Viljaton ja maidoton - miten nopeasti ja mitä tuloksia?
Kysymys tulikin jo otsikossa. Nyt siis on puhe viljattoman ja maidottoman ruokavalion kokeilemisesta.
Kommentit (36)
Vyötäröltä lähti nopeasti useampi sentti.
t. Ed kommentoija
Ummetusta ja luiden haurastumista. Muita tyhmiä kysymyksiä? Ai niin, myös ennenaikainen kuolema todennäköisyyden puutostautien takia.
Minulta lähti painoa hyvin nopeasti noin 4-5 kg, ilmeisesti nesteiden poistumista, sen jälkeen ei painoa enää lähtenyt.
Mutta muut vaikutukset aivan upeat. Esim. kaikki allergiaoireet katosivat ja olen nyt viettänyt lapsuuden jälkeen ekaa kevättä ja kesää ilman allergiaoireita. Unentarve väheni noin 5-6 tuntiin yössä. On jatkuvasti aivan valtavan energinen olo, kun ennen oli sellainen haluton ja nuukahtanut olo lähes jatkuvasti, minkä olin laittanut vain iän piikkiin.
"Ummetusta ja luiden haurastumista. Muita tyhmiä kysymyksiä? Ai niin, myös ennenaikainen kuolema todennäköisyyden puutostautien takia."
Höpö höpö. Maitoa ei juoda suurimmassa osassa maailmaa, ja luiden haurastuminen on yleisintä täällä pohjoismaissa joissa sitä juodaan. Eikä viljoista ja maidosta saa mitään sellaista välttämätöntä mitä ei saisi muualtakin, ei mitään puutostauteja tule kunhan syö monipuolista viljatonta ja maidotonta. Itselläni ainakin ruokavalio on monipuolistunut ja tullut enemmän kasviksia ja hedelmiä siihen. Ummetusta ei ole missään vaiheessa ollut.
Kiitos asiallisista kommenteista! :-) Olen noudattanut ko. ruokavaliota nyt viikon, enkä ole huomannut oikeastaan minkäänlaista vaikutusta. Ok, unen tarve on ehkä vähän vähentynyt, tai sitten se on tämä Suomen kesä.
Hiilareita tulee syötyä hedelmien, perunan, riisin ym. "sallitun" ruoan muodossa. Hedelmistä ja vihanneksista saa niin paljon kuitua, että tuskin tämä kokeilu tulee siihen kosahtamaan. :-D
Vielä kokemuksia? Terv. ap
Miksi haluat kokeilla maidotonta ja viljatonta?
Maidotonta en ole kokeillut kun aikanaan imettäessä lapsen allergian takia. Silloin putosi seitsemän kiloa, mutta imetys yhdistettynä rajoitettuun ruokavalioon (ei juustoja, vain tummaa suklaata, - ja arvatkaa kuinka suuressa osassa valmisruokia on maitoproteiinia!) oli luultavasti syy tähän, eikä niinkään se että maitotuotteet olivat pois. Muuta eroa en olossa huomannut paitsi tuon laihtumisen, ja sen että korvaavia tuotteita oli silloin (7 v sitten) hankalampi löytää.
Jätin vehnän vähälle turvotuksen ja mahavaivojen takia, mutta en siis ole jättänyt viljoja kokonaan, vaihdoin leivän 100% kauraleipään ja jätän pastat syömättä. Tämä oli varmaan maaliskuulla. Mahan turvotus on rauhoittunut, ja olo on yleisesti virkeämpi (kun ei koko ajan edo). Painoa on pudonnut pari kiloa. Luultavasti siksi, että vehnä(leipää) ja pastaa syödessä oli aina vähän turvonnut ja etova olo, ja söin välipaloja muka sen korjaamiseksi. Nyt maha on rauhoittunut, ja välipaloja en juuri tarvitse. Eli ei mikään ihmetemppu, vaan kalorimäärä pieneni kun olo parani.
Oletko Ap lukenut Olli Sovijärven artikkeleita aiheesta? Kannattaa!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 10:25"]
Kiitos asiallisista kommenteista! :-) Olen noudattanut ko. ruokavaliota nyt viikon, enkä ole huomannut oikeastaan minkäänlaista vaikutusta. Ok, unen tarve on ehkä vähän vähentynyt, tai sitten se on tämä Suomen kesä.
Hiilareita tulee syötyä hedelmien, perunan, riisin ym. "sallitun" ruoan muodossa. Hedelmistä ja vihanneksista saa niin paljon kuitua, että tuskin tämä kokeilu tulee siihen kosahtamaan. :-D
[/quote]
Miten riisi voi olla sallittu viljattomassa dieetissä?
Gluteeniton. Anteeksi epätarkkuus käsitteissä. Aika moni täällä kuitenkin tajusi, mistä on kyse. Kiitos kommenteista!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 10:25"]
[/quote]
Miten riisi voi olla sallittu viljattomassa dieetissä?
[/quote]
Mulla on sukulainen joka on ammattiurheilija, ja hän on saanut tuollaisella ruokavaliolla (paleodieetti) erittäin hyviä tuloksia. Rasvaprosentti on laskenut, paino on laskenut ilman että lihasmassa kuitenkaan on laskenut, suorituskyky lajissaan on parantunut.
On kuulemma pienimuotoinen muotikin urheilijoiden parissa tämäntyyppiset gluteenittomat ruokavaliot, mm. tennistähti Novak Djokovic on kirjoittanut kirjan omasta ruokavaliostaan ja sitä monet seuraa (kirjan nimi on Serve to Win: The 14-Day Gluten-Free Plan for Physical and Mental Excellence).
Muutamassa päivässä puhdistuu iho jos on ollut maitoallergiaa. Olen karpannut koko ikäni kun vatsa ei pilko kaikkea mitä sinne laittaa. Maidoissa käytän vain laktoosittomia. Nyt on iho puhtaampi mitä se on ollut koskaan aknelääkityksen kanssa. Gluteenittomassa en huomannut eroa, tapauskohtaista. Huulista ja ihosta näkee puutostaudit. Vitamiinit auttavat siihenkin.
Nostan tämän, koska törmäsin tähän googlettaessani aiheesta. Itse olen siis miettinyt myöskin siirtymistä viljattomaan (tai siis, ei kotimaisia viljoja, ei ainakaan venhää, ruista, eikä ohraa) ja maidottomaan ruokavalioon.
Itselläni syyt tähän ovat siinä, että kärsin kaikenlaisista iho-ongelmista, on ihottumaa, epäpuhtauksia, finnejä, mustapäitä, kutinaa, kuivuutta ja rasvaisuutta ja kaikkea mahdollista ja yhtäaikaa! Voiteista ja eri kasvohoitotuotteista ei ole mitään apua, ei myöskään kalaöljystä, helokkikapseleista, piimaasta, sinkistä tms ravintolisistä, joita olen kokeillut... nyt ajattelin kokeilla viljatonta ja maidotonta, josko olisi jotain vaikutusta.. mutta kuinkahan kauan kokeilun täytyy kestää, että tietää, vaikuttaako mihinkään?
Nostan, mäkin löysin googlettaessani viljattoman/gluteenittoman ja maidottoman ruokavalion vaikutuksia.
Itselläni ihottuma röyhähtänyt käsiin ja kaulalle ja kasvoille (olen aina ollut atoopikko, mutta nyt iho taas huonossa kunnossa) Lisäksi kärsin järkyttävästä ihon epäpuhtauksista, rintakehä ja selkä täynnä pieniä (ja muutama isompikin) finnejä, ja kasvot täynnä mustapäitä, lisäksi kasvojen iho rasvoittuu ihan järkyttävän nopeasti (paitsi näistä ihottumakohdista) pesun jälkeen kiristää mutta puoli tuntia kun menee, iho on niin rasvainen että voi pyyhkiä ylimääräistä rasvaa paperiin ja se näkyy siinä! :O
Nyt aloitin siis gluteenittoman ja maidottoman ruokavalion kokeilun, eikai se ota jos ei annakaan...
Kannattaa ehdottomasti jatkaa kokeilua vielä usean viikon ajan. Itselläni atopia helpottui vähitellen ajan myötä. Nyt on ihmeellistä, että voin syödä vaikkapa kalaa, joka enne aiheutti pahat iho-ongelmat. Kun kuormitus vähenee, sietokyky kasvaa.
Älä kuitenkaan vähennä liikaa rasvaa. terveelliseksi sanottu rypsiöljy kuitenkin aiheuttaa monelle iho-ongelmia, minullekin.
Minä olen gluteenittomalla ja maitotuotteista käytän vain rahkaa, jogurttia ja jonkin verran voita.
Gluteenitonta ruokavaliota noudattaessani häviää iso liuta kiusallisia oireita, esim.ummetus, ihottumat, päänahan rakkulat, suupielten haavaumat, turvotus, ilmavaivat ja nivelkivut. Myös kynsien valkoiset läiskät ovat kadonneet kokonaan. Lisäksi olen pirteämpi.
Vanhemmistani toinen on keliaakikko, joten sukurasitusta saattaa minullakin olla ja siksi gluteenittomuus sopii minulle niin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 18:51"]
Minä olen gluteenittomalla ja maitotuotteista käytän vain rahkaa, jogurttia ja jonkin verran voita. Gluteenitonta ruokavaliota noudattaessani häviää iso liuta kiusallisia oireita, esim.ummetus, ihottumat, päänahan rakkulat, suupielten haavaumat, turvotus, ilmavaivat ja nivelkivut. Myös kynsien valkoiset läiskät ovat kadonneet kokonaan. Lisäksi olen pirteämpi. Vanhemmistani toinen on keliaakikko, joten sukurasitusta saattaa minullakin olla ja siksi gluteenittomuus sopii minulle niin hyvin.
[/quote]
No sinähän todennäköisesti olet keliaakikko. Keliakia on alidiagnosoitu sairaus.
Nosto, tungen jonon jatkoksi.
Kirjoittelin tänne pari päivää sitten siitä, miten mahani menee kaikesta sekaisin ja sain neuvoksi ottaa viljat sekä maitotuotteet pois ruokavaliostani. Kieltämättä looginen neuvo; olen koko ikäni voinut parhaiten ilman niitä. Nyt vaan pitäisi toteuttaa käytännössä ja kaipaisin vähän neuvoja sekä tukea.
Mitä syötte esim. aamiaiseksi? Tai välipaloiksi? Olen huono laittamaan ruokaa, joten en varmastikaan jaksa paistella munia päivä toisensa perään. Voinko syödä esim. soijajogurttia? Osa sisältää jotain maitoproteiinia tms., sen tiedän. Tarkkana olisi oltava. Mitä ruokia laitatte tällä ruokavaliolla, kun viljatuotteet ja maitotuotteet ovat pannassa?
Ölen kokeillut pariinkiin otteeseen, mutta liiallinen nipottaminen EI sovi minulle. Olossa en huomannut mitään eroa. Yleensä noissa ruokavalioissa myös hiilarit on aika vähissä ja se vaikuttaa jaksamiseen. Itse ölen kokeilujen tuloksena todennut, että voin parhaiten noudattamalla virallisia ravitsemussuosituksia.
kokeiluista on jäänyt jäljelle Se, että syön leipää aika vähän enkä juo maitoa.