Eivätkö teinit JÄÄDY?
Olen jo useamman vuoden ajan seurannut nykyteinien talvipukeutumista: on revittyjä farkkuja, joista pilkistää paljas iho, tennarit yms. jalassa, nilkat täysin paljaana, ei pipoa/muuta lakkia jne. jne. En käsitä, miten teinit eivät jäädy pystyyn näissä asusteissa talvipakkasilla. Vai onko sittenkin niin, että kylmä on, mutta look on tärkeämpää kuin se, että on lämmin?
Kommentit (52)
80-luvulla kuljettiin ilman pipoa. Täällä pakkasta oli välillä lähemmäs kolmekymmentä, mutta kun hiukset oli sen ajan tyyliin laitettu.
70-luvun teinit kulkivat myös niukoissa vaatteissa. Ohutta, äärimmäisen vartalonmyötäistä, navat ja selät paljastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai niillä on kylmä. Mutta ei sitä voi näyttää, kun pitää olla cool. Sitten ihmetellään vanhempana vyötäröllä on vararengas ruskeasta rasvasta (kiitos napapaitojen) ja nilkoissa ja polvissa niveltulehdus (kiitos revittyjen nilkkapituisten farkkujen)
Ruskea rasva kehossa on kylläkin terveyden kannalta hyvä asia. Perehdy asioihin ennenkuin möläyttelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit kestää vaikka aivot jäätyisi! Muistan oman teiniaikani, jolloin pipo oli nolo, vaikka pakkasta olisi ollut 30 astetta. Koulun pihalle saapuessa se piti vetää pois päästä, ja takin vetoketju aukaista, koska se oli " coolia "..
Toivottavasti joku puhuu järkeä esim. opettaja ja kerrataan ettei lämpimät vaatteet ole noloja. Se palelu on kauheaa.
Oletko oikeasti niin lapsellinen, että luulet teinien piittaavan open vaateohjeista :D
Nimittely on lapsellista ja sinä teet sitä. En kuvittele, mutta ainakin itse olisin halunnut aikuisten ystävällistä apua teininä, enkä kärsiä monista eri asioista. Osalle se auttaa, ellei opettaja väkisin tuputa vihaisesti, vaan perustelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai niillä on kylmä. Mutta ei sitä voi näyttää, kun pitää olla cool. Sitten ihmetellään vanhempana vyötäröllä on vararengas ruskeasta rasvasta (kiitos napapaitojen) ja nilkoissa ja polvissa niveltulehdus (kiitos revittyjen nilkkapituisten farkkujen)
Ruskea rasva kehossa on kylläkin terveyden kannalta hyvä asia. Perehdy asioihin ennenkuin möläyttelet.
Joo, hemmetin terveellistä sellainen ikiröllykkä vyötäröllä. Perehdy tosiaan asioihin ennen kuin möläyttelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit kestää vaikka aivot jäätyisi! Muistan oman teiniaikani, jolloin pipo oli nolo, vaikka pakkasta olisi ollut 30 astetta. Koulun pihalle saapuessa se piti vetää pois päästä, ja takin vetoketju aukaista, koska se oli " coolia "..
Toivottavasti joku puhuu järkeä esim. opettaja ja kerrataan ettei lämpimät vaatteet ole noloja. Se palelu on kauheaa.
Oletko oikeasti niin lapsellinen, että luulet teinien piittaavan open vaateohjeista :D
Nimittely on lapsellista ja sinä teet sitä. En kuvittele, mutta ainakin itse olisin halunnut aikuisten ystävällistä apua teininä, enkä kärsiä monista eri asioista. Osalle se auttaa, ellei opettaja väkisin tuputa vihaisesti, vaan perustelee.
Ope: "No niin lapset, muistakaapa pukeutua lämpimästi. Nyt on talvi ja kylmällä lämmin vaatetus suojaa"
Teinit: "Älä viitsi kohdella meitä kuin pikkulapsia."
Kylmä tekee hyvää immuunisysteemille ja fyysiselle kunnolle.
M18
Kyllä minä vain muistan vihanneeni nuorempana talvea, kun oli niin hemmetin kylmä, mutta silti sitä piti olla ilman pipoa ja pelkissä farkuissa kovimmissakin pakkasissa. Joskus reilu parikymppisenä ihmettelin, kun olin alkanut pitää talvesta, ja tajusin, että sehän johtuu vain siitä, että olen alkanut käyttää kunnollisia varusteita.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä tekee hyvää immuunisysteemille ja fyysiselle kunnolle.
M18
Lähdenpä sitten seisomaan lumihankeen. Kyllä kunto kasvaa kohisten. Eikun...
Vierailija kirjoitti:
Totta kai niillä on kylmä.
Minä olen sitä mieltä, että jos pystyy näyttämään siltä, ettei ole liian kylmä, niin silloin ei voi olla liian kylmä. Minä en ole ikinä pystynyt siihen, en edes teininä. Hytisisin olkapäät korvissa ja/tai hyppisin paikallani tuskan irvistys naamalla, jos kulkisin ilman sukkia tai käsineitä. Kuitenkin monet seisovat paikoillaan ihan rennon oloisina vaikka kuinka olisi nilkat paljaana tai takki auki. Ei niillä kovin kylmä voi olla.
Kyllä meillä teini aina välillä jäätyy. Siihen auttaa kodinhoitohuoneen, tai kylppärin lattialämmitys. Laitan sen sinne vähäksi aikaa seisomaan ja sulamaan.
Kyllä he jäätyvät. Joka vuosi iso osa teineistä, noin 20%, jäätyy kuoliaaksi. Mutta aina kasvaa uusia teinejä tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, hemmetin terveellistä sellainen ikiröllykkä vyötäröllä. Perehdy tosiaan asioihin ennen kuin möläyttelet.
Olen perehtynytkin. Ihan ammattitasolla. Vatsaröllykät on jotain ihan muuta kuin ruskeaa (terveyttä edistävää) rasvaa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla kuljettiin ilman pipoa. Täällä pakkasta oli välillä lähemmäs kolmekymmentä, mutta kun hiukset oli sen ajan tyyliin laitettu.
70-luvun teinit kulkivat myös niukoissa vaatteissa. Ohutta, äärimmäisen vartalonmyötäistä, navat ja selät paljastavaa.
Pipoa pidetään nykyisin jopa sisällä ja paksu untuvatakki päällä mutta vetoketju pitää kuitenkin olla auki ja sitten tietysti ne nilkat paljaana.
Nuorilla on nopeampi aineenvaihdunta, joten hikoilevat helpommin ja tarkenevat pakkasessa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se vararengas johdu siitä mitä suuhunsa laittaa. Ei pakkanen ihmiseen energiaa työnnä päinvastoin.
Mitä haittaa kylmästä on? Toki hypotermiaan tai kuolioon jäätyminen on huono asia, mutta siihen tarvitaan enemmän kuin paljaat nilkat.
Kiristys, uhkailu, pelottelu, järjen päähän takominen, kaikkea tätä sinnikkäästi ja väsymättä kuukausia, ja teini EHKÄ peittää paljaat nilkkansa sukilla kun koulu alkaa. Jää nähtäväksi. 👍 Toppahousut työn alla. Lahjonta ei auttanut, teini ei ole lahjottavissa. Olisin myös ostanut mitkä vain vaatteet hinnasta piittaamatta, ei auta.
Pipo ja hanskat on, kohtuullisen lämmin talvitakki. Farkkujen alla legginsit.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa kylmästä on? Toki hypotermiaan tai kuolioon jäätyminen on huono asia, mutta siihen tarvitaan enemmän kuin paljaat nilkat.
70-luvulla lapsena peuhattiin ulkona talvipakkasessa vähissä vaatteissa, kun ei niitä lämpimiä vaatteita ollut olemassakaan. Jalat oli usein ihan tunnottomat.
Nykyisin on sisätiloissa villasukat jalassa kesät talvet kun muuten paleltaa. Kudosvaurioita varmaankin tuli jalkoihin:/
Minua ihmetyttää lähinnä se, että tätä jaksetaan joka vuosi taivastella. Kun teinit ovat kulkeneet vähissä vaatteissa vuosikymmeniä. Itsekin hankin itselleni ulkokorvan tulehduksen, koska pipoa ei voinut käyttää....