Onko muitten työpaikoilla niin, että pari ihmistä tekee koko tiimin työt?
Meillä loput tekevät n. 15 % parin ahkeran töistä. Onko muilla näin? Miten saada asiat muuttumaan kun esimiestä ei kiinnosta?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee ensi viikolla surkeimmille potkut
Meillä pistettiin pakkolomalle ne jotka teki.
meillä pari ihmistä tekee työt ja sitten on se suurempi joukko, jotka naputtelevat hiiriä keskenään. firma laskuttaa asiakkaita niiden muutaman ihmisen tekemästä työstä ja rahat jaetaan hiirennäpyttelijöiden, omistajien ja sijoittajien kesken. ne pari työntekijääkin saattavat saada ihan pienen siivun niistä rahoista.
Ja tosiaan, näitä laiskoja tuntuu esimies arvostavan eniten.
Ap
Ootko sattumalta mun työkaveri? Kuulostaa niin tutulta. Osa makoilee jalat pöydällä viikosta toiseen mutta esimiestä ei kiinnosta"kun se on niin hyvä tyyppi".
Price’s law says that 50% of the work is done by the square root of the total number of people who participate in the work.
Pareton periaate eli 80 % seurauksista johtuu 20 %:sta syistä. Eli esim. työpaikalla 1/5 tekee 4/5 hommista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin juuri noin käyneen edellisessä työpaikassani. Perseilijät saivat vihdoin potkut. Moni sanoi, että ne tekee työnsä vain mielistelemällä pomoa, eikä pomo muka tajua. Kyllä se tajusi, mutta monenlaista piti tapahtua, ennen kuin yt:t tulivat.
Nykyisessä työpaikassa saa urakkapalkkaa, joten kukaan ei rahanahneena jätä töitään tekemättä.
Laiskat on myös parhaimpia puhumaan omasta kiireestään ja luettelemaan omia töitään. Näin ne jotka tekevät töitä eivätkä yritä vaikuttaa kiireiseltä, vaikuttavat pomojen silmissä toimettomilta.
Vierailija kirjoitti:
Laiskat on myös parhaimpia puhumaan omasta kiireestään ja luettelemaan omia töitään. Näin ne jotka tekevät töitä eivätkä yritä vaikuttaa kiireiseltä, vaikuttavat pomojen silmissä toimettomilta.
En muista, että minulla olisi koskaan ollut pomoa, joka ei mitään töistämme olisi ymmärtänyt. Jos ei laskutusta synny, ei se tosiasia puhumalla muuksi muutu.
Itsellänikin on ollut sekä patalaiskoja, että muiden töitä laskevia alaisia. Kyllä minä tiesin, mitä kukakin sai aikaan. Yksi oli ahkera, mutta liian pedantti, joten valmista ei meinannut syntyä. Toinen sai aikaan, mutta jäljessä oli parannettavaa.
Eivät tulleet keskenään toimeen ja kumpikin toivoi, että minun olisi pitänyt häntä itseään porukan edessä kehua ja toista moittia. Etenkin moitteiden puute sille toiselle tuntui niitä korpeavan. Siitä ilmeisesti syntyi mielikuva, etten asiaa ymmärtänyt tai välittänyt.
Se vaikuttaa tarkoituksella rakennetulta systeemiltä, joka palvelee pomoa, koska ne jotka tekee eivät pysy kauaa ja ne jotka eivät tee ovat ikuisesti siinä asemassa.
No meillä on pari vanhempaa rouvaa jotka marttyyrina tekevät joka päivä 10 tuntisia työpäiviä. Meillä on siis porukkaa liian vähän töissä ja töitä voisi siksi tehdä vaikka joka päivä ylitöitä.
Nuoret lähtee tasan kun omat työtunnit tulee täyteen. Ja nämä työn marttyyrit uhriutuu ja syyllistävät kun toiset eivät eivät suostu vapaa-aikaansa uhraamaan.