Johtuuko tämä iästä? Karkit eivät maistu kuten ennen?
Useimmat karkit aiheuttavat vain ällötyksen tunteen nykyään. Salmiakki ja puhdas, aito suklaa maistuu, mutta vain muutama kerralla.
Ennen olisin voinut elää makeisilla.
Samoin liha ei enää maistu.
Ikää on 41 ja olen kyllä useamman vuoden jo panostanut terveelliseen ruokaan, mutta vasta ehkä noin vuoden vältellyt kaikkea missä on palmuöljyä. Johtuisko siitä?
Sitä nimittäin näkyy olevan karkeissakin, ja melkein kaikessa muutenkin.
Vai onko tää vaan vanhenemista?
Kommentit (25)
Sokeri ja makeus on addiktoivaa. Nyt kun olet vältellyt makeaa niin ne maistuvat ylimakeilta eikä niinkään hyviltä. Salmiakki on enemmän suolaista ja aidossa suklaassa on sitä sokeria vähemmän kuin tavallisessa.
Ennen oli karkit parempia. Monien ns. klassikkokarkkien resepti on muutettu jostain syystä. Esim. hedelmä-ja salmiakkiaakkoset olivat joskus 80-luvulla paljon parempia ja sitkeämpiä.
Karkit ovat muuttuneet, Miksi pitää kajota täydellisyyteen? Nykyään kyllä maistuu karkit mutta se on vähän kausittaista. Suklaa on liian ällöä jos karkissa kirpeyttä niin se on hyvä. tai tulisuutta.
Ei, vaan raaka-aineiden laatu on dramaattisesti heikentynyt.
Maaperä köyhtyy, suolaantuu, ja lannoitteissa tingitään jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri ja makeus on addiktoivaa. Nyt kun olet vältellyt makeaa niin ne maistuvat ylimakeilta eikä niinkään hyviltä. Salmiakki on enemmän suolaista ja aidossa suklaassa on sitä sokeria vähemmän kuin tavallisessa.
Mutta en oo vältellyt makeaa, ainoastaan palmuöljyä ja joitain lisäaineita.
Joskus olin kokonaan sokerittomalla ja silloinkaan ei tehnyt mieli niin karkkia, mutta sen jälkeen ne kyllä olivat hyviä.
Nyt ne oikeasti aiheuttaa ällötyksen tunteen.
Tosi monet syljen pois jos maistan.
Voin kyllä syödä sokeroitua rahkaa, kermavaahtoa, leivonnaisia yms.
Kiinassa vauvoja on tuon tuosta kärsiny vakavasti, kun korvikkeiden materiaaleissa on huijattu.
Kun aloitin psykoterapian, karkinhimo loppui kuin seinään. Taustalla oli siis käsittelemättömiä lapsuuden traumoja, joita en edes itse tiedostanut.
Ja se makeus ei siis ole ongelma, vaan sellainen joku jota en osaa selittää. Ehkä se on se että ne ovat vain lisäainemössöä, en tiedä.
Mutta sitä ihmettelen että ennen ne kuitenkin maistuivat.
Kai niissäkin on alettu käyttää halvempua aineita.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli karkit parempia. Monien ns. klassikkokarkkien resepti on muutettu jostain syystä. Esim. hedelmä-ja salmiakkiaakkoset olivat joskus 80-luvulla paljon parempia ja sitkeämpiä.
Siis tein aloituksen just siksi koska tää tuli mieleen nähtyäni Aakkosten mainoksen!
Ne on todella ällöjä nykyään.
Se on ikä. Ihmisen makuaisti muuttuu vanhetessaan. Lapset luonnostaan maistavat maut eri tavalla ja siksi tykkäävät makeasta ja välttävät karvasta ja hapanta (valtaosin, lapsissa on poikkeuksia, joilla on pienestä pitäen ”aikuisempi” makuaisti). Vanhemmiten happamat ja karvaat maut alkavat maistua paremmalta ja liian makea taas ällöttää. Tästä syystä lapset voivat syödä järjettömiä määriä makeaa aikuisen näkökulmasta, mutta eivät tykkää oliiveista ja sinihomejuustosta. Samoin teininä/nuorena aika moni aloitti alkoholikokeilunsa hedelmäviineillä, esanssisiidereillä, makealla valkkarilla, tiesmillälimublandiksilla yhdistettynä likööreihin jne., vanhemmiten alkaa sitten maistua kuivat viinit, punaviini, olut, viski, kuivat siiderit.
Olen kyllä alkanut myös "himoita" enemmän viskin ja oluen makua kuin makeita viinejä joista ennen pidin.
Oisko sitten niin että ikä ja raaka-aineiden korvaaminen huonommilla ovat syynä.
Vierailija kirjoitti:
Tänä johtuu suurelta osin siitä, että elintarvikevalvonta on tiukentunut ja monia niistä aineista, joita karkeissa esim. 80- ja 90-luvuilla käytettiin, ei saa enää käyttää tai ainakin niiden määrää on rajoitettu todella paljon. Eli me keski-ikäiset ollaan lapsina syöty sellaista mössöä, jota nykylapsille ei terveyssyistä enää saa syöttää. Todella pieni osa muutoksista on tehty kustannussyistä.
Alkaisipa mullakin ikä vaikuttaa. Karkit ja kaikki muukin makea maistuu mun suussa aina vaan paremmilta, ikää 60 vuotta.
Olet alkanut terveellisemmäksi ja olet tietoisempi siitä mitä suuhun panet. Karkithan ovat ihan roskaa. Hyvä laadukas suklaa voi ola terveellistäkin, samoin salmiakilla on jotain terveysvaikutuksia jne. :) Minulla on ainakin käynyt näin.
T. N25
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä alkanut myös "himoita" enemmän viskin ja oluen makua kuin makeita viinejä joista ennen pidin.
Oisko sitten niin että ikä ja raaka-aineiden korvaaminen huonommilla ovat syynä.
Sama täällä, mitä alkoholeihin tulee. Vaikkapa liköörit eivät enää uppoa.
Ja muutenkin: Makea ei enää maistu. Jopa hedelmät voivat tuntua liian makeilta. Suolaisia herkkuja, esim. sipsejä, voisin sen sijaan vetää ilman mitään rajaa. Myös karvas miellyttää (salaattikasvit, oikein tumma ruisleivän kuori, humaloidut oluet, espresso ym.).
Uskon että kysymys on vain iästä, sillä ihan samalla tavoin makea tuntuu vastenmieliseltä, jos leivon jotain itse ja tasan tarkkaan tiedän, mitä kaikkia raaka-aineita käytän.
Ennen maistui limpparit, karkit ja vanukkaat. Nykyään en pysty yhtään syömään tai juomaan näitä. Aivan liian ällö makeita kaikki.
Mulle maistuu. Ei ole muuttunut. 😋
50v.
Mitä on puhdas, aito suklaa? Mikä muista suklaista tekee likaista?
Vanhenemista.