Raskaaksi tuleminen pillereiden jälkeen
Olen syönyt e-pillereitä (eri merkkejä) nyt jo yli kymmenen vuoden ajan. Toiveissa olisi raskautuminen joskus keväämmällä (esim. huhti-toukokuussa). Mikä on teidän kokemus: kannattaako pillerit jättää jo etukäteen pois vai vasta silloin, kun raskautta alkaa yrittää? Tästä löytyy netistä ristiriitaista tietoa.
Kommentit (9)
Tulet kyllä huomaamaan, että raskautta voi toivoa, mutta et voi mitenkään tietää, millon onnistuu. Ainoa mitä tiedät etukäteen on, että suurin osa tulee raskaaksi vuoden sisällä yrityksen aloituksesta.
Kumpikin lapsi on tehty "täsmänä" eli pillerit pois ja seuraavana kk raskaaksi. Sillä, miten kauan pillereitä syö ei ole mitään merkitystä.
Jostain luvin et pillereitten jälkeen menee noin 6kk et poistuvat elimistöstä ja hormoni toiminta palautuu. Niin kävi meilläkin, toukokuussa lopetin pillerit ja joulukuussa 2019 positiivinen raskaustesti. Toinen lapsi, eka toisella kierrolla. Tietysti ikää oli oari vuotta enemmän(28->30,mies kuusi vuotta vanhempi). Tsemppiä
Muista kuitenkin aloittaa foolihappolisä jo ennen raskauden yritystä. Raskauden aikana siitä ei spina bifidaa ehkäisevää enää hyötyä ole.
Raskaaksi voi tulla heti eka kierrosta tai sen alkamiseen voi mennä aikaa useampi kuukausi. Jos kierto on säännöllinen ja normaali ilman pillereitä, kierto yleensä palautuu nopeasti ja raskauskin alkaa yleenaä nopeasti. Jos kierrossa on ollut vaihtelua tai ongelmia ilman pillereitä, ne ongelmat todennäköisesti palaavat myös pillereiden lopetuksen jälkeen ja raskauden viivästyminen voi liittyä pikrmminkin niihin, eikä pillereihin.
Mä söin kanssa vuosikaudet pillereitä, kun jätin pois, olin kolmen viikon kuluttua raskaana. Eiköhän se ole yksilöllistä.
Söin 10 vuotta pillereitä (ikävuodet 16-26), ja jätin ne toukokuun alussa pois ja aloin syödä foolihappoa. En tiennyt edes millainen mun "normaali luonnollinen kierto" on, kun 16-vuotiaana pillerit oli aloitettu nimenomaan epäsäännöllisiin kuukautisiin. Eka kierto oli hieman pidempi enkä tiedä varmasti ovuloinko, mutta heti tokasta kierrosta lähtien oli säännölliset 28 päivää ja ovulaatiotestit näytti positiivista, eli kaikki näytti olevan kunnossa. Lokakuun alussa alkoi vihdoin raskaus :)
Ovulaation palautumiseenhan voi mennä helposti jopa puoli vuotta, mutta vaikka ovulaatio palautuisikin nopeasti ja kierto olis säännöllinen niin ei sekään takaa, että raskaus alkaisi nopeasti.
Jos jätät pillerit pois jo nyt ja käytät vaikka kondomeja huhti-toukokuuhun asti, niin siinä olis ainakin se etu, että ehdit muutaman kierron ajan tarkkailla omaa luonnollista rytmiä, ja lasketun ajan arvioiminen yms on sitten helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain luvin et pillereitten jälkeen menee noin 6kk et poistuvat elimistöstä ja hormoni toiminta palautuu. Niin kävi meilläkin, toukokuussa lopetin pillerit ja joulukuussa 2019 positiivinen raskaustesti. Toinen lapsi, eka toisella kierrolla. Tietysti ikää oli oari vuotta enemmän(28->30,mies kuusi vuotta vanhempi). Tsemppiä
Tämä on pötyä. Hormonitoiminta palautuu heti. Toisilla vaan kestää pidempään yrityksessä.
Mulla on endometrioosi ja tulin raskaaksi toisesta luomukierrosta pillereiden lopetuksen jälkeen.
Ihan koska vain. Jos sulla on PCO tai endometrioosi, kannattaa raskautta yrittää heti pillereiden pois jättämisen jälkeen.