Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaehtoinen opiskelu ja byrokratia

Vierailija
04.01.2021 |

Hain kouluun työttömän statuksella. En ole, mutta roikun tilaston rumentajana saadakseni opiskeluun päivärahaa.
Opiskelun aloitus oli suuri kysymysmerkki ihan koulun itsensä vuoksi.
Nyt pitäisi ottaa paikka vastaan ja hoitaa byrokratia. Aloitus on tasan silloin ja silloin, ellei ole hyvää syytä aloittaa vähän myöhemmin (olen työssä, mutta eihän mikään ole hyvä syy). Rahoitus on auki, koska joulun välipäivinä ei ole ollut ketään päättämässä asiasta.
Pitää soittaa numeroon, jossa täytyy valita sanansa ettei saa karenssia, sanoi oma virkailija. Aikaa on muutama päivä. Paikan voi menettää helposti.
Miksi tämä on tälläistä aikuiselle opiskelijalle, joka ei tule työpaikan kautta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minulla on työttömän status ja aloitan muutaman kuukauden opiskelun. Olisin opiskellut salaa, mutta lipsautin työkkärin tädille, että olen harrastuksen vuoksi ajatellut iltaisin tehtäviä opintoja.

No siitäkös alkoikin rumba: työtön EI saa opiskella ilman TE-toimiston lupaa!

Tämä opiskelu oli lähinnä omaksi iloksi ja hyödyksi, mutta näköjään pitää nyt odotella ihan jotakin lausuntoa, että saan aloittaa opintoni. Ja jos saan töitä, niin tietysti menen töihin, ei epäilystäkään. Luuleeko TE todella, että jättäisin työtarjouksen ottamatta joidenkin opintojen takia?! Opiskelisin sitten illalla, kuten olen ajatellutkin. Ja jos ne on iltatöitä, niin jätän koko opinnot sikseen tai sovin työnantajan kanssa asiasta jotenkin.

Eipä uskoisi, että Suomessa työtön ei saa opiskella. Luulisi asian olevan ihan toisin päin, opiskelu kannattaa aina ja parantaa työllistymismahdollisuuksia. Tai näin luulen.

Uskomatonta!

Vierailija
2/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet joko työtön tai et ole.

Olisit hakenut opintovapaata lokakuussa ja aikuiskoulutus säätiön opintotuki on samanarvoinen kuin ansiosidonnainen.

Ahneella paskanen loppu. Et mitenkään ole tuon koulutuksen arvoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ap TE toimiston sivuilta tarkemmin kriteerit omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella. Et täytä niitä kriteereitä.

Vierailija
4/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet joko työtön tai et ole.

Olisit hakenut opintovapaata lokakuussa ja aikuiskoulutus säätiön opintotuki on samanarvoinen kuin ansiosidonnainen.

Ahneella paskanen loppu. Et mitenkään ole tuon koulutuksen arvoinen.

Mikä sinua vaivaa???

Onko siivooja ahne halutessaan vähemmän fyysisiin töihin? Mäntti.

Olen ex-vakityönantajalla olosuhteiden pakosta, teen keikkaa. En saa mistään ylimääräistä paitsi omalla ajalla tehtävistä extrahommista.

Aikuiskoulutusraha on pienempi eikä sitä makseta yhtä kauan.

Kusipää.

Vierailija
5/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue ap TE toimiston sivuilta tarkemmin kriteerit omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella. Et täytä niitä kriteereitä.

Täytän, en ole vakkari. Minun piti aloittaa tämän hetkisen sopimuksen päätyttyä. Työnantajan puolesta onnistuisi.

Vierailija
6/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän, en ole vakkari. Minun piti aloittaa tämän hetkisen sopimuksen päätyttyä. Työnantajan puolesta onnistuisi.

Sitä paitsi, olenhan ollut asiasta yhteydessä te-toimistoon.

Vierailija
7/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseen ilmoittaudu opiskelijaksi avoimen puolelta, ei ongelmaa

Ystäväni on TE toimistossa töissä. Jos opiskelet vielä 2 eri koulun alla, et tule jäämään kiinni, vaikka opiskelisitkin yli 5 op kuukaudessa. Koulut eivät ilmoittele asioista TE toimistoon, eikä liittoon.

Vierailija
8/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, minulla on työttömän status ja aloitan muutaman kuukauden opiskelun. Olisin opiskellut salaa, mutta lipsautin työkkärin tädille, että olen harrastuksen vuoksi ajatellut iltaisin tehtäviä opintoja.

No siitäkös alkoikin rumba: työtön EI saa opiskella ilman TE-toimiston lupaa!

Tämä opiskelu oli lähinnä omaksi iloksi ja hyödyksi, mutta näköjään pitää nyt odotella ihan jotakin lausuntoa, että saan aloittaa opintoni. Ja jos saan töitä, niin tietysti menen töihin, ei epäilystäkään. Luuleeko TE todella, että jättäisin työtarjouksen ottamatta joidenkin opintojen takia?! Opiskelisin sitten illalla, kuten olen ajatellutkin. Ja jos ne on iltatöitä, niin jätän koko opinnot sikseen tai sovin työnantajan kanssa asiasta jotenkin.

Eipä uskoisi, että Suomessa työtön ei saa opiskella. Luulisi asian olevan ihan toisin päin, opiskelu kannattaa aina ja parantaa työllistymismahdollisuuksia. Tai näin luulen.

Uskomatonta!

Minäkin mietin, pitäisikö aloittaa syksyllä avoimet yliopisto-opinnot verkossa.

Koulu johon hain, ei tiennyt hetki sitten koska koulutus alkaa.

Tulin nyt ottaneeksi paikan alustavasti vastaan, mutta ei ketuta jos se menee jollekulle muulle.

Yhteiskunnan ideaali on hankkia ammatti omalla kustannuksella. Kumma kun yhä on varaa pakollisiin pilipalikursseihin, jotka eivät hyödytä ketään.

Olen kokenut työkkärin taholta monenlaista vuosien varrella, mutta näyttää taas menneen aivottomaksi. Odotan innolla uusia lakeja.

Vierailija
9/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus kysymykseen ilmoittaudu opiskelijaksi avoimen puolelta, ei ongelmaa

Ystäväni on TE toimistossa töissä. Jos opiskelet vielä 2 eri koulun alla, et tule jäämään kiinni, vaikka opiskelisitkin yli 5 op kuukaudessa. Koulut eivät ilmoittele asioista TE toimistoon, eikä liittoon.

Aivan, tähän tulokseen olen tullut. Kiitos, ymmärsit asiani.

Viimeinen vuosi on sotkenut suunnitelmani monella tavalla. Rahoituksen piti järjestyä säästöillä ja paremmin maksavalla työnantajalla mutta nyt on näin koronan vuoksi.

Vierailija
10/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi, olenhan ollut asiasta yhteydessä te-toimistoon.

Myös työssä kävijä voi olla halutessaan työnhakija.

Vierailija
11/11 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet lait eivät tule helpottamaan työttömien työnhakijoiden eikä myöskään Te toimistossa työskentelevien työntekijöiden työtä. Päinvastoin, hommat tulevat kiristymään. Kannattaa ottaa huomioon se, että jos opiskelet ilman että Te toimisto on tutkinut onko opiskelu pää-vai sivutoimista, jäät opiskelusta kiinni ja se todetaan päätoimiseksi niin voit joutua maksamaan kuukausien/vuosien työttömyysetuudet takaisin.