Mitkä leivonnaiset ovat mieleesi, mitkä taas eivät maistu?
Itse tykkään juustokakusta, mutta kaikenlaiset täytekakut ällöttävät. Makeaa en yleensäkään pysty syömään paljoa
Kommentit (33)
Mokkapalat oksettaa, samoin browniet ja kuppikakut ja muu öljyyn tehty paska.
Voihin maidolla ja kananmunilla leivottu tummaksi paistetut korvapuustit 👌🏼
Taatelikakku, britakakku, rusinapitko 👌🏼
Croissant aamiaisella on ihan ok
Sitruunamuffinsit, Sacher-kakku on hyviä
Juustokakkukin kelpaa
Hyi hyi: kermakakut, kuivakakut, Wiener-leivokset (?)
En pidä juuri muusta kuin marjaisista täytekakuista ja kääretortuista, joihin on käytetty oikeita marjoja.
Jos sosiaalinen tilanne vaatii, toki syön kohteliaisuudesta melkein mitä vaan.
Prinsessakakku ym. marsipaanikuorrutteinen leivostyyppi ei houkuta. Tykkään suklaakakuista, esim. sacherkakku on ihanaa. Mantelileivokset maistuvat myös hyvältä.
Tykkään raikkaista juustokakuista, jotka eivät ole liian makeita.
Mokkapalojen suosiota taas en ole koskaan ymmärtänyt. Mikä niissä muka on niin hyvää tai erityistä?
Riippuu ihan siitä, kuka ja miten ne on tehty. Itse en tykkää ollenkaan kuivakakuista, mutta kerran maistoin sellaista superhyvää kuivakakkua.
Wiinerit voivat olla tosi kuivia ja mauttomia, mutta oikein tehtynä superhyviä. Laskiaispullien kanssa sama juttu. jne...
En pidä leivonnaisista niin paljon, että juurikaan ostaisin niitä saati leipoisin itse. Mutta kyllä useimmat tietysti aivan syötäviä ovat ja jotkut tosi hyviäkin. Tulee kuitenkin valikoitua itse mieluummin suolaisia herkkuja, jälkiruokia, suklaata tai karkkeja tai vaikka ihan vain hedelmiä tai marjoja.
Inhokkeja on banaani täytekakussa ja taatelikakku. Sellaisista kovin perinteisistä ja mauttomista jauhot-rasva-sokeri-sekoituksista en välitä. Riippuu paljon siitä, miten ja mistä raaka-aineista leivonnaiset on tehty. Oma lapsuustraumani on se, että äiti leipoi joka lauantai arkkupakastimeen lisää pullaa. Tuoreena sai juuri ja juuri yhden pullan, ei aina sitäkään, jos ei sattunut olemaan kotona oikealla hetkellä. Pulla oli tuoreena ihanaa, mutta pakastimesta sulateltu vanha varasto ei niinkään. Pullaa kuitenkin oli kasarilla tarjolla joka päivä. Outoa puuhaa.
En tykkää suurimmasta osasta leivonnaisia. Varsinkin kermavaahtoa sisältävät ovat yleensä kamalia. Eniten tykkään korvapuusteista, rinkelimunkeista ja marjapiiraista.
Melkein kaikki menee:) Rakastan marjapiiraita (erityisesti crostataa), macaronseja, kaikkea missä on mantelimassaa ja suolakinuskia. Täytekakkuja ja juustokakkuja syön mielelläni. Tosin ei saa olla kreemitäytettä vaan moussea, ganachea tai aitoa kermavaahtoa.
Kaupan keksit ei hirveästi kiinnosta, kuivakakuista ja pullasta syön vain yhden palan heti tuoreeltaan. Donitsit on liian rasvaisia ja viinerit samoin.
Mulla taas täytekakut maistuvat, juustokakut ällöttävät.
Pidän Marie-kekseistä maidon kanssa. Mutta usein ne ovat vähän turhan kauan olleet uunissa. Siis eivät ole palaneita, mutta maku on kyllä kärsinyt.
En pidä hyydytetyistä juustokakuista, suklaaleivoksista enkä täytekakuista.
Pidän britakakusta, liimataisen pipareista, voisilmäpullista, wilhelmiinoista ja kuivakakuista.
Hyviä: tuoreet voisilmäpullat, oikeat täytekakut hyvin (muttei liikaa) kostutettuina, tuoreet munkit.
Pahoja: hyydytetyt liivatejuustokakut, tiikerikakku, unelmatorttu, kaupan ikisäilyvät kakut.