Pitäisikö siitä olla katkera, jos on lapsena joutunut kuritetuksi?
Olen noin kolmekymppinen nainen ja vaikka meillä ei kotona ollut muuten minkäänlaista väkivaltaisuutta tai muuta kummallista, niin suunnilleen ala-asteajan oli ns. tavallisten kasvatuskeinojen lisäksi käytössä vyöllä kurittaminen. En osannut silloin olla katkera, koska sen ajatteli olevan normaalia, mutta kun on muiden kanssa myöhemmin jutellut, niin ei muita tämän ikäisiä ole lapsena juurikaan kuritettu.
Kommentit (50)
Nyt ymmärrän miksi nykyään lapset on saastaa ja huonosti kasvatettua.
Elä vaan eteenpäin kirjoitti:
Kaikki kurittaa lapsiaan jossain vaiheessa ku ne kiusaa eikä tottele . Koulussa kaikki saa kuonoon kiusaamista se on osa syntistä elämää. Ei tarvi olla katkera . Muutkin samoin.
Lasten ruumiillinen kuritus on kielletty lailla vuodesta 1984 lähtien. Eli kaikki eivät todellakaan jossain vaiheessa kurita lapsiaan, ainakaan ruumiillisesti ja ne, jotka näin tekevät rikkovat lakia ja voivat joutua tästä vastuuseen.
Siis vanhemmat käy töissä eikä lapsi tajua et ne on väsyneitä . Usein saa kuonoon sen takia kun ei tajua jotain,on tiellä tai ei ymmärrä ettei jotain saa tehdä vaan tekee siis suojellakseen ettei satu, sitten huutaa poraa kun sattui ,älä koske kuumaan, älä laita kieltä metalliin pakkasella...tai on piilossa kun pitäisi lähteä jonnekin . Lapset ei tajua aikuisten juttuja . Aikuiset hermostuu eikä ne oo ihania eikä lapsetkaan ole.
Minua on myös lapsuudessa kuritettu. Olen siitä katkera ja koen, että voisin olla rennompi ihminen, jos noin ei olisi toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen saanut useasti selkäsaunoja, vaikka olin ihan kiltti tyttö. En ole katkera enkä traumatisoitunut. Vanhempani eivät osanneet sen paremmin kasvattaa, he tekivät niin kuin heille oli opetettu että kuuluu tehdä.
En minäkään mikään villi ollut tosiaankaan, vaan ihan tavallinen kiltti myös. Millaisista jutuista sinua kuritettiin?
Esimerkiksi jos jäin koulun jälkeen luvatta kaverin kanssa koulumatkalle tai söin kaapista keksejä kysymättä. Tuon tapaisista jutuista saattoi tulla risua. Remmiä jos vaikka valehtelin.
Minä ainakin olen edelleen vihainen väkivallasta, vaikka vanhempien kanssa olen tekemisissä. Heidän pitäisi osata pyytää anteeksi, mutta jos on lusikalla annettu, niin ei kauhalla voi ottaa. Tämän takia välimme eivät koskaan tule olemaan todella läheiset. Äitini yritti tukistaa lastani, jolloin suutuin ja ilmoitin, että lapseeni ei kosketa, jos hänen kanssa haluaa olla tekemisissä, me emme hyväksy väkivaltaa. Jos mieheni olisi ollut paikalla, hän olisi varmasti saanut raivarin ja laittanut tapaamiset tauolle. Ihan käsittämätöntä touhua. Eikä sitä lapsena tehnyt mitään niin kamalaa, että olisi amsainnut tulla pahoinpidellyksi.
Sietäkää toisianne kirjoitti:
Siis vanhemmat käy töissä eikä lapsi tajua et ne on väsyneitä . Usein saa kuonoon sen takia kun ei tajua jotain,on tiellä tai ei ymmärrä ettei jotain saa tehdä vaan tekee siis suojellakseen ettei satu, sitten huutaa poraa kun sattui ,älä koske kuumaan, älä laita kieltä metalliin pakkasella...tai on piilossa kun pitäisi lähteä jonnekin . Lapset ei tajua aikuisten juttuja . Aikuiset hermostuu eikä ne oo ihania eikä lapsetkaan ole.
Kyllä ja vihaansa väärin käsittelevä äiti haukkuu samalla vanhojapiikoja. Vaikka oikeasti kadehtii heidän rauhallista elämää ja runsaan puoleista vapaa-aikaansa. 😂😅
Ei pidä, jokainen vanhempie kasvattaa niillä keinoilla joita hänellä on, olen saman ikäinen kuin sinä, meillä käytettiin myös ruumiillista kuritusta. Tuo aika on ollut vasta sellainen murrosvaihe siihen onko ruumiillinen kuritus hyvä vai ei. Nykyään on ihan itsestään selvyys että ei ole, ja tähän tuetaan jo neuvolassa, ohjeistetaan kasvattamaan lasta positiivisesti.
Jo raamattu sen sanoo.
KR 1933/-38
Sananl. 13:24 Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa.
Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
Sananl. 3:12 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän rankaisee, niinkuin isä poikaa, joka hänelle rakas on.
Sananl. 19:18 Kurita poikaasi, kun vielä toivoa on; ethän halunne hänen kuolemaansa.
Sananl. 22:15 Hulluus on kiertynyt kiinni poikasen sydämeen, mutta kurituksen vitsa sen hänestä kauas karkoittaa.
Sananl. 23:13 Älä kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt häntä vitsalla, säästyy hän kuolemasta.
Sananl. 29:15 Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta kuriton poika on äitinsä häpeä.
Sietäkää toisianne kirjoitti:
Oikeasti, millainen ihminen kirjoittaa tällaista? Et vissiin tajua, että se on aikuinen jolla on vastuu. Onko siis mielestäsi ok, että vanhempien ollessa vanhuksia saa lapset viuhuttaa koivunimenherraa, jos ei vanhus tottele. No toivottavasti saat mitä olet tilannut.
Saa olla vihainen mutta älä ole katkera, se vain kalvaa sisältäpäin. Vanhempasi tekivät väärin, saat ihan rauhassa pitää heitä idiootteina. Olet itse fiksu ja kasvatat lapsesi kunnioituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla jos haluaa. Onko vanhempasi pyytäneet anteeksi käytöstään?
Ei oikeastaan. Aihe on ohitettu sillä, että sinustahan tuli oikein fiksu ja kunnollinen nuori nainen. Eli ikäänkuin se olisi kurittamisen ansiota!
No saattoi ollakin. Kurittamista pystynee tekemään kovin eri tavoilla. Fyysinen kipu on ihmisen elimistössä palautejärjestelmänä, eikä sen käyttäminen sinällään mitenkään traumoja aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen saanut useasti selkäsaunoja, vaikka olin ihan kiltti tyttö. En ole katkera enkä traumatisoitunut. Vanhempani eivät osanneet sen paremmin kasvattaa, he tekivät niin kuin heille oli opetettu että kuuluu tehdä.
En minäkään mikään villi ollut tosiaankaan, vaan ihan tavallinen kiltti myös. Millaisista jutuista sinua kuritettiin?
Esimerkiksi jos jäin koulun jälkeen luvatta kaverin kanssa koulumatkalle tai söin kaapista keksejä kysymättä. Tuon tapaisista jutuista saattoi tulla risua. Remmiä jos vaikka valehtelin.
Minäkin muistan ainakin yhden kerran, kun valehtelusta kuritettiin. Tämä oli jo aika vanhana, kutosluokalla muistelen. Oli sellainen vilkas valtatie, jota oli kielletty ylittämästä, koska lähellä oli alikulkupaikka. Kavereiden kanssa sitten kuitenkin oikaistiin siitä yli ja joku vanhempien tuttu oli nähnyt ja kertonut siitä. Kotona sitten kysyttiin, että olenko mennyt tien yli ja väitin vaan pokkana, että en ole. Luulen, että jos olisin myöntänyt, olisi seurannut vain toruminen, mutta koska myös valehtelin, niin vyö sitten haettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä, jokainen vanhempie kasvattaa niillä keinoilla joita hänellä on, olen saman ikäinen kuin sinä, meillä käytettiin myös ruumiillista kuritusta. Tuo aika on ollut vasta sellainen murrosvaihe siihen onko ruumiillinen kuritus hyvä vai ei. Nykyään on ihan itsestään selvyys että ei ole, ja tähän tuetaan jo neuvolassa, ohjeistetaan kasvattamaan lasta positiivisesti.
Pahankierteen voi katkaista jos vain haluaa. Lapsiaan pahoinpidelleet vanhemmat ovat tehneet sen ihan tietoisesti ja ihan omasta halustaan. Sanoi laki ennenvanhaan kurituksesta mitä vaan, niin tuskin se laki ketään VELVOITTI pahoinpitelemään lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muistan ainakin yhden kerran, kun valehtelusta kuritettiin. Tämä oli jo aika vanhana, kutosluokalla muistelen. Oli sellainen vilkas valtatie, jota oli kielletty ylittämästä, koska lähellä oli alikulkupaikka. Kavereiden kanssa sitten kuitenkin oikaistiin siitä yli ja joku vanhempien tuttu oli nähnyt ja kertonut siitä. Kotona sitten kysyttiin, että olenko mennyt tien yli ja väitin vaan pokkana, että en ole. Luulen, että jos olisin myöntänyt, olisi seurannut vain toruminen, mutta koska myös valehtelin, niin vyö sitten haettiin.
Hmm. Vähän vaikea suhtautua tähän, kun kselvästikin tarkoitus on ollut hyvä eli on oltu huolissaan lapsen turvallisuudesta. Rangaistus ihan paikallaan siis, mutta oliko sen ihan välttämättä oltava remmi? Eikö joku muu, vaikka aresti olisi toiminut yhtä hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Joskus tässä lähivuosina aletaan sitten näkemään miten tämä toimii. Välissähän oli jo kaikenlaista vapaata kasvatusta. Ei toimi ainakaan se.
Itse en ole koskaan saanut vyöstä. Kuulostaa julmalta, mutta miltä se oikeasti tuntui? Mihin sitä voisi verrata? Onko se tyyliin kamalinta, mitä voi tapahtua, vai joten kuten siedettävää, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tässä lähivuosina aletaan sitten näkemään miten tämä toimii. Välissähän oli jo kaikenlaista vapaata kasvatusta. Ei toimi ainakaan se.
Mikä sinun mielestäsi toimisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse katkeroitua. Ole hyvilläsi kun on kasvatettu, oman kykynsä mukaan ovat toimineet, varmaan lapsuudessaan tottuneet että näin toimitaan.
Ei kaikkea tarvitse tehdä kuten ennen on tehty. Se on ihan vanhemman oma valinta lyödä lasta. Toivottvasti karma hoitelee tällaiset vanhemmat.
Tiedätkö, toivon että olet hyvin nuori. Nimittäin pelkään pahoin, että olet itse oman asiasi huonoin mainos.
En pidä fyysisestä kurittamisesta mutta en myöskään pidä maailmasta, jossa kaikenlainen kekkaloiminen ja rajattomuus kukoistaa. Jokin välimuoto voisi olla tarpeen jos puhe ei mene perille.
Oletko ikinä miettinyt, mitä se tarkoittaa jos karma hoitelee jonkun ihmisen ikävät vanhemmat - kuten se epäilemättä tekee. Minäpä kerron. Omat vanhempani ovat sössineet asiansa ja elämänsä, joten kyllä karma hoiteli heidät. Mutta eiväthän he siitä maksa, toinen juo päätään edelleen kutakuinkin onnellisena valinnoistaan, koska itsekeskeisenä ihmisenä hän ei ymmärrä mitä menetti. Toinen hykertelee telkkarin edessä mt- ja dementiavaivaisena. Mutta minä olen se, jonka on siivottava heidät ja heidän jälkensä. Joten karma kosti minulle heidän pahat tekonsa, ja oma elämäni on kutakuinkin kurjaa. Kuten sinun mustavalkoisuutesi johtaa omien lastesi vaikeuksiin.
Älä ikinä toivo paskaa kohtaloa kenellekään. Auta niitä, jotka joutuvat heidän teoistaan kärsimään. Minua auttaisi se, että miettisit hiukan lisää mielipiteitäsi.
Mitä v##tua? Ole onnellinen, että olet saanut kasvatuksen. Suurin osa nykypäivän vellihousuista kusee housuihinsa kovan paineen alla, koska ne on kasvatettu pumpulissa.