Millainen mies on naismainen?
Tämä kysymys kumpusi mieleeni luettuani ketjua palstalaisten mielestä vastenmielisistä miestyypeistä. Naismaisuudella ja miehekkyydellä on kuitenkin monia eri määritelmiä, riippuen kulttuurista ja henkilöstä, jolta kysytään. Millainen mies siis on mielestänne naismainen? Onko se välttämättä huono asia? Ovatko miehekkääksi mielletyt asiat aina kaikin tavoin hyviä?
Kommentit (34)
22, minä olenkin huomannut, että naisille oma naiseus on monesti jopa vielä kovempi pala ja herkempi asia kuin miehille miehuus. Luulen, että omaa toimintaa ja olemusta feminiinisempiä ominaisuuksia mieheltä voi siksi olla vaikea sietää, itsetunnon takia. Löytäisivätpä ihmiset tavan olla oma itsensä, muoteista välittämättä. Itsetunto ei ole terveessä muodossaan kovinkaan yleistä, eikä sitä ole aina niin helppoa löytää.
Menee ot:n puolelle, mutta tekomiehekkyys on paljon vastenmielisempää kuin miehekkyys tai naismaisuus koskaan. Samoin ja varsinkin ihmisten tunkeminen sellaisiin muotteihin. Antaisivat muiden olla ja toteuttaa sukupuoltaan kuten itse kokevat. Jos on hetero, niin itse sen tietää eikä muiden tarvitse tulla siihen mitään sanomaan. Joidenkin silmissä jopa kapeat housut voivat laittaa miehen silmätikuksi. Kenellä on oikeus määrittää, millainen saa olla? nainen voi minun puolestani käydä armeijan ja mies saa tykätä romanttisista komedioista niin halutessaan. Kumpikin voi olla silti omasta mielestään ihan naisellinen nainen tai miehekäs mies ilman koko kysymyksenasettelua tai erillistä asian korostamista. Kaiken ei tarvitse aina mahtua siihen omaan suppeaan maailmankuvaan.
No siinäpä se. Oma itse löydettävä. Silloin on helpompi olla, vaikka ei toista rinnalleen löytäisikään :( Moni ei löydä.. Mutta mielummin yksin kuin huonossa parisuhteessa, joka satuttaa - vain sen kustannuksella, että ei halua olla yksin?
Mutta jokaisella on vapaa tahto ja vapaus valita. Aina ei mene niinkuin toivoisi, mutta kaikesta voi aina oppia. Tsemppiä yksinoloon kaikille jotka kaipaa viereen omaa rakasta :( <3 minä oon onnellinen kun sen löysin!
Luulen, että hyvin ahtaan maailmankuvan oppineet kokevat suurempia komplekseja tähän asiaan liittyen. Ahtaammat sukupuoliroolit omaksunut kokee helpommin miehen olevan naismainen tai itse joutuu kriisiin omasta naiseudestaan tai miehuudestaan. Joskus voi olla muitakin syitä, mutta niissäkin lienee usein juuri ympäristön ahdas maailmankuva syynä. Naiset kokevat paljon pilkkaa ja paineita nuorena naiseuteen liittyen hauraassa vaiheessa. Niin tosin miehetkin.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 03:13"]
Tämä kysymys kumpusi mieleeni luettuani ketjua palstalaisten mielestä vastenmielisistä miestyypeistä. Naismaisuudella ja miehekkyydellä on kuitenkin monia eri määritelmiä, riippuen kulttuurista ja henkilöstä, jolta kysytään. Millainen mies siis on mielestänne naismainen? Onko se välttämättä huono asia? Ovatko miehekkääksi mielletyt asiat aina kaikin tavoin hyviä?
[/quote]
Eivät ne ole. Kun sanotaan, että miehet aiheuttavat pahan maailmassa (sodat, väkivalta...) niin siinä puhutaan minun mielestäni juuri niistä vääristyneistä rooleista.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 04:06"]Selkärankaa täytyy olla. Vastuun kantaminen on hyvä pointti. Jos kykenee kantamaan tekojensa seuraukset ja pyytämään anteeksi silloin kun on tarvetta, niin kyseessä on mies sanan positiivisessa merkityksessä.
[/quote]
Ovatko siis vastuuttomuus ja selkärangattomuus mielestäsi naismaisia piirteitä?
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 06:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 04:06"]Selkärankaa täytyy olla. Vastuun kantaminen on hyvä pointti. Jos kykenee kantamaan tekojensa seuraukset ja pyytämään anteeksi silloin kun on tarvetta, niin kyseessä on mies sanan positiivisessa merkityksessä.
[/quote]
Ovatko siis vastuuttomuus ja selkärangattomuus mielestäsi naismaisia piirteitä?
[/quote]
Luetun ymmärtäminen...
Osa naisista pitää äijämäisemmistä miehistä. Vakka kantensa valitsee, sanotaan. Ei ole huono asia ellei aleta määrittelemään yleisesti, millainen "saa olla".
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 02:45"]
Mitä naismaisuus tarkoittaa, kun se listataan negatiivisena ominaisuutena miehessä? Siihen ei ketju edelleenkään anna vastausta.
[/quote]
Tähän ei kauheasti tullut vastauksia. Ehkä kyseessä on jokin selittämätön henkilökohtainen kokemus naismaisuudesta, tai se/ne jotka kirjoittivat sen vastenmielisyydestä eivät ole paikalla.
Osa ihmisistä kokee piirteen enemmän ulkoisena. Mitä termi yleisesti tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Osa naisista pitää äijämäisemmistä miehistä. Vakka kantensa valitsee, sanotaan. Ei ole huono asia ellei aleta määrittelemään yleisesti, millainen "saa olla".
Niinhän se on. Jos kaksi ihmistä on sinut itsensä ja toisensa kanssa, niin moni kykenee lopulta elämään hyvinkin omannäköistään elämää. Jokainen suhde on myös periaatteessa omanlaisensa. Eikä ole onneksi mitään yhtä tarkkaan rajattua tapaa olla nainen tai mies, eikä naisellinen/miehekäs. Ainakaan kaikissa asioissa...
Kikattelu on naismaista, siihen vielä joku "eikäää" korkealla äänellä
Pitkät, vaaleat kutrit
Nilkkojen pitäminen ojennettuina
Pyyheturbaani
Naismainen mies on pitkävihainen, muistaa ikuisesti kärsimänsä pahan, herkkänahkainen, parkuu, ei myönnä omia vikojaan, anteeksi - ei naiset oo tollasii- huonot miehet vaan :)
17..
Maskuliinisillakin naisilla on paljon ongelmia. Yhteiskunta antaa kuvan tietynlaisesta naisesta (ja miehestä). Nainen voi alkaa hävetä omaa "mieheyttään" ja kieltää näin oman itsensä luoden väärän persoonallisuuden, joka vastaa "yleistä mielikuvaa".
On hankalaa sopeutua, jos kokee että jää yksin, koska on erilainen. Kiusaaminen voi lähteä jo päiväkodista, jos tyttö ei halua leikkiä nukeilla tai muuta vastaavaa.
Ehkä on helpompaa yksilötasolla hakeutua "erilaisten" joukkoon, ja olla vahvasti erilainen, kuin olla oma itsensä ja koittaa vaan "puskea elämässä eteenpäin". Siksi (KAI) maskuliiniset naiset helpommin etsivät samasta sukupuolesta ymmärtäjää ja kumppania. Ehkä he kokevat, että tulevat (tai ovat jo tulleet) torjutuksi miesten keskuudessa, eivätkä usko ,että löytävät ikinä ketään miesten joukosta. He voivat myös ajatella kaikkien miesten olevan sikoja (johtuen pahoista kokemuksista..), eivätkä usko, että on erilaisia yksilöitä.
Tähän varmasti vaikuttaa vieläkin yhteiskunnassa vallitseva "mies on maskuliininen ja nainen femiini" -roolit. Ei ymmärretä, että ihminen ei ole keho, vaan olento, kokemassa kehollista elämää :) Sielu voi reinkarnoitua esimerkiksi naisen kehoon, vaikka edellisessä elämässä olisi ollut miehen kehossa. Se, missä kehossa on ollut eniten, vaikuttaa siihen, onko enemmän femiini vai maskuliininen. Sillä ei ole mitään tekemistä "mielisairauksien" tai minkään muunkaan sellaisen kanssa :D Harmillista kyllä, silti niin paljon vielä siihen uskotaan, ja sehän ei ketään auta eikä muuta. :P