Maanis-dep.sairastavat
Miten hoitavat lääkärit ja terveydenhoitajat ovat neuvoneet teitä ehkäisyasioissa?
Kun olen lukenut jostain ,että siinä sairaudessa säännöllinen elämä ja päivärytmi sekä stressittömyys pitävät elämän
tasapainossa.
Vauvahan kuitenkin heräilee öisin varsinkin alkuun ja joskus jopa useamman vuoden. Kestääkö silloin äiti jos on jo yksi tai useampi
pieni siinä hoidettavana?
Kaikella hyvällä vaan.
Kommentit (5)
En hommaa lapsia tai miestä. Hyvin stressitöntä. Säännöllisyys ajaa ainakin minut pitkin seiniä, liikunta ja ruokavalio pitää nupin lähes salonkikelpoisena.
2:n itsehoitomenetelmä olisi monelle bipolle toimiva. Joillakin niitä lapsia vaan on jo ennen sairauden puhkeamista. Hienoa 2, kun olet ymmärtänyt tilanteesi ja miten voit sitä hallita. Alkoholia ei bipon kannata käyttää.
Minulla sairaus puhkesi kun kuopus oli 2-vuotias. Säännöllinen elämänrytmi, pähteettömyys ja hyvä lääkityksen avulla olen ollut hyvin lieväoireinen. Alentuneen stressinsietokyvyn takia joskus elämä vähän heittelee. Itse teen kuitenkin kaikkeni väheentääkseni stressiä (en ole työelämässä tällä hetkellä). Tämänkin sairauden kanssa on yksilön suojatekijöillä merkittävä vaikutus, onko siis millaiset turvaverkot käytössä jne. Itse en enää tee lapsia.
tiettyjen tasaavien lääkkeiden (estää maniaa) aikana ei saa edes raskautua, koska lääke aiheuttaa sikiövaurioita
Minulla ainakin on sama ongelma kuin 2. viestin kirjoittajalla. Terapeutit yrittävät painottaa säännöllisyyttä ja siihen pyrinkin ollakseni vastuullinen, mutta oma luonteeni haraa vastaan ja ehkä sairauskin. Tylsistyn kuoliaaksi rutiinien täyttämässä elämässä ja hypin seinille.