Miten kannattaa tehdä kun uusi tutkinto ja opintotukikuukaudet eivät riitä?
Kuulemma TE-toimiston tuella voisi sitten opiskella 2v jos myönnetään.
Nyt mietin kannattaisiko alkaa sijoittamaan jos niistä saisi jotain? Mutta vaikuttaako negatiivisesti ettei tuota tukea myöhemmin saisikaan, eli pitääkö pysyä köyhänä eikä tavoitella tuloja osakkeista? Työnteko opintojen aikana on hankalaa, kun opinnot vaativat sen verran. Tämä on kuitenkin nyt se ala mitä haluan opiskella, aiemmin ymmärtämättömyyttä kulutin tukikuukausia kun uuvuin enkä valmistunut.
Kommentit (25)
Hae vaan toimeentulotukea, niin minäkin tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko työtön? Jos olet työtön ja perustelet koulutustarpeen hyvin, niin tuo TE-toimiston tuki on kyllä mahdollista saada. Itse aloitan tällä viikolla opinnot noin.
Kyllä työtön, päätoiminen opiskelija
Ap
Siis oletko jo aloittanut opinnot? Työkkärin tuki olisi pitänyt hakea ennen opintojen aloittamista.
Joo, olen opintotuella mutta se tulee loppumaan kesken opintojen.
Ap
Et saa siinä tapauksessa työkkärin tukea. Et voi ilmoittautua työttömäksi kun olet opiskelija, tukea ei saa meneillään oleviin opintoihin vaan vain jos olet jo työtön ja sitten haet opiskelemaan. Silloinkin vain tietyissä tilanteissa. Jos olet varaton ja lainatkin nostettu, niin toimeentulotukea voit saada.
Eikö opiskelijoilta vähennetä siitä perusosasta jotain puolet?eli kattaa vuokran ja päälle jotain parisataa..
Joo mulla on myös sellainen ymmärrys, että kela kehottaa keskeyttämään opinnot ja jäämään työttömäksi tai muuten tt tukea leikataan 40%.
Uskomaton systeemi.
Ei mulla leikattu yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko työtön? Jos olet työtön ja perustelet koulutustarpeen hyvin, niin tuo TE-toimiston tuki on kyllä mahdollista saada. Itse aloitan tällä viikolla opinnot noin.
Kyllä työtön, päätoiminen opiskelija
Ap
Siis oletko jo aloittanut opinnot? Työkkärin tuki olisi pitänyt hakea ennen opintojen aloittamista.
Joo, olen opintotuella mutta se tulee loppumaan kesken opintojen.
Ap
Et saa siinä tapauksessa työkkärin tukea. Et voi ilmoittautua työttömäksi kun olet opiskelija, tukea ei saa meneillään oleviin opintoihin vaan vain jos olet jo työtön ja sitten haet opiskelemaan. Silloinkin vain tietyissä tilanteissa. Jos olet varaton ja lainatkin nostettu, niin toimeentulotukea voit saada.
Eikö opiskelijoilta vähennetä siitä perusosasta jotain puolet?eli kattaa vuokran ja päälle jotain parisataa..
Joo mulla on myös sellainen ymmärrys, että kela kehottaa keskeyttämään opinnot ja jäämään työttömäksi tai muuten tt tukea leikataan 40%.
Uskomaton systeemi.
Joissain tapauksissa opintotukikuukautensa käyttänyt opiskelija saa nostaa täysimääräistä toimeentulotukea opintojensa loppuajaksi. Muistaakseni yhtenä edellytyksenä on, että opiskelija esittää realistisen suunnitelman jota noudattamalla hän valmistuu vuoden (vai oliko se kahden?) sisällä. Sen jälkeen opintojen edistymistä seurataan aktiivisesti ja toimeentulotukea alennetaan heti jos opintosuoritukset jää vajaiksi. Samoin toimeentulotukea alennetaan, jos opinnoista puuttuu niin iso osa että vuoden (tai kahden?) sisällä valmistuminen ei onnistu.
Omaisuus ei vaikuta TE-toimiston tukiin. Jos et kuitenkaan saa niitä, joudut myymään osakkeesi ja käyttämään rahasi elämiseen, koska toimeentulotukea myönnetään vasta sitten kun likvidiä omaisuutta ei enää ole.
Miksi et miettinyt tätä asiaa ennen kuin hait siihen koulutukseen. Kai sinulla joku ajatus silloin oli, että miten rahoitat opinnot loppuun asti..