Teini todella kauan suihkussa
Hyvä asia on se että nuori mies huolehtii hyvin hygieniastaan mutta mitalin toinen puoli on kallis vesilasku. Asumme rivitalossa jossa oma mittari.
Poika viihtyy suihkussa kuin sorsa. Komentelut kaikuvat kuuroille korville ja oveen koputtelu vaan suututtaa.
Nyt ovat hyvät neuvot kalliit..kuten vesikin, heh.
Kommentit (44)
Älä raivoa, vaan näytä pojalle vesilasku. Selitä sille asiallisesti että se vesi maksaa. Ja että suihkuun mennään pesulle, sitten kun on peseytynyt niin pois, ei sinne jäädä seisomaan. Ja tidennäikösestihän se siellä runkkaa mutta älä nyt mee ainakaan nolaamaan sanomalla siitä mitään. Sanot vaan että pesujen jälkeen pois, tai sitten saa alkaa ite osallistumaan kans vesilaskun maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Munakellosysteemi vaan käyttöön! Jos ei muuten mene perille, voi teinille havainnollistaa, kuinka paljon lämmin vesi ja jätevesi maksavat ja millainen rasite veden lämmittäminen on ympäristölle. Suomessa ei vesi ole heti loppumassa, mutta yletön veden lämpimän veden lotraaminen kuluttaa energiaa.
Ennätys on lähes puolitoista tuntia suihkussa.
Ap hanki lukko siihen lapsen oman huoneen oveen niin saa vetää käteen omassa rauhassa, ilman veden lorottamista.
Käteenhän se vetää, ite runkkasin kyllä vessassa tai omassa huoneessa.
Anna pojan mikluttaa rauhassa, mutta huomauta että lattiakaivot pitää sitten itse puhdistaa kun menevät nopeasti tukkoon..
Mitä siellä tapahtuukin on lapsen oma-asia.. jospa asiasta keskustelisitte ja kävisitte sääntöjä läpi, että miten se kroppa oikein puhdistuu. Sen muun toiminnan saa jättää muualle. Vai oliko nimenomaan pelko, että herranjumala nyt se vetää käteensä siellä?! - jos noin olisi, niin meniskö siihen oikeasti kuinka minuuttia ylimääräistä?6
Yksi vittumaisimmista kokemuksista teininä oli, kun isä paukuttaa kylppärin ovea. Olin juuri laskenut itselleni kylvyn vaahtoineen kaikkineen, ehdin viisiminuuttia siellä lillua ja sitten alkoi paukutus. ULOS sieltä!!! Mitä sä siellä teet?!! Kylven.. Nyt ulos!!!
Menihän siinä sitten hetki, kun pesin itseni. Hoitoaineet ja se ammeen siivous ja kylppärin kuivaus. Äijä huusi nuppipunasena pitkään vielä sen jälkeen, ettei voi olla, että yhdellä ihmisellä menee viisitoistaminuuttia itsensä pesemiseen. Mutta mä olin kylvyssä ajattelin siellä olla vähintään puolituntia. johan hoitoaineet pitää vaikuttaa viitisen minsaa... "hoitoaine on sitä varten, että se jätetään päähän, sitä ei huuhdella pois" Sanoi hän.
Meillä oli kaksi vessaa. Asuimme kaupungin vuokrakasarmeilla, vesi oli ilmaista. Eikä hän ymmärtänyt ilmastonmuutoksesta vielä kasarilla mitään.
Isä yksinkertaisesti pelkäsi, että mä koskettelen kylvyssä itseäni. Se tuli tuosta huudosta pariin kertaan ilmi, vaikkei ihan suoraan sanonutkaan. Lupasin jättää oven auki seuraavalla kerralla. Ei tykännyt ehdotuksesta, sain korvatillikan ja viikon arestia.
Teinillä on fysiologinen tarve vetää käteen, runkkaamisen estäminen on sama jos aikuinen saisi käydä paskalla vain joka kolmas päivä.
Ette te siitä vedestä konkkaan mene. Voihan sille teinille vihjaista, että suihkuaikaa olisi hyvä lyhentää edes vähän.
Kivessyöpä on yleinen teineillä ja nuorilla aikuisilla. Päivittäinen masturbointi torjuu syöpää.
Kyllä se varmaan huoneessakin runkkailee, mutta suihkussa saa olla huoletta täysin alasti tutustumassa kehoon. Omassa huoneessa on isompi riski, että jokin ryntää sisään.
Ikävää että keskustelu meni teinin masturbointiin. Hohhoijaa. Poika muni pienenäkin suihkussa pitkät tovit. Silloin kävin hanan sulkemassa. Nyt kunnioitan yksityisyyttä enkä sinne säntäile. Ärsyttää vaan suuresti koska vesi on meillä tosi kallista ja pojan urheiluharrastuksen takia pyykkiäkin tulee paljon.
Tuo vesilaskun näyttäminen oli hyvä idea. Joskus lupasin antaa pojalle takaisin rahat - jos maksuennakosta palautuu-no tämä ihme on tapahtunut vain kerran !
Konkreettiset ideat tosi tervetulleita, ei asiaton keskustelu.
Ap
Minulla on teinityttö joka ottaa parin tunninkin suihkuja. Kuuntelee suihkussa musaa jne, kun huudan että pitää päästä vessassa käymään niin avaaminenkin voi kestää, toimii kuin etana.. monesti on kuset meinanneet tulla jo housuun. Siinä sitten pissaan ja tytär on suihkuverhon takana siihen piiloon takertuneena kuin hukkuva oljenkorressa.
Suihku on mennyt jo riukkikin kaksi kertaa, letju on niin haurastunut päästä. Aikani sitä jeesusteipillä ja muilla konsteilla paikkasin, kunnes oli kutsuttava apua ja vuokranantajalle ja letku ja suihkupää käytiin vaihtamassa. No ei mennyt vuottakaan niin jo taas hapertui letjuun reikä... Katkaisin koko letkun ja olen sitten yrittänyt teholiimalla ja ties millä saada sen pysymään suihkupäässä, menee hermot jo koko suihkuun, en viitsisi taas soittaa että se on rikki. Hohhoijaa.
Vesilasku on onneksi vakio, ja maksan sen vuokran kanssa samaan syssyyn, eli sisältyy siihen.
Enemmän minua huolestuttaa vedenkulutus muulta kannalta, ei sitä pitäisi tuhlata, mutta toisaalta suon sen ainokaiselle kullanmurulleni, se on hänen tapansa rentoutua, köyhänä yksinhuoltajana en voi lapselleni tarjota paljon huvituksia, mutta suihkussa ainakin voi käydä. Äiti rakkaudella vaikka vähän murahdellen kyllä teippailee ja liimailee ja ostelee varaosia tokmannilta paikatakseen letkuvauríot.
letjuun= letKuun*
Niin ja siis kun jos käyn pissalla kun tytär ottaa maratonsuihkua, niin heti kun suljen oven suihku taas jatkuu. Joskus olen joutunut pariinkin kertaan käymään saman suihkun aikana vessassa. Ja ovi on aina lukossa, että koputtaa täytyy ja avaaminen välillä kestää.
kommentti31
Jaan tunteen. Meillä on myös teinejä, mutta vain tyttöjä. Olen tähän saakka luullut, että se on vain teinityttöjen tapa, koska meillä on tässä taloyhtiössä myös teinipoikia, ja heidän perheiden vesilaskut on niin pieniä, meillä jättimäisiä. Ärsyttää kun rahaa valuu viemäriin, kun vähemmälläkin selviäisi. Jos siitä yrittää kauniisti keskustella, muuten niin mukavilta teineiltä saa vain kiukuttelevia vastauksia osakseen, kuten "en sitten käy suihkussa enää, jos meillä ei ole siihen varaa" tai "pitääkö täällä itse alkaa maksaa vedestä, jos me ollaan niin köyhiä".
Tietääkö joku haurastuttaakohan kuuma vesi letkua enemmän kuin kylmä? Mietin vaan kun tytär ottaa aina niin kuumia maratonsuihkuja, että kylpyhuone/vessa muuttuu höyrysaunaksi. Mutta toisaalta letku rikkoutuu aina samasta kohtaa siitä missä se kaartuu, niin kaitpa se johtuu ihan siitä ja veden paineesta tuntitolkulla.
kommentoija31
Mamma siinä poimii kasvatuksen / kasvattamattomuuden hedelmiä. Jos lapsille olisi pienestä asti opetettu, siis ei vaan sanottu, vaan myös näytetty, että suihku ei saa olla koko ajan auki. Ensin kastelu. Suihku kiinni. Saippuointi ja tukan shamponointi. Suihku auki ja nopea huuhtelu. Suihku kiinni. That's it.
Ok talossa ei oo mitään ongelmaa, lämpimän veden rajallisuus hoitaa asian ihan itsekseen. Kannattaa kuitenkin itselle ottaa ihan eri suihkutteluaika, esim. aikaisin aamulla kun teini nukkuu.
Kuinka paljon vesi maksaa? Aiheuttaako konkurssin?
Samalla tavalla ne teinitytötkin siellä suihkussa koskettelevat itseään kuin pojat. Aikaraja suihkulle ja muut helpotukset sitten muulla ajalla jossain muualla.
Toisaalta ymmärrän teiniä, onhan siellä kuumassa suihkussa mukavaa ja itsetyydyttelyn jäljet saa helposti siivottua. Tykkään itsekin hoitaa käsityöt suihkussa ja siinä saattaa joskus hujahtaa aikaa enemmän kuin oli tarkoitus, mutta jos ei muu auta, laita teini maksamaan vesilasku omasta pussistaan, ehkä se lisää ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon vesi maksaa? Aiheuttaako konkurssin?
Ei se ehkä konkurssia aiheuta, mutta harmittaahan se toki. Esim. meillä samassa talossa samankokoinen perhe selvisi viime vuonna 500 euroa halvemmalla kuin me. Voisi sillä rahalla muutakin tehdä, kuin laskea turhanpäiten viemäriin.
Juota se kunnon känniin