Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskonnolliset vapaa/pyhäpäivät

Vierailija
04.01.2021 |

Minkä ihmeen takia uskonnolliset pyhäpäivät on suurilla osalla ihmisiä edelleen vapaita? Joulut, loppiaiset ja pääsiäiset? Eikös se ole jo vähän mennyttä aikaa kun suvivirret ja uskonnollisuus on kouluissa vähä kuin tabu ja kaikki kielletään. Vapaapäivät näinä pyhinä kuitenkin kelpaa?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan vastaa mulle koskaan.

Vierailija
2/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne ovat kalenterissamme pyhäpäiviä ja maamme pääuskonto on evankelis-luterilainen.

Ihan niitä oman maan lakeja ja säädöksiä on hyvä noudattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole kansan päätettävissä. Lainsäätäjät on näin päättäneet, ja niiden lakejen mukaan työskennellään ja eletään. Minulle on itselleni täysin samantekevää teenkö töitä pääsiäisenä vai juhannuksena, kunhan on sama määrä päiviä kuin muillakin kollegoillani. Se ei riipu uskonnosta mitenkään.

Vierailija
4/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.:) - ap

Vierailija
5/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soon laki eikä uskonnosta kiinni

Vierailija
6/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jaksaisi elämää, jos ei olisi yhtään palkallista pyhävapaata. 

Vierailija
7/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kyseiset päivät tulisi olla palkallisia vapaita vain kirkkoon kuuluville ja kirkollisveroa maksaville, muut olkoon töissä.

Vierailija
8/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sitä juuri ihmettelinkin että miksi ei ole laista poistettu vaan on säilynyt.

Vierailija
9/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en jaksaisi elämää, jos ei olisi yhtään palkallista pyhävapaata. 

Itse voisin vaihtaa "palkalliset pyhävapaat" (sopivalla vaihtosuhteella) normaaleiksi palkallisiksi vapaiksi. Pitäisin vapaat silloin, kun minulle parhaiten sopii. Joku floppiainen tai (puukon) helatorstai on ihan joutava viikonpäiväpyhä.

Ja miksi pässiäinen pitää olla viikonpäiviin kytketty eikä kuten joulu, tietyn päivämäärän aikaan oleva juhla?

Olennaista minulle on, että vuoden sisällä viikkotyötunnit pysyvät keskimäärin samana ja että työsuoritteen saa tehdä päiväsaikaan (pääasiassa) arkipäivinä.

Liukuva työaika ja kuukausipalkka toki antaa jo aika paljon omaa vapautta työn suunnitteluun ja työajan tehokkaaseen käyttöön. Hyvä tasapaino: Työ ei kohtuuttomasti häiritse vapaa-ajan viettoa, eikä vapaa-ajan velvoitteet työntekoa!

Vierailija
10/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on työmarkkinaosapuolten sopimia vapaapäiviä, jotka on kristittyjä ajatellen sijoitettu usein sopivasti teidän juhlapyhienne kohdalle.

Vapaapäivät eivät johdu kristittyjen juhlista.

Vierailija
11/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä harva varmaan haluaa elää sellaisessa yhteiskunnassa, jossa joku uskontokunta haluaa kieltää vapaapäivät kokonaan niiltä, jotka eivät ole samanuskoisia? Eikö niin, kristityt?

Siirretään ne tasa-arvon vuoksi sitten vaikka sellaisiin päiviin, jotka eivät suosi myöskään kristittyjä juhlia, jos teille ei tämä nykyinen malli kelpaa.

Vierailija
12/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kyseiset päivät tulisi olla palkallisia vapaita vain kirkkoon kuuluville ja kirkollisveroa maksaville, muut olkoon töissä.

Työehtosopimuksissa nämä on määrätty, eikä niissä pöydissä minkään jumaluussuuntauksen edustajat ole päättäjinä. Ennemminkin voisi kysyä, miksi uskiksille maksetaan noista vapaista palkkaa, vaikkeivät työtä tee?

Vierailija
13/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä rajaa taas kristittyjen omahyväisyydellä... Kaikki johtuu vain teistä, on vain teitä varten, eikä kuulu kenellekään muulle. Vapaapäiviäkään eivät muut ansaitse.

Vierailija
14/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kaksinaismoralistista että ihmiset jotka eivät edes usko Jumalaan, haluavat kuitenkin ns. rusinat pullasta eli pitää uskonnolliset pyhäpäivät vapaata töistä.

Vierailija
15/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kaksinaismoralistista että ihmiset jotka eivät edes usko Jumalaan, haluavat kuitenkin ns. rusinat pullasta eli pitää uskonnolliset pyhäpäivät vapaata töistä.

Voitko nyt uskoa, että ne vapaapäivät on työmarkkinaosapuolten sopimuksia, ei tarkoitettu vain kristityille.

Vierailija
16/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä rajaa taas kristittyjen omahyväisyydellä... Kaikki johtuu vain teistä, on vain teitä varten, eikä kuulu kenellekään muulle. Vapaapäiviäkään eivät muut ansaitse.

Hirsipuu-tehtävä: mitkä kirjaimet puuttuvat?

Kaksi_aismo_aali

Vierailija
17/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon kristitty on niin kaksinaismoralisti, kuin ihminen vain voi olla.

Vierailija
18/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöset keskustelut on muuten yksi isoimpia syitä siihen, miksi pidän kristinuskoa niin vastenmielisenä. Ei mitään rajaa ilkeydellä ja omahyväisyydellä. Meille kaikki, muille ei mitään. Ja vaikka kuinka järjellä selitettäisiin, että ne vapaapäivät on poliittisesti sovittuja, ei vain teille tarkoitettuja, niin ei mene jakeluun.

Vierailija
19/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöset keskustelut on muuten yksi isoimpia syitä siihen, miksi pidän kristinuskoa niin vastenmielisenä. Ei mitään rajaa ilkeydellä ja omahyväisyydellä. Meille kaikki, muille ei mitään. Ja vaikka kuinka järjellä selitettäisiin, että ne vapaapäivät on poliittisesti sovittuja, ei vain teille tarkoitettuja, niin ei mene jakeluun.

Samoin. Monesti olen miettinyt, että nämä muiden yläpuolella omasta mielestä olevat kunnon kristityt elävät opilla: "tehkää te niinkuin minä sanon, sillä minä en aio niin tehdä".

Vierailija
20/50 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöiset kristityt elävät itse juuri siten, miten käskevät muita välttämään elämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan