Äiti sanoi että mulla on ollut vuonna 1975 harso vaippana!
Ja joku muovi päällä. Eikö silloin ollut muka kunnon vaippoja olemassa?
Kommentit (48)
Olen syntynyt -76 ja isäni on kertonut, että minulla käytettiin harsovaippoja, joita hänen tehtävänä oli pestä. Muistan nähneeni niitä muovisia vaippakuoria. Omillla lapsillani on modernit kestovaopat käytössä.
Oon syntynyt -85 ja mun vanhemmat raahasi isoja pahvilaatikollisia Pamperseja ulkomaanmatkoilta, kun ilmeisesti ei Suomesta saanut tai olivat niin kalliita. Ne harsojen suojavaipat oli hiostavia "kumihousuja", tosiaan ihan eri kamaa kuin nykyiset PULit ja villahousut.
1990 syntyneellä sisaruksella oli jo käytössä ihan "modernin" oloisia tarravaippoja mun muistin mukaan, eikä niitä haettu ulkomailta.
Tossa yksi vanha Pampers-loota:
https://www.flickr.com/photos/old_grocery_items/4307425268/in/pool-procterandgamblemuseum
80-luvulla neuvolassa suositeltiin ,että vauvalla ensimmäisen kuukauden ajan ainakin käytettäisiin harsovaippoja. Muuten niitä suorakaiteen muotoisia muoviliinojen kanssa. Teippivaippojakin tuli jo kauppoihin, mutta olivat niin kalliita, että vain harva raaski käyttää.
Harsoja tosiaan käytettiin silloin (itsellänikin).
5 v myöhemmin oli jo tarjolla meidän tuppukylässäkin sellaisia kertakäyttöisiä suorakaiteen muotoisia vaippoja. Saman näköisiä oli minusta synnytyssairaalassa jälkivuotoon.
Ei ollut tai jos olikin, niin ei ainakaan minun perhelläni ollut varaa sellaisiin. Vm -78 ja harsot samoja kuin nykyäänkin, mutta "vaippakuorena" oli hirveä muovihärpäke, ihan kuin kaupan muovipussista olisi leikattu kahvat halki ja sivut auki ja eikun menoks. Vaippaharsot piti tietysti keittää, eli pesun jälkeen hämmennettiin isossa kattilassa sideharsoja... Että ei mikään ihme jos vanhempi sukupolvi ei ymmärrä nykyistä kestovaippailua, vaikka ero onkin huima.
Juu ei ollut...itselläkin oli sellaisia ja olen vm -74
Mulla oli kanssa ihan pienenä niitä harsoja ja sitten jotain Lenina t-vaippoja? En tiedä mitä lie ne olivat. Ja olen vm -85.
Ootko nyt kovinkin järkyttynyt? :)
Mun pikkusiskolla oli 80-luvun alussa harsovaipat, ja -85 syntyneellä veljellä niitä suorakaiteen muotoisia vaippoja jotka laitettiin myös siihen muoviin, vasta -91 syntyneellä nuoremmalla siskolla oli "uudenaikaisia" vaippoja. Aika nopeaa kehitystä kymmenessä vuodessa.
Isosiskollanikin oli, hän on syntynyt -84.
T-vaipat olivat t-kirjaimen muotoisia. Se t:n yläosa tuli vatsan puolelle ja piti vaipan paikoillaan joustavissa tekokuidusta tehdyissä raidallisissa pikkuhousuissa. Niiden etu oli hengittävyys. Ongelmana oli se, että vaippa välillä liikkui, jolloin kakat meni housuun, ei vaippaan. Noita t-vaippoja käytettiin yleensä vähän isommilla lapsilla, jotka jo liikkuivat. Näitä oli käytössä ainakin vielä vuonna 1988.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:24"]
Mun pikkusiskolla oli 80-luvun alussa harsovaipat, ja -85 syntyneellä veljellä niitä suorakaiteen muotoisia vaippoja jotka laitettiin myös siihen muoviin, vasta -91 syntyneellä nuoremmalla siskolla oli "uudenaikaisia" vaippoja. Aika nopeaa kehitystä kymmenessä vuodessa.
[/quote]
Eikä niitä vaippoja keitetty kun oli jonkinlainen pesukone käytössä, äitini pesi niitä vaippoja sellaisella muovisella olikohan se pulsaattorikone vai mikä sen nimi oli, rankkaa hommaa kerrostalon kylppärissäkin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:20"]
Mulla oli kanssa ihan pienenä niitä harsoja ja sitten jotain Lenina t-vaippoja? En tiedä mitä lie ne olivat. Ja olen vm -85.
[/quote]
Mun siskollakin oli harsovaipat vaikka syntyi vuonna -87. Ehkei perheellämme ollut varaa kertakäyttöjä ostaakaan.
Muistan että itsekin yllätyin tuosta, mutta näin se oli vielä ainakin v 1985. En ole varma milloin nykyaikaiset vaipat tulivat suomeen.
Ap, todennäköisesti sun sydänääniä on myös kuunneltu sellaisella torvella vatsan läpi :)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:24"]
[/quote]
Eikä niitä vaippoja keitetty kun oli jonkinlainen pesukone käytössä, äitini pesi niitä vaippoja sellaisella muovisella olikohan se pulsaattorikone vai mikä sen nimi oli, rankkaa hommaa kerrostalon kylppärissäkin.
[/quote]
No meidän perhe ei asunut kerrostalossa kun olin vauva, eikä ollut mitään omaa saunaakaan. Pelkkä pesu ei kuulemma riittänyt, vaan ne harsot piti keittää.
Mun lapsella on ollut harso vaippana vuosina 2011 ja 2012. Tosin ei sellaisen muovin kanssa, vaan villahousujen. Myös tällä vuonna 2014 syntyvällä lapsellani tulee olemaan harso vaippana.
Meidän 2007 ja 2009 syntyneilläkin lapsilla oli! Wow. Itsestäni en tiedä, oon syntynyt 1972.
Minusta olisi hienoa, jos mullakin olis niitä käytetty.
Mulla myös! Olen vm. 1979. Omalla vauvallanikin vm. 2009 käytin taiteltua harsoa vaippana pakkauksessa tulleen vaippakuoren sisällä parin ekan kuukauden ajan. Sen jälkeen siirryimme tuhdimpiin kestovaippohin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 22:02"]
https://c1.staticflickr.com/7/6012/5947767444_51a4aeb3f0.jpg
[/quote]
Tuo on tosiaan 80-luvun Lenina-pakkaus. 70-luvullakin oli Leninoita, mutta pakkaus oli kirkkaan sininen tai punainen vaipan koosta riippuen.