Onko uudemmissa kerrostaloasunnoissa parempi äänieristys?
Käsittääkseni pitäisi olla. Haen asuntoa, jossa seinät ei olisi ”paperia” kuten nykyisessä. Kaiken kruunaa vielä juoppopariskunta, niiden kaikki puhe kuuluu yöllä läpi.
Tarkoitan, ett olisiko varminta etsiä uudempaa kämppää? Tottakai tuo on paljon naapureistakin kiinni.
Kommentit (192)
Itsellä 2022 rakennettu asunto (vuokra), missä töminä kuuluu lattialämmityksen takia yläkerrasta hyvin häiritsevänä (myös kehopositiivinen norsu). Puheäänet, seksi, smoothiekoneet ei kuulu läpi ollenkaan. Ilmeisesti Skanska tykkää tehdä kämppiä päin prinkkalaa ja varsinkin Tampereella.
Tässä kun olen uutta vuokra-asuntoa etsimässä, onko kokemusta millainen äänieristys on 1960 luvun taloissa? Ne kun on ilmeisesti vielä tehty ihan valamalla eikä elementeistä?
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti. Ihmettelen aina täällä olevaa ruikutusta naapurien metelöinnistä. Meillä ei kuulu mitään, nykyinen talo on uusi ja edellinen oli rakennettu 2005. Hiljaista on, vaikka naapurissa asuu muusikko, joka harjoittelee kotona.
Jotkut muusikot remontoivat asuntonsa sellaiseksi, että siellä on hyvä äänieristys ja asukas voi harjoitella kotona.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 2022 rakennettu asunto (vuokra), missä töminä kuuluu lattialämmityksen takia yläkerrasta hyvin häiritsevänä (myös kehopositiivinen norsu). Puheäänet, seksi, smoothiekoneet ei kuulu läpi ollenkaan. Ilmeisesti Skanska tykkää tehdä kämppiä päin prinkkalaa ja varsinkin Tampereella.
Tässä kun olen uutta vuokra-asuntoa etsimässä, onko kokemusta millainen äänieristys on 1960 luvun taloissa? Ne kun on ilmeisesti vielä tehty ihan valamalla eikä elementeistä?
Äskeiseen vielä lisätäkseni omasta mielestäni paras äänieristys on ollut 1997 rakennetussa talossa jossa ei lattialämmitystä. Satunnainen puhe kuului lävitse, mutta ei häiritsevästi ja töminä-ongelmaa ei ollut laisinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja se, kun mattoja ja verhoja ei käytetä. Kodista tulee kaikukoppa.
Ps. Kirjahylly, joka on täynnä kirjoja, ei ainakaan haittaa tässä yhteydessä.
Talo on vuosimallia 2017. Ei kuulu mitään ääniä läpi. Olenkin ihmetellyt samaa kun täällä kerrotaan että vessaäänet sun muut kuuluvat naapuriin. Ei meillä vaan kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Ei todellakaan ole. Olen asunut monessa uudessa krs-talossa ja kaikki kuuluu naapurista. Olen just siksi muuttanut viime vuosina usein, kun olen kuvitellut että uusissa taloissa olisi paremmat eristeet, mutta joka kerta olen joutunut pettymään. Tietysti riippuu naapureistakin, miten elävät ja koluavat, mutta mulle on osunut tosi raivostuttavia tyyppejä seinän taakse tai yläkertaan. Enimmäkseen olen asunut ylimmässä kerroksessa juuri sen takia, että kukaan norsu ei tömistelisi yläpuolella, mutta nyt just viimeksi menin halpaan ja muutin eka kerrokseen. Yläpuolella asuu kanta-astuva norsu (kehopositiivinen!), joka lisäksi heittelee koiranpennulleen jotain leluja pitkin nurkkia kaiken pvää ja vielä klo 23 pintaan. :( Nää talot on valmistuneet v. 20012, v. 2017, 2018, ja kaikissa seinät pahvia. Nää on Treella.
Ihminen on kanta-astuja, joten olisi todella outoa, jos jonkun yläpuolella asuisi muulla tavalla liikkuva otus. Kyseessä on aivan varmasti huono rakennustapa ja epäsopivat materiaalit. Eräässä kerrostalossa luulimme, että yläpuolellamme asuu lauma isoja, suurikokoisia poikia. Sellainen töminä ja mätkähdyksiä kuului meille. No, vähitellen selvisi, että alapuolella (!) asui kaksi 2-3 -vuotiasta pikkutyttöä, jotka vaikuttivat hyvin rauhallisilta. Nuorin lapseni leikki heidän kanssaan.
Joko suomessa osataan wc-pönttö eristää lattiasta niin että kun joku kusee kuin palokunnan hevonen niin koko talo kuuntelee sitä lurinaa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä talo rakennettu 15 vuotta sitten ja täällä ei kuulu mitään. Edes naapurissa itkevän vauvan ääni ei kuulu kunnolla, se kuuluu kyllä mutta ihan kuin jostain todella kaukaa. Eli ei mitenkään häiritsevästi.
Kai se johtuu siitä kun nykyään kerrostaloihin laitetaan huoneistokohtainen ilmanvaihto, niin ei äänet kuulu putkia pitkin muihin asuntoihin.
Onko kaikissa uudemmissa taloissa huoneistokohtainen ilmastointi?
Ei mutta ilmanvaihto usein on !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Ei todellakaan ole. Olen asunut monessa uudessa krs-talossa ja kaikki kuuluu naapurista. Olen just siksi muuttanut viime vuosina usein, kun olen kuvitellut että uusissa taloissa olisi paremmat eristeet, mutta joka kerta olen joutunut pettymään. Tietysti riippuu naapureistakin, miten elävät ja koluavat, mutta mulle on osunut tosi raivostuttavia tyyppejä seinän taakse tai yläkertaan. Enimmäkseen olen asunut ylimmässä kerroksessa juuri sen takia, että kukaan norsu ei tömistelisi yläpuolella, mutta nyt just viimeksi menin halpaan ja muutin eka kerrokseen. Yläpuolella asuu kanta-astuva norsu (kehopositiivinen!), joka lisäksi heittelee koiranpennulleen jotain leluja pitkin nurkkia kaiken pvää ja vielä klo 23 pintaan. :( Nää talot on valmistuneet v. 20012, v. 2017, 2018, ja kaikis
Viimeisin kommentti koski tasakattoa ja mahdollista vesivahinkoa. Eräs puolituttu kaveri vannoi, ettei koskaan enää osta asuntoa talosta, jossa on tasakatto. Heidän velaksi ostamaansa asuntoon tuli aikoinaan vettä katon läpi. Luonnollisesti ei ollut ihan helppoa saada sitä myytyä, kun he ymmärrettävistä syistä halusivat pois sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taloissa ole mitään "äänieristystä".
Ennenvanhaan se syntyi luonnostaan kun ei osattu laskea kuinka heppoinen pysyy pystyssä. Pantiin reilusti tiiltä ja petonkia.
Nykyään osataan laskea pystyssä pysyvän kennoston minimipaksuudet ja niitä tietysti käytetään kun se on se halvin ;-)
Olet oikeassa ja väärässä. Juuri ilmanvaihtohormeissa on tapahtunut parannuksia, siitä se äänieristys on parantunut.
Mutta totta, jos haluat parantaa hiljaisuuspanoksia, osta/vuokraa ylimmän kerroksen kämppä. En muussa asuisi enää.
Itse en uskaltaisi ottaa ihan ylintä kerrosta, niin monet valittavat hissien ja ilmastointikoneiden äänistä.
Ilmastointi k-taloissa aika harvinaista, en tiedä yhtään.
Asun 2022 valmistuneessa talossa ja kuuntelen päivittäin kusen lorotuksia aamusta iltaan, edellisessä 2021 valmistuneessa talossa yläkerran seksiulvontaa ja illanviettoja.
Kaikki riippuu naapureista. Olen useammankin kerran asunut talossa, jossa kuvittelin olevan erinomaiset äänieristykset, koska mitään ääniä ei kuulunut koskaan. Kunnes naapuri vaihtui mölyapinaan ja ymmärsin, että aiempi hiljaisuus johtuikin täysjärkisistä naapureista.
Hys hys... kirjoitti:
Joko tarpeeksi vanha tai sitten tarpeeksi uusi. 1960-luvulta 2010-luvun alkuun tehtiin kerrostalokyttääjien toiveasuntoja.
Pitänee paikkansa. Meillä ei 50-luvulla rakennetussa kerrostalossa kuulu seinistä eikä katosta läpi mitään. Rappukäytävästä kuuluu, jos on unohtunut käytävänoven sisäovi sulkematta, mutta äkkiähän sen sulkee.
Vierailija kirjoitti:
Tuoreimman selvityksen mukaan äänieristys ei näytä olevan uudiskohteista asuntoja ostaneille ykkösasia. Itse asiassa sitä ei mainita ollenkaan. Monet muut asiat sen sijaan näyttävät olevan tärkeitä, kuten pohjaratkaisun toimivuus, varustetaso ja materiaalivalinnat. Jos äänieristys olisi ostajille tärkeää, ja varsinkin jos siitä alkaisi tulla huonoja arvioita, niin ehkä sen jälkeen uudisasuntorakentamisessa alkaisi tapahtua muutosta. Vanhaan rakennuskantaan tämä ei tietenkään vaikuttaisi millään tavalla.
https://www.epsi-finland.org/report/uudisasuntorakentaminen-2020/
Tutkimuksessa kartoitettiin myös asunnonostajien prioriteetteja. Uudiskohteen ostaneet pitävät kaikkein tärkeimpänä tekijänä asunnon pohjaratkaisun toimivuutta (92,9 indeksipistettä). Myös yleisväestön keskuudessa pohjaratkaisun toimivuus koettiin mahdollisessa asunnonhankintatilanteessa tärkeimmäksi (89 indeksipistettä). Vastaanotettujen uusien asuntojen pohj
Ihmettelen tätä. Minulle on tärkeää, että kerrostaloasunto on talvella lämmin. Palelen nykyisessä hirveästi enkä uskalla nykyään käyttää sähkölämmitintä sähkön hinnan takia. Toiseksi tärkein asia on äänieristys ja kolmanneksi tärkein asia on hyvät vesierisrykset. Pidän muuten itsestäänselvänä, että normaalissa asunnossa on keittokomero tai keittiö, olkoonkin pieni. Ja normaalit "vanhanajan" seinät huoneiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perus 50-luvun kerrostaloasunto ja ulkoseinässäon 50 cm:n verran tiiltä ja sementtiä. En tiedä, paljonko asuntojen välillä on, mutta ei kuulu oikeastaan mitään toisista asunnoista, rappukäytävästä kuuluu jos joku kolistelee siellä.
TAITAA olla parhaita ne 50-60 luvun rakennukset paksuine seinineen, ettei kuulu naapurin puheet kerrostaloissa
Vierailija kirjoitti:
Onko kokemusta luhtitalojen äänieristyksestä!
ON, 90-luvulla rakennettu, ihan hyvä äänieristys, paitsi nyt, kun laittoivat sen saatanan laminaatin lattiaan, hiuspinni putosi ja kamala meteli lähti lattiasta. ps, se lattian sähköisyys kerää pölyä, ja tarttuu vaatteisiin, petivaatteisiin ja verhoihin. EI HYVÄ.
Ei voi askellusäänet kuulua alhaalta ne tulee luultavasti toisesta huonestosta, ja kuulostaa kuin tulisi alhaalta. Askeläänet eivät kuulu alhaalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Ei ainakaan Kelasataman tornitaloissa, kun kävin kaverin wc:ssä käsipesulla, niin yläkerran töräykset kantautui putkia pitkin alas.
Paras vm asunnolle ollut 1977 ja paksut kiviseinät piti huolen, että ei tarvinnut kävellä kuin huopatossutehtaalla ja pystyi puhumaan normaalilla puheäänellä.
Muutin kaksi vuotta sitten 2010 rakennetulle alueelle ja pahviseinät ei edes peilejä kannatellut, saatika pitänyt naapurin huutopuheluita ihan omana tietonaan.
Seksin harrastamisen äänissäkin on tasoja, teatraalisesta huutamisesta(kuuluu aina läpi) äänettömään peiton alla pimeässä settiin. Noin uusissa ei pitäisi puheen tosiaan kuulua läpi