Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijoiden terveydenhuolto muuttui vuoden vaihteessa maksulliseksi:

Vierailija
02.01.2021 |

Pyrkimyksessä on uudistaa ja modernisoida opiskelijaterveydenhuoltoa kansainvälisemmäksi: https://yle.fi/uutiset/3-11721242

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hämärä tuo maksaminen.

Olen kirjoilla amkissa mutta opintorahaa en ole saanut vuosikausiin, hyvä että edes kuulin tästä koko uudistuksesta. Siis Kelan asiointipalvelusta pitäisi löytyä keino maksaa tuo summa? Olisivat nyt edes laskun lähettäneet postissa.

T: ei jaksa

Vierailija
2/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä maksullista se on ollut tähänkin mennessä. Se maksu on vaan maksettu ylioppilaskunnan maksun yhteydessä ja nyt suoraan Kelalle. Lisäksi hammashoidosta ei enää tarvitse maksaa, joten oikeastaan tämä muuttui halvemmaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aina ollut maksullista. Nyt vain joutuu odottamaan AMK-laisten kanssa.

Vierailija
4/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä maksullista se on ollut tähänkin mennessä. Se maksu on vaan maksettu ylioppilaskunnan maksun yhteydessä ja nyt suoraan Kelalle. Lisäksi hammashoidosta ei enää tarvitse maksaa, joten oikeastaan tämä muuttui halvemmaksi. 

Onko silti reilua että töissä ja opiskelemassa oleva saavat hammashoidon ilmaiseksi mutta työttömät joutuvat maksamaan pelkästä tarkastuskäynnistä tuplahinnan eikä edes Kela suostu korvaamaan. Siksi työttömänä on järkevämpää antaa hampaisiin tulla vaan reikiä ja tippua suusta kuin käydä hoitamassa suutaan.

Vierailija
5/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytpä sitten alankin käyttää palvelua koko rahan edestä ja käyn valittamassa pienistäkin vaivoista.

Vierailija
6/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa palvelu huonontunut. Syynä varmaan ammattikorkeakoulujen mukaan tulo.

Valmistuin noin 10 vuotta sitten. Silloin vielä pääsi suoraan erikoislääkärille. Esim korvalääkärille ja gynekologille ja kirurgille. Psykiatrillekin olisi päässyt, jos olisi ollut tarvetta.

Erkkoislääkäreillä käymisestä meni ihan pieni lisämaksu. Erittäin pieni.

Vierailija
7/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko silti reilua että töissä ja opiskelemassa oleva saavat hammashoidon ilmaiseksi mutta työttömät joutuvat maksamaan pelkästä tarkastuskäynnistä tuplahinnan eikä edes Kela suostu korvaamaan. Siksi työttömänä on järkevämpää antaa hampaisiin tulla vaan reikiä ja tippua suusta kuin käydä hoitamassa suutaan.

Kyllä. Työttömät joutuvat maksamaan itse hammaslääkärinsä, vaikkei ole kunnollisia tuloja.

.

Eniten harmitti mennä gynelle, kun olin työtön. Siinä kassalla toinen potilas sanoi, että hänen tyltervehtenaä maksaa käynnin melkein kokonaan. Hän itse maksaa vain 20 euron omavastuun. Minä työtön maksoin 120 euroa. (ja se työnantajan maksu on verovähennyskelpoinen, eli tavallaan yhteiskunta tuki työssä olevan yksityistä gynekäyntiä ehkä noin satasella, mutta työttömän ei. Työtön sai vain mktättömän kelakorvausken, joka on noin toimistomaksun suuruinen)

Vierailija
8/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuvana opiskelijana vähän harmittaa maksaa maksua palveluista, joita ei tule käyttämään.

Toki netissä voi saada jotain terveysneuvontaa, mutta tokkopa sieltä voidaan esimerkiksi kirjoitella lääkereseptejä ulkomaille eli en usko sitäkään osaa palvelusta koskaan käyttäväni.

Vierailija
9/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Työttömät joutuvat maksamaan itse hammaslääkärinsä, vaikkei ole kunnollisia tuloja.

.

Eniten harmitti mennä gynelle, kun olin työtön. Siinä kassalla toinen potilas sanoi, että hänen tyltervehtenaä maksaa käynnin melkein kokonaan. Hän itse maksaa vain 20 euron omavastuun. Minä työtön maksoin 120 euroa. (ja se työnantajan maksu on verovähennyskelpoinen, eli tavallaan yhteiskunta tuki työssä olevan yksityistä gynekäyntiä ehkä noin satasella, mutta työttömän ei. Työtön sai vain mktättömän kelakorvausken, joka on noin toimistomaksun suuruinen)

30 vuotta työelämässä, eikä yhteenkään työterveyshuoltoon ole kuulunut gyne. Aina maksettu yksityiselle täysi hinta.

Vierailija
10/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa palvelu huonontunut. Syynä varmaan ammattikorkeakoulujen mukaan tulo.

Valmistuin noin 10 vuotta sitten. Silloin vielä pääsi suoraan erikoislääkärille. Esim korvalääkärille ja gynekologille ja kirurgille. Psykiatrillekin olisi päässyt, jos olisi ollut tarvetta.

Erkkoislääkäreillä käymisestä meni ihan pieni lisämaksu. Erittäin pieni.

Nykyään jos haluaa erikoislääkärille niin pitää mennää yksityiselle. Julkisessa sairaalassa ei taida erikoislääkäreitä enää edes olla eikä nykyisetkään ummikotkaan edes tiedä että maidolle voi olla allerginen jaallergikolle maitoproteiini aiheuttaa laksatiivusia vaivoja.

Vierailija
11/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän hämärä tuo maksaminen.

Olen kirjoilla amkissa mutta opintorahaa en ole saanut vuosikausiin, hyvä että edes kuulin tästä koko uudistuksesta. Siis Kelan asiointipalvelusta pitäisi löytyä keino maksaa tuo summa? Olisivat nyt edes laskun lähettäneet postissa.

T: ei jaksa

Jätä maksamatta niin Kela laittaa laskun 5e muistutuslisällä.

Vierailija
12/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla asuvana opiskelijana vähän harmittaa maksaa maksua palveluista, joita ei tule käyttämään.

Toki netissä voi saada jotain terveysneuvontaa, mutta tokkopa sieltä voidaan esimerkiksi kirjoitella lääkereseptejä ulkomaille eli en usko sitäkään osaa palvelusta koskaan käyttäväni.

Olet siis vaihdossa? Käytät palvelua sitten kun palaat kotimaahan.

Jos taas olet ikuisuusopiskelija ja oleskelet pysyvästi muualla, niin sun ongelma ei ole pieni maksu.

Vierailija
13/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

30 vuotta työelämässä, eikä yhteenkään työterveyshuoltoon ole kuulunut gyne. Aina maksettu yksityiselle täysi hinta.

Kyllä meilläkin kuuluu gynelläja fyssarilla käynnit työterveyden piikkiin. Lisäksihän ilmaisiakin hieroja- ja liikuntakäyntejä jotta työkunto ja terveys pysyy yllä. Nyt koronan vuoksi ei kuitenkaan ole päässyt salille eikä hierojalle, mutta normaalina aikana päästiin.

Vierailija
14/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän amk:issa ei ole minkäänlaista terveydenhuoltoa joten täähän on iso parannus. Tai onhan siellä yksi hoitsu yhtenä päivänä viikossa ajanvarauksella.

Toivottavasti YTHS hoitaa opiskelijoiden osalta koronarokotukset niin ei olla kuormittamassa arvauskeskuksia.

Vierailija
15/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät ole töissä eivätkä maksa veroja joten miksi ihmeessä työttömien pitäisi päästä terveydenhoitajalla, lääkärille, hammashoitajalle ja hammaslääkärille ilmaiseksi veronmaksajien piikkiin kun ette ole niiden palvelujen eteen mitään edes tehneetkään?

Vierailija
16/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos taas olet ikuisuusopiskelija ja oleskelet pysyvästi muualla, niin sun ongelma ei ole pieni maksu.

Kiitos kannustuksesta.

Olen muuttanut ulkomaille viime vuonna mutta päätin hakea opiskelemaan suomalaiseen kouluun syksyn haussa mm. maailmalla olevan epävarman tilanteen takia. Mielestäni opiskelu ei ole turhaa minkään ikäisenä tai missään elämäntilanteessa?

Pidän mielelläni yhteyteni kotimaahan vahvana ja verkko-opiskelu on aivan mahdollista myös ulkomailta käsin.

Kyse ei ole niinkään maksusta vaan periaatteesta. Jos opiskelija ei ole kirjoilla Suomessa voisi hän olla maksamatta maksua kun ei aio palveluja käyttää?

Vierailija
17/17 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannustuksesta.

Olen muuttanut ulkomaille viime vuonna mutta päätin hakea opiskelemaan suomalaiseen kouluun syksyn haussa mm. maailmalla olevan epävarman tilanteen takia. Mielestäni opiskelu ei ole turhaa minkään ikäisenä tai missään elämäntilanteessa?

Pidän mielelläni yhteyteni kotimaahan vahvana ja verkko-opiskelu on aivan mahdollista myös ulkomailta käsin.

Kyse ei ole niinkään maksusta vaan periaatteesta. Jos opiskelija ei ole kirjoilla Suomessa voisi hän olla maksamatta maksua kun ei aio palveluja käyttää?

Höps. Elämä menee kaikilla tietyssä kaavassa jossa on tietty järjestys. Opiskelu tulee peruskoulun jälkeen kun ollaan nuoria ja sitten mennään loppuelämäksi samaan työpaikkaan. Vanhempana ollaan jo työputkessa kohti ruuhkavuosia ja eläkettä. Sen kaavan mukaan Suomen yhteiskunta on rakennettu ja suunniteltu eikä sitä kaavaa tule siksi muuttaa.