Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronakapinallinen ystävä

Vierailija
06.01.2021 |

Onko muilla lähipiirissä vastaavia? Hyvästä ystävästäni (ollaan tunnettu kohta 20 vuotta) on tullut esiin kaikenlaisia mielenkiintoisia puolia nyt korona-aikana. Välillä meinaa loppua kärsivällisyys. Eli tämä ystävä lukee intohimoisesti koronaan liittyviä salaliittoteorioita ja kaikkea muuta jossa korona näyttäytyy tietyssä valossa. Hän seuraa myös Yhdysvaltojen koronapolitiikkaa ja pänttää "asiatekstejä" liittyen mm. haittoihin mitä seuraa ihmisten eristäytymisestä ja maskien käytöstä ym. Näin tiivistettynä hän pitää koronaa täytenä huijauksena, jonka avulla tyyliin kaadetaan maailmantalous ja saadaan ihmiset hallintaan (vieläkään en ihan ymmärrä että kuka hallitsee ja kuka tarkalleen tästä tulee hänen mukaansa hyötymään). Ei suostu pitämään maskia koska se on hänen mielestään vapaudenriistoa jne. Jotenkin lähtenyt lapasesta tuo sen vouhotus, vähän väliä linkittää mulle videoita ym. tietoiskuja joissa kerrotaan "totuuksia" koronasta. Toistelee jatkuvasti myös sitä että korona ei ole peruskuntoiselle ihmiselle tappava ja hän ainakin elää normaalia elämää koska vain vanhat kuolee siihen.

Omasta koronakannasta sen verran, että en ole puoleen enkä toiseen ääriajattelija. En ole hamstrannut ruokaa tai vessapaperia enkä tyyliin mulkoile maskittomia ihmisiä kaupassa enkä desinfioi pirtulla käsiä kyynärpäihin saakka kun pistän nenäni ulkoilmaan. Koen siis olevani ihan tavallisessa maalaisjärjellä varustettu ihminen. Elän samaa normaalia elämää kuin ennen koronaakin, työt ja arki pyörii ennallaan. Kaupassa käytän maskia suosituksen mukaan koska en koe sitä mitenkään supervaivalloisena asiana, enkä koe että se veisi minulta mitään vapauksia tai itsemääräämisoikeutta pois. (Välillä joku jaksaa muistuttaa että maskista ei ole koronan välttelyssä hyötyä, mutta täytyy kyllä ihmetellä että miksi kirurgit peittää leikkausten yhteydessä suun ja nenän jos sillä ei ole mitään merkitystä?) Ainut asia mikä elämässäni on muuttunut on se että kyläily ja kaverien kanssa kahvittelu on jäänyt vähemmälle. Tästä olen ihan mielissäni sillä olen erakkoluontoinen, mulle riittää ihan hyvin että näen ystäviä livenä tyyliin kerran vuodessa. Puhelimet on keksitty joten niillä voi ihan hyvin pitää yhteyttä.

Mutta takaisin asiaan. Tämä ystäväni pitää minua lähes hulluna kun pidän maskia kaupassa ja yrittää koko ajan "käännyttää" minua. Olen toistuvasti sanonut että vaikka en ole koronahysteerikko, en myöskään aio mennä siihen toiseen ääripäähän tässä asiassa. En pelkää itse sairastuvani koronaan mutta en myöskään toivo sitä saavani. Ei kukaan tietääkseni nauti siitä että tulee sairaaksi. Enemmän murehdin läheisiäni, talouteeni kuuluu henkilö jolla on perussairauksia, mm. munuaisvika ja hän on herkkä sairastumaan muutenkin (toistuvia keuhkokuumeita joista osa on välillä tarvinnut sairaalahoitoa, edellinen tavisflunssa päättyi sydäninfarktiin ja muuta kivaa). Tämä on oikeastaan ainoa syy miksi korona huolettaa. Olen ystävälleni tämän asian selittänyt ja esittänyt toiveen että kyläillään ja kahvitellaan sitten paremmalla ajalla, mutta tuntuu että pyyntö menee kuuroille korville.

"Käännyttäminen" jatkuu aina vaan, vähintään pari kertaa viikossa kilahtaa puhelin ja kaverilta on tullut linkki johonkin uutiseen jossa toistetaan noita samoja koronahuijausteorioita. Käy jo vähän kuormittavaksi.

Taitaa olla turha toive, mutta olisi mukava saada asiallisia vastauksia.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samantyylinen ongelma mutta toisin päin. En käytä maskia mutta pesen käsiä ja pidän turvavälejä. Muuten elän mahdollisimman normaalia elämää, esim. harrastan ryhmäliikuntaa, käyn ulkona syömässä ja tapaan ihmisiä.

Osa ystävistäni vouhkaa lähes päivittäin minulle koronapelkoaan sekä tavatessamme että somessa. Maskihysteriaan yritetään käännyttää kaikkia ympärillä olevia, vaaditaan Zoom-tapaamisia, ulkoilutrefffejä ja muita erityisjärjestelyjä.

Olen sanonut suoraan, että en jaksa kuunnella jatkuvaa koronahysteriaa, enkä halua mitään muka-tapaamisia Zoomin kautta. Olen yrittänyt olla kohtelias ja olla vähättelemättä ystävien pelkoja, mutta kaikkien kanssa sekään ei auta. Osan kanssa ollaan sovittu, että tavataan sitten kun korona helpottaa, mutta vauhkoimpaan osaan ei enää tule pidettyä yhteyttä.

Näyttää siltä, että korona tulee vieraannuttamaan ihmisiä ihan pysyvästi ystävistään ja jopa perheenjäsenistään.

Vierailija
22/25 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ao on tyhmä ja ystävä on järkevä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän on " uusi aika" ja tämä ei ole sitä mitä media vouhkaa.

Syyt ovat olemassa.

Ajan myötä selviää.

Tavis ei aina ymmärrä nenäänsä pidemmälle.

Valaise nyt meitä tyhmiä taviksia kuitenkin, eikö se olisi hyvä että mahdollisimman moni on asioista tietoinen...?

Vierailija
24/25 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit sanoa että ymmärrät että hänellä on oma näkemyksensä, mutta sano että maskiasiassa hän menee liian pitkälle. Maski, etäisyys ja desi kaupassa ei ole paljoa vaadittu. Hän voi muuten sitten uskoa mihin haluaa. Voit ottaa etäisyyttä jos et jaksa käännytystä ja pelkäät että hän tartuttaa sinut ja sinä taas herkän sukulaisen. Olkoon vaikka kausi-influenssa, ei sitäkään kukaan halua. Jos haluaisitkin yhtäkkiä kääntyä johonkin teoriaan, niin sen voi pitää erillään maskijutusta ja desistä. 

Ei tuo sanominen mitään muuta. Realistisempi on tämä ap:n toive, eli toinen saa elää miten elää, mutta lopettaisi sentään hänen käännyttämisensä.

Moni meistä valitsee mieluummin kuoleman kuin vapaudenriiston, eikä silloin tartunnan pelko saa maskeja käyttämään tms.

Ei tuossa väitettykään että sanominen muuttaa jotain, mutta kai ap:llä on myös oikeus sanoa kaverilleen, että kannattaa maskin käyttöä tai etäisyyttä. Käsitin että aloittajan ystävä käännyttää aloittajaa väkisin, ei toisinpäin. Ei kukaan riistä vapautta valita eri asioita elämässä, mutta maskilliset kärsivät maskittomista koska joidenkin maskittomien tupakansavu ja hengityksen tunkkaisuus jää pyörimään maskin sisälle. Miksi haluttaisi toisten haisevaa hengitystä hengittää, pitääkö kaupan olla halli tai joku raikastettu käytävä. Tartunnan pelko voi olla muilla kuin sinulla, ja älä tartuta muita edes kausi-influenssalla jos voit sen valita. 

Vierailija
25/25 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitä vähän varoa eikä mennä ainakaan kuten ruotsissa. Täällä jotkut puhuvat vähätellen siitä miten vähän kuolemia korona on aiheuttanut vs influenssa mutta moni ei ota huomioon että johtuu juuri näistä rajoituksista. Jos täälläkin olisi menty ruotsin hurlumhei tengelin opeilla, täälläkin voisi olla lähes 10.000 uhria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi