Paljonko kosmetiikkaa jää sinulta käyttämättä?
Siivosin kylppärin kaappeja, ja roskiin meni muovikassillinen vanhentuneita / vajaita / sopimattomia shampoita, hoitoaineita, kosteusvoiteita ym. kosmetiikkaa. Nyt päätin käyttä jokaisen jäljelle jääneen purkin ihan loppuun, ennenkuin ostan mitään uutta.
http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/art-1288697965872.html
Kommentit (9)
Meikkejä lähinnä, käytän niin harvoin.
Shampoita ja muita pyrin olemaan ostamatta kun on niin paljon puteleita jo valmiiksi. Samoin dödöä on varmaan viisi pulloa odottamassa.
Ainoastaan ripsareita, huulipunia ja jotain vanhentuneita sopimattomia meikkivoiteita olen heittänyt roskiin. Muuten etenkin hiustuotteet annan äidille/kavereille ja muille joille ne paremmin sopivat.
Käytän 1-2 "samaa" tuotetta yhtä aikaa, eli en pidä esillä viittä kropparasvaa tai hoitoainetta. Pari tuotetta riittää. Olen aikamoinen kosmetiikkahamsteri, mutta jemmaan kosmetiikkaa hyvin järjestettyyn laatikkoon ja tiedän paljonko mitäkin tuotteita on varastossa. Otan sitten laatikosta sitä mukaa käyttöön kun joku puteli tyhjenee. Jos joku tuote ei sovi, koitan löytää sille heti uuden käyttäjän. Uutta tuota testatessa koitan ottaa putelista hygieenisesti, eli esim. kannellisesta rasvapurkista otan puhtaalla ottimella, eli voin ihan hyvällä omallatunnolla laittaa testatun tuotteen kiertoon, puhtaana.
Käyttämättä ei jää oikeastaan mitään. Olen tainnut heittää yhden purkin pois viimeisten 5 vuoden aikana. En oikeastaan osta mitään turhaa, joskus jos on tullut vähän väärän sävyistä meikkivoidetta olen sekoittanut sen johonkin toiseen ja keksinyt uusia käyttötarkoituksia jollekin tuotteelle.
Tosi paljon jää. Semmoistahan tää nykyaika on. Harvoin käytän esim. puseroakaan loppuun. :) Toki olisi hyvä käyttää kaikki tavarat loppuun saakka.
Minä olen myös kosmetiikkahamsteri. Tosin mulla on äiti, joka mieluusti käyttää suuren osan mun ylijäämistä. Jonkun mielestä varmaan ällöä, mut äitini käyttää mun testaamani ripsarin loppuun. Samoin kynsilakat, sopivan väriset huulipunat ja luomivärit, ihovoiteet jne. äitini käyttää loppuun.
Elämäni aikana olen käyttänyt yhden kynsilakan loppuun. Tää tapahtui joskus 90-luvulla ja kyseessä oli Lumenen fuksianpunainen lakka. Muistan vieläkin. :D Lakkoja olen kuitenkin joka vuosi ostanut lukuisia. Kynsilakat olisikin järkevää myydä pienemmissä pulloissa, sillä ne ovat kuitenkin tuoretuotteita ja parhaimmillaan vasta-avattuina. Tarkoituksella kuitenkin myydään niin isoja pulloja, että ne säännöllisessä käytössä kuivahtavat ennen loppumistaan, ja tuotetta menee roskiin. 90-luvulla lakkapullo oli 5-7 ml, nykyisissä on usein 15 ml (esim. Essie, OPI). Joka kesäksi on kiva saada joku sen kauden hittiväri, mutta tuo 15 ml riittäisi neljäksi kesäksi.
Nestemäiset rajausvärit on toinen tuote, joka on varmaan suunniteltu kuivahtamaan pakkaukseensa. Pahimmilla yksilöillä meikkaa jonkun 2 kk, ja sitten pitää taas ostaa uutta. Esim. Lumenen tussille kävi juuri näin.
Luomiväreissä on myös monesti hillittömän pakkauskoot. Saan joka vuosi jonkun vaalean luomarin käytettyä loppuun, mutta tummaa varjostusväriä en eläessäni olekäyttänyt loppuun. Yhdestä isosta napista riittäisi varmaan vuosikymmeneksi.
Huulikiiltoja kuluu joka vuosi useampia loppuun, huulipunia en ole eläessäni käyttänyt loppuun. Ja meikannut olen kuitenkin sieltä 90-luvulta asti! Hiustenmuotoilutuotteista olen käyttänyt loppuun vain hiuslakkoja (monta pulloa vuodessa), kymmenet muut muotoilutuotteet ovat päätyneet kiertoon tai roskiin. Shampoot, hoitoaineet, deot ja kroppavoiteet pääsääntöisesti käytän alusta loppuun.
Jotain vanhoja huulipunia olen heittänyt pois tai huonoja meikkivoiteita. Yritän ostaa vain tuotteita, joiden tiedän minulle sopivan. Huonoon shampooseen en ole ikinä törmännyt.
Seiska jatkaa vielä. :) Mulla tulee kyllä aina välillä tuotteita, joita en vaan pystyisi käyttämään loppuun. Joskus tulee vastaan kasvovoide, joka heti eka käytöllä kirvelee ja polttelee. Sellaista jos sinnillä käyttää käyttämistään, niin muutamassa päivässä naama on auki ihan tosissaan. Jostain syystä tätä ei ole koskaan tapahtunut meikkien kanssa, ainoastaan voiteiden ja puhdistustuotteiden kanssa. Järkevää olisi ostaa aina sitä samaa tuttua ja turvallista tuotetta, mutta se vaan olisi niin tylsää...
Nostan kyllä olematonta hattuani kaikille niille, jotka käyttävät joka purnukan alusta loppuun. :)
Roskiin menee yleensä vain tyhjiä pakkauksia, tai vanhentuneita meikkejä. Yritän olla ostamatta liikaa ylimääräisiä.
Joku mainitsikin luomivärit... Itselläni esim. 3 kpl make up storen luomivärejä, joo kyllä ovat riittoisia ja hintaviakin, kestää todella kauan.... Tekisi niin mieli ostaa lisää (pari käytännöllistä väriä) mutta en uskalla siksi koska sitten en uskalla käyttää kuin pari kertaa ja OHO kolme vuotta jo kulunut ostopäivästä ja edelleen kuin uusi, vaikka kuinka yritän käyttää!
Minulla taitaa olla musta (pollution) väri ollut n. 2vuotta ja ei näytä kuluvan millään vaikka käytän joka viikko.
Niillä shampoilla olisit vielä voinut pestä vaikka vessanpönttöä, turhaan heitit roskiin.
Mulla ei mene roskiin muuta kuin jotain käsirasvoja ja huulirasvoja, näitäkin ehkä pari purkkia vuodessa.