Onko uudemmissa kerrostaloasunnoissa parempi äänieristys?
Käsittääkseni pitäisi olla. Haen asuntoa, jossa seinät ei olisi ”paperia” kuten nykyisessä. Kaiken kruunaa vielä juoppopariskunta, niiden kaikki puhe kuuluu yöllä läpi.
Tarkoitan, ett olisiko varminta etsiä uudempaa kämppää? Tottakai tuo on paljon naapureistakin kiinni.
Kommentit (192)
Ihmiset määrittävät itse sen meteli tason oli sit 70, 80 tai 2000 luvun talon,, nykyään moni ei osaa kävellä oikein, vaan tuo töminä on niin tuttua,, pitäisi olla kävelykurssi ennekuin muuttaa kerrostaloon,, samoin kun muotia tuntuu olevan ettei mattoja tai verhoja yms mitkä vois edes pikkasen parantaa äänieristystä
Monilta puuttuu tänä päivänä tilannetaju mikä sallittua ja mikä ei kerrostaloissa
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset määrittävät itse sen meteli tason oli sit 70, 80 tai 2000 luvun talon,, nykyään moni ei osaa kävellä oikein, vaan tuo töminä on niin tuttua,, pitäisi olla kävelykurssi ennekuin muuttaa kerrostaloon,, samoin kun muotia tuntuu olevan ettei mattoja tai verhoja yms mitkä vois edes pikkasen parantaa äänieristystä
Monilta puuttuu tänä päivänä tilannetaju mikä sallittua ja mikä ei kerrostaloissa
Totta! Öisin huudetaan ja melutasn. Aikanaan kun isännöitsijä asui samassa talossa, meteli loppui äkkiä.
Kokemuksia kuudesta kerrostalosta akselilta lapsuus Koivukylässä munkan kautta Tuomarilaan. Hiljaisin kämppä on nykyinen, sitten kaksi munkan asuntoa. Pahin oli Arabianrannassa. Itse valitsisin ekan kerroksen kämpän tai ylimmän.
Alin kerros vuonna 2016 rakennettu talo. Naapuri harrastaa torvensoittoa ja tämä kuuluu tosi hyvin. Alakerrassa on liike, ja ilmaäänenä kuuluu sieltä oven avaukset ja koneiden käyttö. Pahinta kuitenkin on että yläkerrassa asuu kanta-astuja ja huonekalujen raahaaja (ei mattoja), eli kaikki äänet kuuluu lattian läpi. Puhe ei kuulu mistään eli seinät ei ole heikoin kohta (torvensoitolle ei varmaan voi mitään). Vessaäänet ei myöskään eli putket ei ole heikoin kohta. Mutta siis lattian läpi kuuluu melkein kaikki yläkerrasta eli se on heikoin kohta. Ja jos joskus jollain on bileet, silloin kuuluu musiikki ja ihmisten puhe ilmastoinnin kautta.
Oon siis pettynyt, luulin että uudet talot on parempia kuin vanhat... riippunee siis täysin talosta, ei rakennusvuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa olemassa joku virallinen asuntojen äänieristysluokitus, niin voisi aina näytöissä tiedustella onko huoneistossa tehty ammattilaisen suorittama melutason mittaus ja mihin äänieristysluokkaan kämppä kuuluu.
Osaisiko joku sanoa miten tätä asiaa voisi lähteä edistämään?
Kerrostalot on parhaimmillaan kivoja paikkoja asua, huonoimmillaan kuten yksi asunto aikanaan. Siellä on öisin huutava mies, sain pahan stressireaktion siitä metelistä, kiitos alkoholisti-isän varjossa vietetyn lapsuuden. Onneksi nykyinen, 2015 rakennettu kämppä on hiljainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosituksia hyvistä rakennuttajista, jotka panostavat äänieristykseen?
Maarianhaminaan vissiin rakennettiin/on rakenteilla (en muista kumpi) kerrostaloja joita markkinoidaan hyvin äänieristettyinä.
Aa, tässähän näitä:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/maarianhamina/15626056
"Talossa panostetaan myös asumismukavuuteen. Asunnoissa on korkean tason äänieristys"
Milloin saadaan Suomeen myös, ostan heti? Kunhan se korkean tason äänieristys on myös kerrosten välissä, ei vain seinissä.
Vierailija kirjoitti:
asun 2016 rakennetussa ja on aivan sama onko seinää vai ei sillä kuulen kaiken aivan selvästi. esim. kynän laskemisen pöydälle, kaikki keskustelut, televisio ohjelmat jne. odotan milloin saisi kansalaisaloitteen jossa vaaditaan "normaalien asumisen äänien" poistamista eli rakennusmääräyksiin niin ettei mikään kolina imuroidessa kuulu.
olen asunut ympäri suomea lähes 10 eri kerrostalo asunnossa ja talonrakentajana voin sanoa että yksi suurempia vedätyksiä on nimenomaan tuossa äänieristyksissä ja muissa säästäminen.
Minä myös!!!
Tälläkin hetkellä kuuluu seinän takaa naapurin nuoren tyttösen nettipuhelu sanasta sanaan ja kovaan ääneen kikattelu. Huoh, täytyypä alkaa taas heippa-lappusta kirjoittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Ei todellakaan ole. Olen asunut monessa uudessa krs-talossa ja kaikki kuuluu naapurista. Olen just siksi muuttanut viime vuosina usein, kun olen kuvitellut että uusissa taloissa olisi paremmat eristeet, mutta joka kerta olen joutunut pettymään. Tietysti riippuu naapureistakin, miten elävät ja koluavat, mutta mulle on osunut tosi raivostuttavia tyyppejä seinän taakse tai yläkertaan. Enimmäkseen olen asunut ylimmässä kerroksessa juuri sen takia, että kukaan norsu ei tömistelisi yläpuolella, mutta nyt just viimeksi menin halpaan ja muutin eka kerrokseen. Yläpuolella asuu kanta-astuva norsu (kehopositiivinen!), joka lisäksi heittelee koiranpennulleen jotain leluja pitkin nurkkia kaiken pvää ja vielä klo 23 pintaan. :( Nää talot on valmistuneet v. 20012, v. 2017, 2018, ja kaikissa seinät pahvia. Nää on Treella.
Juu tervetuloa vaan Tampereelle! Tänne rakennetaan parhaillaan vallan hienoja uusia asuinalueitakin ja joka kohteessa huseeraa yksi ja sama firma. Täällä onnenkantamoisessa olen kerryttänyt kokemusta sekä 2016 että 2019 valmistuneista taloista. Ihan kaikki kuuluu läpi: naapurin smoothiekoneen hyrinä, koiran haukku (useampia kerroksia alhaaltapäin), normipuhe, joka vi*un kolahdus ja töminä ,keittiön kaappien ovien kolahdukset, askeläänet jne. Hissin hurina kuuluu tänne asuntoon sisään samoin kuin kellarikerroksen pyykkituvan pesukoneen linkouskin. Pyykkitupa on neljä kerrosta alempana. Kaikki edellä mainitut on siis normaalia elämisen ääniä, en valita itse äänistä. Vaan rakentamisen laadusta. Vai pitäisikö tällaisiä ääniä enää kuulua nykyajan materiaaleilla ja osaamisella? Jos siis harkitsee muuttoa tai peräti asunnon ostoa paremman äänieristyksen toivossa, niin kannattaa miettiä.
säästetään ja säästetään. kova hinta naapurivihalle. kyllä tässä asiassa pitäisi suomalaiset ryhdistäytyä ja alkaa vaatimaan rakentamista mikä mahdollistaa kotirauhaa! toi normaali asumisäänet on vai seliseli juttua rakentajalle joka kusettaa.
miten tapahtuu käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
asun 2016 rakennetussa ja on aivan sama onko seinää vai ei sillä kuulen kaiken aivan selvästi. esim. kynän laskemisen pöydälle, kaikki keskustelut, televisio ohjelmat jne. odotan milloin saisi kansalaisaloitteen jossa vaaditaan "normaalien asumisen äänien" poistamista eli rakennusmääräyksiin niin ettei mikään kolina imuroidessa kuulu.
olen asunut ympäri suomea lähes 10 eri kerrostalo asunnossa ja talonrakentajana voin sanoa että yksi suurempia vedätyksiä on nimenomaan tuossa äänieristyksissä ja muissa säästäminen.
Minä myös!!!
Tälläkin hetkellä kuuluu seinän takaa naapurin nuoren tyttösen nettipuhelu sanasta sanaan ja kovaan ääneen kikattelu. Huoh, täytyypä alkaa taas heippa-lappusta kirjoittelemaan.
Missä olisi kunnon kämppä? Olen jo kanssa ihan loppu.
Tuoreimman selvityksen mukaan äänieristys ei näytä olevan uudiskohteista asuntoja ostaneille ykkösasia. Itse asiassa sitä ei mainita ollenkaan. Monet muut asiat sen sijaan näyttävät olevan tärkeitä, kuten pohjaratkaisun toimivuus, varustetaso ja materiaalivalinnat. Jos äänieristys olisi ostajille tärkeää, ja varsinkin jos siitä alkaisi tulla huonoja arvioita, niin ehkä sen jälkeen uudisasuntorakentamisessa alkaisi tapahtua muutosta. Vanhaan rakennuskantaan tämä ei tietenkään vaikuttaisi millään tavalla.
https://www.epsi-finland.org/report/uudisasuntorakentaminen-2020/
Tutkimuksessa kartoitettiin myös asunnonostajien prioriteetteja. Uudiskohteen ostaneet pitävät kaikkein tärkeimpänä tekijänä asunnon pohjaratkaisun toimivuutta (92,9 indeksipistettä). Myös yleisväestön keskuudessa pohjaratkaisun toimivuus koettiin mahdollisessa asunnonhankintatilanteessa tärkeimmäksi (89 indeksipistettä). Vastaanotettujen uusien asuntojen pohjaratkaisut myös saavat asiakkailta hyvin korkeat arvosanat (85,4 indeksipistettä). Esimerkiksi älykoti-ominaisuudet puolestaan koettiin huomattavasti vähemmän tärkeiksi (asunnon ostaneet 68 indeksipistettä ja yleisväestö 58,5 indeksipistettä).
Miten pystytte asumaan kämpissä, joissa puhe kuului selvästi läpi? Itse asuin vuoden verran, tuntui että tulen hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten pystytte asumaan kämpissä, joissa puhe kuului selvästi läpi? Itse asuin vuoden verran, tuntui että tulen hulluksi.
En pystynytkään. Nykyään asun 88 rakennetussa talossa, yllättävän hiljainen kämppä, vaikka naapurissa onkin lapsiperheitä.
Miten voi olla asuntoja, jossa kuulet toisesta kämpästä kuuluvan puheen, sanasta sanaan?
On ihan syvältä, miten jotkut ihmiset voi pilata toisten asumisen. Juopotellaan, huudetaan, tapellaan, lapset itkee aamusta iltaan, koko jättisuku aina koolla sunnuntaisin. Ei rauhaa ikinä. Olen asunut kolme vuotta kaupungin kerrostalossa ja sinä aikana muuttunut kyyniseksi ja maahanmuuttovastaiseksi. Uutta asuntoa etsin, aion ostaa omakotitalon tai rivarin reunapätkän, vaadin erinomaisen äänieristyksen.
En ollut edes ajatellut, ennen tähän kotiin muuttoa, että jotkut ihmiset oikeasti asuu järkyttävässä metelissä ja kaaoksessa koko elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös!!!
Missä olisi kunnon kämppä? Olen jo kanssa ihan loppu.
Ja mä!
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla asuntoja, jossa kuulet toisesta kämpästä kuuluvan puheen, sanasta sanaan?
Kyllä näitä vaan on. Itse asunut kahdessa tällaisessa kerrostaloasunnossa, toinen rakennettu 50-luvulla, toinen 60-luvulla. Tuntuu, ettei niissä voi elää vapaasti, kun naapurit kuulevat kaiken omastakin elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä vaan on. Itse asunut kahdessa tällaisessa kerrostaloasunnossa, toinen rakennettu 50-luvulla, toinen 60-luvulla. Tuntuu, ettei niissä voi elää vapaasti, kun naapurit kuulevat kaiken omastakin elämästä.
Millainen talo EI olisi tällainen...
2005 rakennettu rivitalo ja pienen koiran haukkuminen kuuluu yhden huoneiston läpi selvästi kämppään.
Outoa. Asun 50-luvun kerrostalossa, eikä meillä kuulu naapureista juuri mitään. Joskus on kuulunut huuto, kun alakerran mies on katsonut jääkiekkoa. Muttei sekään mitenkään häiritsevän kova ääni ollut. Rapussa kaikuu, mutta olisihan se ihme jos ei kaikuisi.
Itselläni on ilmanpuhdistin, joka hurisee hiljaa koko ajan. Sen ääni peittää varmaan kaikki pienemmät naapuriäänet.