Ahdistaako muita tämä maailmanloppu?
Olen 15v tyttö ja olen ihan valtavan ahdistunut koko ajan, koska pelkään lähestyvää maailmanloppua. Olen menettänyt kaiken toivoni ja olen hyvin masentunut, koska tiedän etten saa elää täällä aikuiseksi eikä täällä ole enää turvallista elää.
Ilmastonmuutos etenee niin pelottavaa vauhtia että itse olen ollut täysin lamaantunut jo kuukausia, lisäksi pelkään tauteja, sotaa ja salaliittoteoreetikkoja sekä yleistä maailmanlopun meiningillä pelottelua.
Tiedän etten voi pelastaa koko maailmaa, mutta ahdistaa todella seurata tätä touhua sivusta. Mitä voisin tehdä oloani helpottaakseni?
Kommentit (319)
maailmanloppuminen on aika pitkällinen prosessi. Ei se oo mikään kertatömäys että yhtäkkiä vaan kaikki hajoaisi ja sulaisi samalla kun jokainen sielukin sammuiis ja lakkaisi olemasta. Ei oo semmoinen "takaisin hehkuvaksi rautapalloksi"- taantuminen kuin mitä evoluutioteoria ehkä ennustaa
Poistu välittömästi tältä palstalta.
Täällä roikkuvat sekopäät vain pahentavat tilannetta pähkähulluilla möläytyksillään.
Ymmärrän että ahdistaa.
Ensinnäkin, vähennä uutisvirran seuraamista tai lue vain uutiset, joiden tiedät olevan edes jollain tapaa positiivisia. (Esim. Ylellä nyt: uhanalaisia kilpikonnia löytyikin lisää ja laji voidaan vielä pelastaa.)
Koko maailmaa ei voi pelastaa, mutta tee vaikka joka päivä tai viikko jokin pieni teko maapallon hyväksi. (Syö vähemmän lihaa ja maitotuotteita, poimi roska päivässä pois luonnosta, älä osta mitään turhaa jne...)
Puhu omista eettisistä valinnoista ja huolista lähipiirille ja muille ihmisille. Niin voi vaikuttaa yllättävän paljon. (Keskustele esim. vanhempiesi kanssa millaista sähköä teille ostetaan ja onko sitä mahdollista vaihtaa ympäristöystävällisempään.)
Koita rentoutua, harrastaa jotain mukavaa, tehdä jotakin, mikä vie ajatukset pois huolista.
Tsemppiä.
Eikö muka kukaan muu ole ahdistunut näistä jatkuvasti rikki menevistä lämpöennätyksistä, jäävuorien sulamisista, metsäpaloista ja Suomen mittakaavassa poikkeuksellisista myrskyistä?
Ahdistuneet ilmastodenialistit täällä huutelee provoksi kun pelottaa
Tämä minua juuri ahdistaa, että aikuisetkin vaan tarjoavat terapiaa ja käskevät lopettaa uutisten lukemisen ja samaan aikaan itse näkevät ikkunasta ulos katsomalla, että ilmasto lämpenee ennätysvauhtia. Edellinen vuosi oli yksi maailman mittaushistorian kuumimpia ja 2010-luku mittaushistorian kuumin vuosikymmen. Kyllä pieni lapsikin ymmärtää mitä tästä kehityksestä seuraa jo parinkymmenen vuoden päästä, jos lämpötilat nousee jatkuvasti yhtä dramaaattisella tahdilla.
Ap
Kun oli sinun ikäisesi, minua peloteltiin ydinsodalla ja venäläisillä. Jossain vaiheessa maailmantuskani hävisi, kun aloin vain elää elämääni ja tajusin, etten voi asioille mitään. Kannattaa nauttia kaikesta, mitä nuoren ihmisen elämään kuuluu ja tulee.
Vierailija kirjoitti:
Tämä minua juuri ahdistaa, että aikuisetkin vaan tarjoavat terapiaa ja käskevät lopettaa uutisten lukemisen ja samaan aikaan itse näkevät ikkunasta ulos katsomalla, että ilmasto lämpenee ennätysvauhtia. Edellinen vuosi oli yksi maailman mittaushistorian kuumimpia ja 2010-luku mittaushistorian kuumin vuosikymmen. Kyllä pieni lapsikin ymmärtää mitä tästä kehityksestä seuraa jo parinkymmenen vuoden päästä, jos lämpötilat nousee jatkuvasti yhtä dramaaattisella tahdilla.
Ap
En tiedä missä olet, mutta katsoessani ulos ikkunasta siellä on ihan sairaasti lunta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka kukaan muu ole ahdistunut näistä jatkuvasti rikki menevistä lämpöennätyksistä, jäävuorien sulamisista, metsäpaloista ja Suomen mittakaavassa poikkeuksellisista myrskyistä?
Miksi pitäisi, maapallo on aina muutoksessa, tässäkin missä nyt ollaan oli 10000 vuotta sitten kolmen kilometrin jääkerros.
IHMISIÄ ON LIIKAA ETTÄ TÄSTÄ VOITAISIIN SELVITÄ, SE TÄSSÄ AHDISTAA. Lukekaa joskus kirja tai vaikka uutisia, mistä apukoulusta te olette tänne eksyneet?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutos näkyy konkreettisesti elämässäni koko ajan. Täällä on todella lämmintä vuodenaikaan ja asuinpaikkaani nähden, asun Pohjois-Suomessa ja nytkin ollaan plussan puolella. En ole koskaan näkyy samanlaisia rankkasateita kuin lähivuosina, ei ole ollut näin kuumaa eikä näin valtavia myrskyjä. Meillä kaatui valtava määrä puita tänä vuonna lähiseudulla eikä sitäkään ole tapahtunut vuosikausiin. Uusia lämpöennätyksiä menee koko ajan rikki.
Lisäksi tuntuu, ettei kukaan ymmärrä mitä täällä todella on tapahtumassa ja mitä siitä seuraa, jos lämpeneminen jatkuu näin vuoden, pari.
Lama pelottaa myös ja tämä ilmastonmuutos tulee lisäämään myös sotia ja pakolaisuutta.
Viimeiset sademetsät on tuhottu viimeistään 30-luvulla ja sitten ollaan todella suurissa vaikeuksissa. Meillä ei kohta ole enää puhdasta vettä eikä ilmaa jota hengittää ja silti hiivap*rseet hamstraa Gugguun vaatteita ja muovileluja saastuttaville sinappikoneilleen kuin viimeistä päivää.
Ap
Yhyy, ahdistaa, ettei sää ole vuodesta toiseen samanlainen. Ilmasto on muuttunut aina, miljoonien vuosien ajan. Jos se on ihmisen toiminnan vuoksi tavallista nopeampaa, niin voihan itku-parku.
Vierailija kirjoitti:
Kun oli sinun ikäisesi, minua peloteltiin ydinsodalla ja venäläisillä. Jossain vaiheessa maailmantuskani hävisi, kun aloin vain elää elämääni ja tajusin, etten voi asioille mitään. Kannattaa nauttia kaikesta, mitä nuoren ihmisen elämään kuuluu ja tulee.
Niiden eteen on kyllä tehty se mitä on pystytty, ei ne kaikki itsestäänselviä asioita ole!
Vierailija kirjoitti:
IHMISIÄ ON LIIKAA ETTÄ TÄSTÄ VOITAISIIN SELVITÄ, SE TÄSSÄ AHDISTAA. Lukekaa joskus kirja tai vaikka uutisia, mistä apukoulusta te olette tänne eksyneet?
Ap
No mene Afrikkaan ja Aasiaan opettamaan niille liikalisääntyjille ehkäisyä sen sijaan, että tuskaisena vääntelet käsiäsi... tai siis kirjoittelet typerällä ja turhalla ja ilmastontuhoamista edistävällä älykapulallasi, tabletillasi tai tietokoneellasi viestejä vieläkin turhemmalle ja typerämmälle palstalle.
Itseä ei ahdista, koska ajattelen että sitten kun rytinä alkaa niin ei tule ainakaan aika pitkäksi. Kannattaa opetella erä- ja selviytymistaitoja. Tulemme elämään mielenkiintoisia aikoja ja siis ihan luonnontuhon ja ilmastonmuutoksen takia. Korona ja Norjan mutaonnettomuudet on pientä alkusoittoa.
Tällä kertaa mennään päätyyn asti uhkakuvien kanssa. Pääseepähän mättämään kunnolla turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei helpota sinun ahdistustasi varmasti yhtään, mutta tosiasia on se että tästä ei selviä kukaan kuitenkaan. Sellaista elämä on.
Luulen että jos vertailisit pelkojasi jonkun teinin kanssa joka eli vaikkapa 500-luvulla, saisit ehkä vähän erilaisen näkökulman, koska hänellä sitä vasta olikin syitä ahdistua.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmisiä ei ole liikaa, ihmisen keskimääräinen elinikä on noin 90 vuotta jonka aikana periaatteessa kaikki ihmiset voisivat kadota maapallolta ja se aika taas maapallon mittakaavassa on täysin mitätön.
Sinua on AIVOPESTY.
Mitä tuosta ahdistuu,ihan höpö höpöä. Elämästä kannattaa nauttia niin kauan kuin henki pihisee. Ja ilo otetaan irti mistä sen saa.
Mikä ihmeen maailmanloppu?