä kaupassa jos meinataan yhdessä ruokaa laittaa ja silloin aina joku maksaa kaikki ostokset ja toinen osapuoli sitten maksaa puolet summasta tälle. Heidän perheessään siis 4 syöjää, minun perheessä 2. Lapset suunnilleen saman ikäisiä eli ei edes ole kyse siitä että mulla olisi paljon paljon syövä teinipoika ja heillä kaksi pk ikäistä tyttöä.
Minulla on myös tapana silloin tällöin kutsua heitä luokseni ja tarjota ilta ihan itse. Tähän saattaa kuulua esim viiniä ja pikkusyötävää (siis aikuisten kesken), mutta tällaisia vastakutsuja ei koskaan tule minulle päin. Näistä en siis pyydä mitään rahaa vaan emännöin illan ihan itse kuten kenen tahansa kaverin kanssa. Tykkään kutsua ihmisiä luokseni syömään ja silloin toki katan nämä kustannukset aivan itse. Kyse on nyt siis niistä yhteisistä illanvietoista jolloin yhdessä suunnitellaan, ostetaan ja valmistetaan ruoat. Tai pidemmistä autoreissuista.
Kommentit (35)
Sopikaa tästä lähtien että jaetaan henkilömäärien suhteessa, ei talouksien määrien suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sen mukaan kun sovitaan. Jos sovitaan että laitan esim. meillä ruuan maksan kustannukset yleensä kokonaan.
Mutta entä jos sovitaan että kustannukset jaetaan yhdessä? Valmistetaan ruoka yhdessä jne. Kenenkään ei tarvitse yksin huhkia keittiössä tai käydä kaupassa, vaan yhteinen illanvietto aloitetaan kaupasta, valmistellaan kotona kimpassa, ja lopulta istutaan yhdessä pöydän ääreen. Huomauttaisitko silloin minun tilanteessani että toivoisit voivasi maksaa vain kolmasosan?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sen mukaan kun sovitaan. Jos sovitaan että laitan esim. meillä ruuan maksan kustannukset yleensä kokonaan.
Mutta entä jos sovitaan että kustannukset jaetaan yhdessä? Valmistetaan ruoka yhdessä jne. Kenenkään ei tarvitse yksin huhkia keittiössä tai käydä kaupassa, vaan yhteinen illanvietto aloitetaan kaupasta, valmistellaan kotona kimpassa, ja lopulta istutaan yhdessä pöydän ääreen. Huomauttaisitko silloin minun tilanteessani että toivoisit voivasi maksaa vain kolmasosan?
-ap
Jos kustannukset sovitaan jaettavaksi samalla sovitaan miten ne jaetaan, riippuu ihan siitä sopimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Joudut sopimaan tarkemmin jatkossa. Hei, mun rahatilanne on huono - sovitaanko että maksan 1/3 osan kun teitä on 4 ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
En huomauttaisi omasta tilanteestani. Ehkä ottaisin sen kustannuksista sovittaessa reilusti esiin. Sopiiko että maksan kustannuksista x% tai summan y euroina, enempään ei nyt ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miksi toivoa maksavansa kolmasosan? Maksaa oman osuuden eli kolmasosan.
Bensasta on yleensä tehty niin, ettei auton omistaja maksa bensasta mitään, muut sitten jakavat bensakulun ja maksavat auton omistajalle.
Et voi sopia noin löperösti jatkossa.
Kuulostaa väärältä jos pienemmät tulot omaavana maksat suurperheen ruuat, tulee aika isot summat. Bensarahan ymmärtää. Mutta heillä on omat tulot joilla maksaa. Oman ja lapsen osuuden ymmärtäisi siinä ruuassa. Haluaako lapsesi heidän seuraa ja sellaisia reissuja, vai olla omassa kodissa rauhassa - matkustaen joskus kanssasi vaikka ulkomaille.
Itse olen naimisissa mieheni kanssa mutta kavereissa paljon sinkkuja. Meillä menee yleensä niin, että esimerkiksi lahjoja ostaessa olemme ns. yksi henkilö, mutta jos teemme ruokaa yhdessä kavereiden kanssa jaetaan kustannukset kaikkien kesken, jolloin maksamme kaksi annosta.
Olemme nuoria opiskelijoita suurin osa, joten kellään ei kovin paljoa ylimääräistä ole :) Lapsia ei ole kellään vielä.
Minusta se olisi ihan reilua ja ymmärrettävää. Ihmettelen, etteivät he ole sitä (muka) tajunneet.
Ota asia ihmeessä puheeksi, nythän on hyvä sauma kun sinulla on tulot pienentyneet. Jos he pitävät sitä vääränä tai ongelmallisena, perustelkoot. Et voi menettää mitään, jatkatte näin ellei se heidän mielestään ole oikein.
Meitä on kolme sisarusta, kaikilla lapsia ja minä yksinhuoltaja. Molemmat sisarukseni ovat aikojen saatossa ehdottaneet kun kerätään esim. yhteitä lahjarajaa, että minä maksan puolet siitä mitä he pariskuntana yhteensä. En ole tähän suostunut, koska olen ylpeä ja tyhmä ja näitä on onneksi ollut aika harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen naimisissa mieheni kanssa mutta kavereissa paljon sinkkuja. Meillä menee yleensä niin, että esimerkiksi lahjoja ostaessa olemme ns. yksi henkilö, mutta jos teemme ruokaa yhdessä kavereiden kanssa jaetaan kustannukset kaikkien kesken, jolloin maksamme kaksi annosta.
Olemme nuoria opiskelijoita suurin osa, joten kellään ei kovin paljoa ylimääräistä ole :) Lapsia ei ole kellään vielä.
En ymmärrä miksi te lahjaa ostaessa olette yksi henkilö?
No aapee on omasta aloitteestaan maksanut puolet ja usein mulle se sopii vaikka ei oo reilua
Teidän tapauksessa ottaisin ehdottomasti henkilömäärän huomioon, koska ei kuulosta reilulta, kun he varmasti syövät aina isomman osan ruuista kuin teidän perhe.
Emme veisi kuitenkaan kalliimpaa lahja kahdestaan.
Hyvä kysymys, en tiedä. Aina mennyt niin. Kyseessä siis häälahjat ym. Ehkä siinä asiassa meidät ajatellaan että tämä osuus on meidän perheeltä enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Emme veisi kuitenkaan kalliimpaa lahja kahdestaan.
Ei minusta teidän pitäisikään maksaa enempää, mutta sinkun vähemmän eli saman verran kuin pariskunnan yksi henkilö.
Mielestäni voit aivan hyvin ehdottaa, että maksat yhteisistä menoista ja ostoista sen kolmasosan. Ihan reilua, eikä ole mielestäni nipottamista. (Voithan mainita tuostakin, että kun opiskelet, niin sulla on vähemmän rahaan muutenkin nyt käytössä kuin ennen.)
Bensakulut on ehkä vähän rajalla, että olisiko kuitenkin reilumpaa maksaa puolet, en tiedä, vaikka on se 1/3 myös tässäkin kuitenkin ok. Kenen autolla menette ja kuka ajaa?