Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi on hidas syömään, ja stressaa aamuja niin paljon ettei enää syö - mistä apu?

Vierailija
02.01.2021 |

6-vuotias lapsemme on todella hidas syömään. Vauvana ollut refluksia ja muutenkin mm. herkkämahainen. Kaikki tilanteet missä joutuisi syömään kiireessä stressaavat lasta suunnattomasti eikä uskalla edes "yrittää" syödä. Toisaalta sitten taas harmittaa myös se, kun isommat sisarukset nousevat jo pöydästä leikkimään.

Olen aina koittanut rauhoittaa ruokailutilanteet, ja itse istun lapsen kanssa loppuun asti ja juon vaikka teetä, sillä lapsi jollain lailla häpeää sitä ettei saa syötyä ripeämmin ja samassa tahdissa kuin muut. Ei kelpaa jos vaikka laittaisin tiskejä pois ja sanoisin että äiti on ihan tässä lähellä, ja sinulla on oikeus syödä ihan rauhassa, ei ole hoppu. Itse muistan kuinka kurjaa hoputtelu oli ollessani lapsi, ja sitä en omalle lapselleni tee. Ahdistus ja ongelma vain kasvaisivat.

Ruoka maistuu kyllä ja kasvukäyrä ja paino normaalit. Aamut ovat meillä kiireisiä, kaksi alakouluikäistä, vauva ja tämä 6v. Lapsi ei millään ehdi syödä, eikä halua aloittaa kun "ei kuitenkaan ehdi syödä loppuun." Hampaatkin pitäisi jossain välissä pestä. Tästähän menee koko aamupäivä aivan itkuksi. Olen koittanut herätellä lasta jopa puoli tuntia aiemmin kuin muita, mutta sitten ei saa tarpeeksi unta ja siitä(kin) tulee känkkäränkkä ja ahdistus. Yhtään aiemmun ei saa kuitenkaan millään nukahdettua iltaisin. Eskarissa ei aamupalan mahdollisuutta ole, autossa ei suostu syömään.

Neuvolassa silitellään päätä ja sanotaan "kyllä se siitä ajan kanssa."

Edes ruuan koostumus/nieltävyys ei tunnu auttavan ruokailutahtiin.

Vinkkejä? Apua? Kpkemuksia? :(

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat vauhkoilevat ihan turhaan lapsensa välittömästä nälkäkuolemasta, jos tämä ei heti syö. Inhottaa katsoakin, miten pikkulapselle tuputetaan ruokaa kuin hengenhädässä, ja hänestä sitten kasvaa läski aikuinen.

Ei ole mahdollista hukata tuntikausia nokkien makaronilaatikkoa yksi makaroni kerrallaan, sillä päivän mittaan pitää ehtiä tehdä kaikenlaista. 

Antaisin nälän opettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla