Mitä tarkoittaa "oikean käden polku" ja "vasemman käden polku"?
Onko oikean käden polku hyvyyttä ja vasemman käden polku pahuutta?
Kommentit (11)
Periaatteessa samaa kuin ykkönen ja kakkonen
Konkreettisesti tarkoittavat oikeanpuolista polkua ja vasemmanpuolista polkua. Näin ainakin itäisissä murteissa.
Itse siis en tiedä näistä new age -termeistä kun en sitä skeneä seuraa.
-AP
Vierailija kirjoitti:
-AP
Olen selittänyt asiaa useammassa keskustelussa, jotka on poistettu. Kyse ei ole new age -termistä, vaan vasemman ja oikean käden polut löytyvät kaikista uskonnollisista järjestelmistä, myös kristinuskosta. Kristinuskossa vasemman käden polkua eli totaalista omistautumista edustavat ekstaatikot ja hurmosliikkeet, oikean käden polkua eli pitkää ja tasaista omistautumista esimerkiksi luostarit.
Vierailija kirjoitti:
-AP
Ihonseuraaja et ole
skiniä
Left Hand Path on Entombedin toiseksi paras biisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Ihonseuraaja et ole
skiniä
Skene tulee sanasta scene eikä skin.
Left hand path viittaa okkultismiin ja satanismiin.
Uskokaa Herraan Jeesukseen niin te pelastutte. Siinä matkalla selviää kaikenlaiset polut, koska matkanjohtaja on se joka loi sinut ja halusi juuri sinut olemaan kanssaan.
Vasemman käden polku tarkoittaa pyyhkiä vasemmalle kädellä perseensä. Esim islaminuskoiset
Vasemman käden polku on uskonnollinen menetelmäoppi, jonka mukaan olennaista on yksilön valaistuminen ja äärimmäinen yksilöajattelu äärimmäisten tekojen kuten vallitsevan kulttuuriympäristön kieltojen rikkomisen ja yhteisöllisen moraalin kieltämisen kautta.[1][2] Käsitteen vastakohtana pidetään oikean käden polkua, jonka tarkoitus on valaistuminen yksilön äärimmäisen nöyryyden ja vaatimattomuuden kautta. Oikean käden polun katsotaan usein edustavan yhteisöllistä hyvää ja moraalisääntöjä.[2]
Käsite on lähtöisin Intian hindulaisuudesta, erityisesti tantrasta.[3] Sekä vasemman että oikean käden poluista on esitetty monia erilaisia käsityksiä. Yhteistä näille tulkinnoille on vain yleinen yksilökeskeisyys ja kulttuuristen sääntöjen vastustaminen. Nimitys juontuukin juuri tästä: vasenkätisyyttä on monissa kulttuureissa pidetty kielteisenä ja epäsopivana.