Jään ilman opiskelupaikkaa ja masennun. Onko välivuosi paha juttu?
Olin eilen pääsykokeessa ja luin keskustelupalstalta kokeen oikeita vastauksia. Näyttää, että olen vastannut kaikkeen väärin ja väärästä vastauksesta tulee aina -0,5 pistettä. Ärsyttää niin paljon, että tulin tänne ulisemaan. En tiedä mitä välivuoden aikana teen. Vihdoin kun olin löytänyt itseäni kiinnostavan alan, en pääse sinne.
Kommentit (24)
Ei välivuosi ole huono juttu. Tee vaikka ahkerasti töitä ja kerää rahaa säästöön tai opiskele jotain muuta vuoden ajan.
Välivuoden aikana varmaan useimmat on töissä (esim. kaupan kassalla ) Ja sitten kannattaa aloittaa lukemaan ajoissa pääsykokeeseen. Tai jos et halua töihin mennä, niin hae johonkin opistoon jollekin vuoden kestävälle linjalle (omaan alaan liittyvälle) Jos taas haluat oppia paremmin laittaan ruokaa, siivoamaan, hoitaan omaa kotia, niin talouskoulukin ois yks vaihtoehto. (ja aika halpa vaihtoehto, maksaa tuskin mitään ja opintotukea saa.) Opiston linjat voi olla aika kalliita mutta voi olla hyödyllisiä
Käyttäisin välivuoden niin hyvin hyväkseni kuin pystyisin! Opiskelisin kieliä, aiheeseen sopia juttuja, tekisin vaikka ilmaistyötä jos jotakin olisi, olisin ihan täysillä kiinni aiheessa! En masentuisi, elämää kun ei aina voi suunnitella etukäteen, vaan viettäisin mahdollisimman mieleenjäävän ja antoisan välivuoden kun siihen kerran on tilaisuus.
Vaihdoin itse alaa kokonaan ollessani 35 vuotias, opiskelin uuden ammatin ja nyt olen saanut uudesta alasta muutaman mutkan kautta niin hienoja asioita, että ne mutkat olivat vain ja ainoastaan hyväksi.
Lähde au pairiksi? Vaikka vain puoleksi vuodeksi, jos koko vuosi tuntuu liian pitkältä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:33"]
Minne hait?
[/quote]
Varavaihtoehtona liiketaloutta, kauppakorkeaan kun en nyt ekalla varmaan pääse. Kirjoitin pitkästä matematiikasta C ja siitä huolimatta kuvittelin olevani varsinkin matematiikan osiossa vahvoilla. Suomi24 palstalla kaikki vastaukset olivat erilaiset kuin omani. :D
Tässä vaiheessa tuntuu vaan turhauttavalta välivuosi. Varsinkin jos en saa työpaikkaa. :/
Matkustelu voisi olla ihanaa. :) Tuntuu siltä että "putoan" kelkasta nyt tämän välivuoden seurauksena.
ap
No et tosiaankaan putoa, välivuodet on todella yleisiä. Itsellä niitä oli jopa kolme lukion jälkeen :D
Saanko udella mitä teit kolme vuotta? Omat kaverit vaan tuntuvat pääsen heti ekalla hakemalla haluamiinsa kouluihin.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:30"]
Olin eilen pääsykokeessa ja luin keskustelupalstalta kokeen oikeita vastauksia. Näyttää, että olen vastannut kaikkeen väärin ja väärästä vastauksesta tulee aina -0,5 pistettä. Ärsyttää niin paljon, että tulin tänne ulisemaan. En tiedä mitä välivuoden aikana teen. Vihdoin kun olin löytänyt itseäni kiinnostavan alan, en pääse sinne.
[/quote]ei ole välivuosi paha ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:30"]
[/quote]mene vaikka armeijaan ja jos tuntuu siltä että ei ole ok niin keskeytät.
Moni sukulaistantta tuntuu kuvittelevan, että se menee niin, että kaikki pääsee ekalla yrittämällä opiskelemaan ja löytää opiskeluaikana tyttö/poikakaverin sieltä oman alan opiskelijoista. No eihän mene! Sulla ei oo kuule mitään hätää. :D
Välivuosi tai useampi taitaa siis olla yleisempi kuin olen luullut? Viime vuonna eräs kaverini pääsi lääkkikseen ekalla yrittämällä ja muutamat jotka eivät panostaneet pääsykokeisiin ovat myös päässeet kuulema heittämällä sisään. Itse yritin lukea ja en silti varmaankaan pääse. Tunnen itseni tyhmäksi.
ap
Mene töihin ja tienaa rahaa: opiskelut täysipäiväisesti on kiva aloittaa kun on pieni puskurirahasto. Itse pidin yhden välivuoden jonka aikana olin töissä (maatalouslomitus) ja sitten pääsin yliopistoon. Nimimerkillä kolmannella kerralla sisään haluamaani yliopistoon.:)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:50"]
Saanko udella mitä teit kolme vuotta? Omat kaverit vaan tuntuvat pääsen heti ekalla hakemalla haluamiinsa kouluihin.
ap
[/quote]
No mä tein vähän vaikka mitä, mutta matkusteluun ei ollut varaa. Olin talouskoulussa, opistossa, töissä ja työttömänä.
Välivuosi on hyvä juttu. Jäin itse 2007 lukion jälkeen tyhjän päälle, ei ollut varasuunnitelmaa koska jo opo hoki, että totta kai pääset sisälle yliopistoon ensimmäisellä kerralla. Joo en päässyt! Olin puoli vuotta ex tempore au pairina, toisen puoli vuotta TE-toimiston tukemassa työharjoittelussa entisessä alakoulussani koulunkäyntiavustajana. Kevään luin pääsykokeisiin sekä yliopistoon että ammattikorkeaan. Sain opiskelupaikan molemmista ja aloitin 2008 yliopistossa. Välivuoden tarpeellisuuden tajusin vasta opinnot aloittaessani. Se on mahdollisuus, ei paha asia. Omaani olin enemmän kuin tyytyväinen. Terkuin haluamaansa duunia tekevä ope.
Joo, eikai tämä tosiaan maailmanloppu ole. Tulee vaan sellainen ikävä tunne, että kun ei vapaaehtoisesti vietä välivuotta. Ja vähenee vaan usko, että ikinä tulen mihinkään pääsemään.
Töissä käynti ja säästäminen tosiaan ovat hyviä vaihtoehtoja. Onpahan sitten joskus rahaa opiskella tai tehdä muuta kivaa sen lomassa. :) Kiva kuulla kokemuksia, että välivuoden jälkeen olette päässeet sitten haluamaanne paikkaan.
Työkkäri järjestää sut nuorisotakuun perusteella jonnekin.
Lue avoimessa yliopistossa matikkaa ja taloustiedettä ja yritä ensi vuonna uudestaan.
Minä pidin lukion jälkeen ihan omasta tahdostani kaksi välivuotta. Tosin ensimmäisen jälkeen hain ja pääsin kouluun mutta päätin lykätä opintojen aloittamista koska olin päässyt niin mukavaan työpaikkaan. Työskentelin koulunkäyntiavustajana erityislasten kanssa. Myöhemmin lähdin sitten opiskelemaan insinööriksi. Minun kanssani opintoja aloittamassa oli monia muita joilla oli ollut 2-4 välivuotta. Nauti hetki huolettomasta ajasta. Saat tehdä jotain melko stressitöntä työtä ja elellä vähän leveämmin tai hankkia rahaa säästöön opiskeluja varten. Et tosiaan putoa kelkasta. Minusta työskentely välivuosien ajan oli hyvä idea. Opin toimimaan työyhteisöissä ja hankin arvokkaita työelämätaitoja joita ei välttämättä kesä- tai iltatöissä niin helposti omaksu. On opettavaista olla työyhteisön täysivaltainen jäsen. Niitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan ja uskon että valmistumisesi jälkeen myös työnantajat arvostavat sitä ettet ole aivan ummikko työelämässä. Toki välivuoden käyttäminen opiskeluunkin on hyvä vaihtoehto. Ajattele nyt niin että sinulla on vain mahdollisuuksia ja vuosi aikaa toteuttaa itseäsi. :)
Lisään vielä, että luulin vastauksieni olevan oikein. Ärsyttää siis entistä enemmän. Hei.