Koronakapinallinen ystävä
Onko muilla lähipiirissä vastaavia? Hyvästä ystävästäni (ollaan tunnettu kohta 20 vuotta) on tullut esiin kaikenlaisia mielenkiintoisia puolia nyt korona-aikana. Välillä meinaa loppua kärsivällisyys. Eli tämä ystävä lukee intohimoisesti koronaan liittyviä salaliittoteorioita ja kaikkea muuta jossa korona näyttäytyy tietyssä valossa. Hän seuraa myös Yhdysvaltojen koronapolitiikkaa ja pänttää "asiatekstejä" liittyen mm. haittoihin mitä seuraa ihmisten eristäytymisestä ja maskien käytöstä ym. Näin tiivistettynä hän pitää koronaa täytenä huijauksena, jonka avulla tyyliin kaadetaan maailmantalous ja saadaan ihmiset hallintaan (vieläkään en ihan ymmärrä että kuka hallitsee ja kuka tarkalleen tästä tulee hänen mukaansa hyötymään). Ei suostu pitämään maskia koska se on hänen mielestään vapaudenriistoa jne. Jotenkin lähtenyt lapasesta tuo sen vouhotus, vähän väliä linkittää mulle videoita ym. tietoiskuja joissa kerrotaan "totuuksia" koronasta. Toistelee jatkuvasti myös sitä että korona ei ole peruskuntoiselle ihmiselle tappava ja hän ainakin elää normaalia elämää koska vain vanhat kuolee siihen.
Omasta koronakannasta sen verran, että en ole puoleen enkä toiseen ääriajattelija. En ole hamstrannut ruokaa tai vessapaperia enkä tyyliin mulkoile maskittomia ihmisiä kaupassa enkä desinfioi pirtulla käsiä kyynärpäihin saakka kun pistän nenäni ulkoilmaan. Koen siis olevani ihan tavallisessa maalaisjärjellä varustettu ihminen. Elän samaa normaalia elämää kuin ennen koronaakin, työt ja arki pyörii ennallaan. Kaupassa käytän maskia suosituksen mukaan koska en koe sitä mitenkään supervaivalloisena asiana, enkä koe että se veisi minulta mitään vapauksia tai itsemääräämisoikeutta pois. (Välillä joku jaksaa muistuttaa että maskista ei ole koronan välttelyssä hyötyä, mutta täytyy kyllä ihmetellä että miksi kirurgit peittää leikkausten yhteydessä suun ja nenän jos sillä ei ole mitään merkitystä?) Ainut asia mikä elämässäni on muuttunut on se että kyläily ja kaverien kanssa kahvittelu on jäänyt vähemmälle. Tästä olen ihan mielissäni sillä olen erakkoluontoinen, mulle riittää ihan hyvin että näen ystäviä livenä tyyliin kerran vuodessa. Puhelimet on keksitty joten niillä voi ihan hyvin pitää yhteyttä.
Mutta takaisin asiaan. Tämä ystäväni pitää minua lähes hulluna kun pidän maskia kaupassa ja yrittää koko ajan "käännyttää" minua. Olen toistuvasti sanonut että vaikka en ole koronahysteerikko, en myöskään aio mennä siihen toiseen ääripäähän tässä asiassa. En pelkää itse sairastuvani koronaan mutta en myöskään toivo sitä saavani. Ei kukaan tietääkseni nauti siitä että tulee sairaaksi. Enemmän murehdin läheisiäni, talouteeni kuuluu henkilö jolla on perussairauksia, mm. munuaisvika ja hän on herkkä sairastumaan muutenkin (toistuvia keuhkokuumeita joista osa on välillä tarvinnut sairaalahoitoa, edellinen tavisflunssa päättyi sydäninfarktiin ja muuta kivaa). Tämä on oikeastaan ainoa syy miksi korona huolettaa. Olen ystävälleni tämän asian selittänyt ja esittänyt toiveen että kyläillään ja kahvitellaan sitten paremmalla ajalla, mutta tuntuu että pyyntö menee kuuroille korville.
"Käännyttäminen" jatkuu aina vaan, vähintään pari kertaa viikossa kilahtaa puhelin ja kaverilta on tullut linkki johonkin uutiseen jossa toistetaan noita samoja koronahuijausteorioita. Käy jo vähän kuormittavaksi.
Taitaa olla turha toive, mutta olisi mukava saada asiallisia vastauksia.
Kommentit (25)
En olisi koskaan uskonut, että oma mieheni lähteen tähän hysteriaan mukaan. Ja nimenomaan niin päin, että hamstraa ruokaa, maskeja, jne ja minulla on houkutus lähteä mukaan tähän kapinallisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
En olisi koskaan uskonut, että oma mieheni lähteen tähän hysteriaan mukaan. Ja nimenomaan niin päin, että hamstraa ruokaa, maskeja, jne ja minulla on houkutus lähteä mukaan tähän kapinallisuuteen.
Luitkohan aloitusta tarpeeksi huolellisesti? Ap ilmeisesti huolissaan läheisestään mikä on ihan ymmärrettävää. Tuosta on hysteriaan pitkä matka.
Mikä siinä on että heti tullaan v*ittuilemaan eikä osata keskustella niin kuin aikuiset ihmiset?
Puhelimessa on kätevä toiminto jolla voit estää kyseisen henkilön viestit ja puhelut. Problem solved.
En tunne ketään kuvailemaasi salaliittoteoreetikkoa, enkä käännyttäjää. Siitäkin huolimatta en ole nähnyt yhtään ystävääni maski naamalla. Äitini ja sisareni ovat tunnollisia maskinkäyttäjiä, vaikka kumpikaan ei näköjään osaa käyttää maskia oikein. Ilmeisesti kyse on enemmän yhteisön paineesta olla kunnon kansalainen kuin että olisivat asiasta huolissaan.
Töissä on sitten tullut vastaan aivan umpihulluja ihmisiä, joilla happivajaus on vienyt terveen järjen.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimessa on kätevä toiminto jolla voit estää kyseisen henkilön viestit ja puhelut. Problem solved.
Tuo oliskin ehkä se yksinkertaisin ratkaisu. Tuntuu vaan niin karulta kun ollaan melkein lapsesta asti tunnettu. Mulle ei ole väliä vaikka tää kaveri uskoo noihin salaliittoteorioihinsa, kaikilla on kuitenkin vapaus omaan mielipiteeseensä enkä ole sitä oikeutta viemässä häneltä pois. Käy vaan hermoille kun hän tuputtaa niitä mielipiteirään minulle vaikka tietää että olen muodostanut oman kantani -- ja vielä pystyn sen hyvin perustelemaan. Enkä ihan oikeasti ole mikään bunkkeriin muuttanut hysteerikko, kaveri vaan on ilmeisesti päättänyt kohdella mua sellaisena.
Ap
Vähän kuin uskonto tai politiikka, älkää keskustelko siitä liikaa niin välit säilyy. Kun et kommentoi mitään niihin linkkeihin, ehkä niiden tulo vähenee. Eihän sinun tarvitse niitä edes avata.
Huoleton kirjoitti:
En tunne ketään kuvailemaasi salaliittoteoreetikkoa, enkä käännyttäjää. Siitäkin huolimatta en ole nähnyt yhtään ystävääni maski naamalla. Äitini ja sisareni ovat tunnollisia maskinkäyttäjiä, vaikka kumpikaan ei näköjään osaa käyttää maskia oikein. Ilmeisesti kyse on enemmän yhteisön paineesta olla kunnon kansalainen kuin että olisivat asiasta huolissaan.
Töissä on sitten tullut vastaan aivan umpihulluja ihmisiä, joilla happivajaus on vienyt terveen järjen.
Mua ei sinänsä haittaa tippaakaan tuo maskin käyttämättömyys, se olkoon jokaisen oma asia. Mua vaan ihmetyttää kaverin kohdalla tuo järjetön uhma ja draamailu sen käyttämättömyyden takana (erään puhelun aikana hän paasasi että "minähän en mitään maskia pidä, minua ei valtio käskytä ja hallitse, minä vastustan kaikkia tämmöisiä vaatimuksia mitkä vie ihmiseltä valinnanvapauden jne.") Sanoin että no älä käytä, ei sua vankilaan sen takia olla viemässä.
Jotenkin vaan kummastuttaa että mistä tuo raivo tuohon asiaan tulee, ikäänkuin ystäväni kokisi sen loukkauksena tai uhkana häntä itseään kohtaan että esim. kauppa suosittelee maskin käyttöä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Mua ei sinänsä haittaa tippaakaan tuo maskin käyttämättömyys, se olkoon jokaisen oma asia. Mua vaan ihmetyttää kaverin kohdalla tuo järjetön uhma ja draamailu sen käyttämättömyyden takana (erään puhelun aikana hän paasasi että "minähän en mitään maskia pidä, minua ei valtio käskytä ja hallitse, minä vastustan kaikkia tämmöisiä vaatimuksia mitkä vie ihmiseltä valinnanvapauden jne.") Sanoin että no älä käytä, ei sua vankilaan sen takia olla viemässä.
Jotenkin vaan kummastuttaa että mistä tuo raivo tuohon asiaan tulee, ikäänkuin ystäväni kokisi sen loukkauksena tai uhkana häntä itseään kohtaan että esim. kauppa suosittelee maskin käyttöä.
Ap
Ääripäät ovat aina rasittavia, asiasta riippumatta. Joillain ihmisillä on kova tarve saada muut ihmiset toimimaan ja ajattelemaan tavallaan. Sitä on runsaasti tälläkin palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuin uskonto tai politiikka, älkää keskustelko siitä liikaa niin välit säilyy. Kun et kommentoi mitään niihin linkkeihin, ehkä niiden tulo vähenee. Eihän sinun tarvitse niitä edes avata.
Kiitos, näin oon oikeastaan viimeiset pari kuukautta tehnytkin. Alkaa olla ainoa keino että pysyy välit, en hirveästi halua enkä jaksa provosoitua koska olisi mukava pitää tämä ihminen elämässäni. Ja kun mua ei lähtökohtaisesti haittaa vaikka tästä asiasta ollaan eri mieltä, salli ystävälleni tuon oman kantansa kunhan hän sallisi minulle omani. Toivottavasti tää korona joskus loppuu tai helpottuu, sitten tälle tilanteelle voi ehkä nauraakin.
Ap
Kirurgi estää maskilla bakteerin (paljon isompi kuin virus). Huoh. Luulin että tuo on yleistietoa. Ei näköjään...
Itse en jaksaisi kuunnella tuota pätkääkään. Aivan kuten kaiken muunkin käännyttämisen suhteen, sanoisin aivan suoraan, että minulla on oma mielipiteeni ja oikeus kantaani aivan niin kuin toisellakin on oikeus omaansa ilman, että minä yritän häntä ylipuhua. Sanoisin myös, etten halua noita linkkejä vastaanottaa, enkä muutenkaan koronaan liittyvistä asioista hänen kanssaan keskustella, ja jos touhu ei lopu, on parempi olla olematta tekemisissä ollenkaan.
Ymmärrän, että pitkäaikaisen ystävän kanssa haluaa säilyttää välit. Joskus on kuitenkin laitettava ne omat rajat. Noissa käännyttäjäihmisissä on se ärsyttävä puoli, että he pitävät omaa näkemystään ainoana oikeana ja näin ollen tärkeämpänä kuin toisen näkemystä.
Nythän on " uusi aika" ja tämä ei ole sitä mitä media vouhkaa.
Syyt ovat olemassa.
Ajan myötä selviää.
Tavis ei aina ymmärrä nenäänsä pidemmälle.
Voit sanoa että ymmärrät että hänellä on oma näkemyksensä, mutta sano että maskiasiassa hän menee liian pitkälle. Maski, etäisyys ja desi kaupassa ei ole paljoa vaadittu. Hän voi muuten sitten uskoa mihin haluaa. Voit ottaa etäisyyttä jos et jaksa käännytystä ja pelkäät että hän tartuttaa sinut ja sinä taas herkän sukulaisen. Olkoon vaikka kausi-influenssa, ei sitäkään kukaan halua. Jos haluaisitkin yhtäkkiä kääntyä johonkin teoriaan, niin sen voi pitää erillään maskijutusta ja desistä.
Vierailija kirjoitti:
Kirurgi estää maskilla bakteerin (paljon isompi kuin virus). Huoh. Luulin että tuo on yleistietoa. Ei näköjään...
Idiootti. Minkä mukana se bakteeri sinne leikkaushaavaan menee? Öö, hengitysilman? Siksi käytetään maskia ettei uloshengityksessä epäpuhtaudet mene leikkaushaavaan? Luulin että tuo on yleistietoa. Ei näköjään...
Eiköhän AP:n pointti nimenomaan ollut että maskin käyttö jollakin tasolla ehkäisee sitä että uloshengityksen mukana ei pöpöt leviä hallitsemattomasti, ja siksi siis esim kirurgit käyttävät maskeja. Jos uloshengityksessä olevat pisarat ei tekisi mitään vahinkoa, oli ne sitten viruksia tai bakteereita, eihän niitä sairaaloissa käytettäisi. Ja vaikka maski ei nyt viruksiin täysin 100% tepsikään, niin kyllähän maalaisjärkikin sanoo että oikein käytettynä maskista on enemmän hyötyä kuin haittaa. Fysiikkakin jo sen sanoo. Jos sulla on tavallinen flunssa niin yskitkö ja pärskitkö ihan avoimesti muita kohti vai yritätkö edes esim kyynärpäällä tai nenäliinalla räkimistäsi peitellä?
Sano ystävällesi, että hänen koronavouhotus tuntuu sinusta ärsyttäväntä ja rasittavalta. Näin ollen toivot, ettette käsittele koko asiaa yhteisissä keskusteluissa. Mikäli hän ei omalta ahdistukseltaan voi olla ystävyyssuhteessa ilman koronatoitotusta, sinun täytyy yhteydenpitoa rajoittaa. Aina, kun hän alkaa puhua koronasta, niin toteat ettet halua asiasta keskustella tai vaihdat aihetta. Jos hän laittaa edelleen linkkejä tms. poistat ne avaamattomina ja kerrot toki näin vastaisuudessakin toimivasi.
Kuule.Älä vastaa puheluihin.Äläkä viesteihin.Sanot että en keskustele enää asiasta korona kanssasi.Keskustellaan vain muista asioista.Problem solved...
Vierailija kirjoitti:
Voit sanoa että ymmärrät että hänellä on oma näkemyksensä, mutta sano että maskiasiassa hän menee liian pitkälle. Maski, etäisyys ja desi kaupassa ei ole paljoa vaadittu. Hän voi muuten sitten uskoa mihin haluaa. Voit ottaa etäisyyttä jos et jaksa käännytystä ja pelkäät että hän tartuttaa sinut ja sinä taas herkän sukulaisen. Olkoon vaikka kausi-influenssa, ei sitäkään kukaan halua. Jos haluaisitkin yhtäkkiä kääntyä johonkin teoriaan, niin sen voi pitää erillään maskijutusta ja desistä.
Ei tuo sanominen mitään muuta. Realistisempi on tämä ap:n toive, eli toinen saa elää miten elää, mutta lopettaisi sentään hänen käännyttämisensä.
Moni meistä valitsee mieluummin kuoleman kuin vapaudenriiston, eikä silloin tartunnan pelko saa maskeja käyttämään tms.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväsi on oikeassa. Tässähän viedään ihmisiä kuin teuraalle jos ei osaa nähdä asioita laajemmin.
Eihän influenssastakaan vouhoteta.
Tavalliselle ihmiselle korona ei tee mitään ja nää esiintyvyydet on promillesta pieni osa.
Voi hyvää päivää nyt taas. Influenssasta ei vouhoteta koska se on pyörinyt täällä iät ja ajat ja se on kausittainen, toisin sanoen katoaa kesäksi ja tulee talvella uudestaan. Sen vuoksi ihmisillä on sitä kohtaan olemassa vähän vastustuskykyä.
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille. On jo vähän parempi olo kun sai asiasta avautua. Menettelen nyt niin että pidän omista rajoistani kiinni ja tehdä sen kuitenkin välejä katkaisematta. Yritän loppuun asti olla se diplomaattinen osapuoli jos muu ei auta, haluan kuitenkin tehdä kaikkeni ettei tarvitsisi välejä laittaa poikki. Omaa mielenterveyttä ja läheisen terveyttä en kuitenkaan riskeeraa. Oikean ystävyyden ei järjellä ajateltuna pitäisi kaatua siihen että yhteydenpito on muutaman kuukauden puhelimen varassa. Hiljennän puhelimen nyt kuitenkin joksikin aikaa noiden kaverin lähettämien linkkien suhteen enkä ota niihin sen kummemmin kantaa. Hänellä on oma mielipiteensä asiasta ja niin myös minulla, ja se on ihan ok. Jos joku salainen maailmanvalloitus on alkanut tämän koronan turvin ja se meille tavallisille tallaajille joskus suvaitaan paljastaa, voin aivan hyvin myöntää olleeni tässä asiassa väärässä 🙂
Ap
Kaveriporukassa samanlainen tyyppi. En olisi vuosi sitten uskonut että joutuu miettimään välien katkaisua tämmöisen asian vuoksi. En pelkää sairavstuvani, mutta työskentelen sellaisella alalla että karanteeniin/eristykseen joutuminen olisi pieni katastrofi. Siksi hoidan vain pakolliset asiat ja vältän kyläilyä. Ja kaveri mököttää kun ei voi tuppautua joka välissä kylään. Mahtaa olla kurja elämä kun ei kestä muutamaa viikkoa kauempaa omaa seuraansa