Jos hampaan juuressa on mätää ja hammas on juurihoidettu
Kommentit (4)
Minulle on kerran käynyt näin. Hammaslääkäri teki sitten resektion, eli katkaisi hampaan juuren. Tätä ei varmaankaan tehdä kunnallisella puolella, eli jos haluaa säilyttää hampaan, kannattaa mennä yksityisille. Ja varmaan silloinkin riippuu tilanteesta, mitä kannattaa tehdä.
Itselläni on ollut vastaava tilanne ja kyllä hoidettiin uudestaan. Jouduin varamaan ajan yksityiselle (siellä saadu ensihoidin jälkeen) juurihoitoon etikoituneelle hammaslääkärilke (sillä on joku hienompikin nimi). Yksityisellä lähtökohtaisesti yrittävät pelastaa hampaan. Julkisella puolella sanoivat suoraan, että vedetään pois, mutta voit mennä yksityiselle.
Mulla halkesi juurihoidettu hammas ja meni poistoon. Vasta kun lääkäri vetäisi hampaan irti, huomasi hän sen juuressa märkäpussin (yksi kuvottavimpia asioita, joita olen eläissäni nähnyt). Sain lääkärin puheista sen kuvan, että tuo kuvotus olisi yksinäänkin ollut syy poistaa hammas. Pelottavaa oli se, ettei tuota näkynyt kuvissa eli jos hammas ei olisi tarpeeksi pahasti haljennut, olisi tuo jäänyt suuhun muhimaan 🤢 Sittemmin olen miettinyt, mistä tietää, ettei noita olisi muissakin hampaissa...
Eipä oikein. Hampaan poisto todennäköisimmin edessä. Mutta näkemättä ja ainakaan ilman hammaslääkärin koulutusta ei asiasta voi varsinaisesti sanoa mitään, joten eipä sinun auta kuin mennä sinne hammaslääkäriin kuulemaan se tuomio.