Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sofia, 22, hoiti ihonsa pilalle – pesee nyt vain vedellä, ja tältä iho näyttää

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oikeasti väitän, että noista naamanhoitoaineista tulee vain enemmän finnejä. Ainakin itse voin todistaa näin tapahtuvan.  Yleensä minulla on melko finnitön naama, mutta jos menen pesemään sen jollain syväpuhdistavalla naamanpesugeelillä niin johan ilmestyy finnejä naamaan.  Tämä on tapahtunut monesti. Enää en osta noita vaan pelkkä vesi riittää.

Vierailija
22/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikkasin nuorena puolet viikosta (meikkivoide, puuteri, ripsiväri, kulmakynä, rajauskynä) ja meikinpoistoon käytin öljyä ja kasvovettä. Muuten en pessyt naamaa kuin suihkussa.

Aikuisiällä meikin käyttö on vähentynyt 1-4 kertaa kuussa (meikit luonnonmukaisia) ja tuolloinkin sama puhdistus: öljy ja kasvovesi. Muuten en naamaa pessyt kuin suihkussa. Harvoin saatoin kasvovedellä pyyhkäistä jos naama tuntui aamulla likaiselta.

Viimeisen parin vuoden aikana olen siirtynyt meikkeihin (edelleen luonnonmukaisia), jotka saan lämpimällä vedellä pestyä pois. Naaman saatan pestä suihkussa. Kasvovettä todella harvoin jos naama tuntuu likaiselta. Rasvaan naamaa pari kertaa koko talven aikana.

Ja mulla on aina ollut hyväkuntoinen iho, näppyjä ollut ainoastaan 12-vuotiaana kun muutaman kerran hormoniryöppynäpyt ilmestyivät otsaan. Teininä ja aikuisenakin finnit eivät ole olleet ongelma, pari kertaa vuodessa saattaa tulla pieni näppylä jos toinenkin, ja tämä on selvästi seurausta rasvaisten herkkujen suuresta määrästä.

Joten itse uskon että vesipesu ylläpitää ihon hyvää kuntoa. Ja meikin vähäinen käyttö.

Aika ristiriitainen loppukaneetti. Juurihan itsekin totesit, että sinulla on hyvät ihogeenit kun näppyjä on ollut paljon vain hetkellisesti murrosiässä. Ja lisäksi olet huomannut ruokavalion ja ihon kunnon yhteyden, eli suuri määrä rasvaruokaa aiheuttaa sinulla finnejä. Ei näillä asioilla ole mitään tekemistä vesipesun kanssa, ovat hormonitoimintaan ym sisäisiin asioihin liittyviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perioraalidermatiitti on sellainen, joka usein parantuu sillä kun jättää kaikki voiteet pois. Ja se näyttää aknelta. Ja tietenkään meikkivoide ei ole hyväksi iholle, varsinkaan jos sitä levittelee likaisilla sienillä ja siveltimillä.

Vierailija
24/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun "teininaama" pukkaa finnejä ja epäpuhtauksia edelleen näin 33-vuotiaana. eikä hoidon minimointi ja pelkkä vesipesu ainakaan auta tippaakaan. että turpa kiinni te täydellisen ihon geeneissä saaneet aknevähättelijät. 

Vierailija
25/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun minulle esiteltiin puhdistusmaidot teininä. Minua inhotti ajatus panna sellaista likaa naamaan ja putsata se sitten pois kasvovedellä. Liikaa mömmöjä. Käytin ja käytän edelleen puhdistusgeeliä. Se on yksinkertaisinta ja huuhtoutuu vedellä täysin pois.

Sama juttu. Mainoksissakin näytettiin, että kun pesi naamansa puhdistusmaidolla, huuhteli ja pyyhki kasvovedellä, valkoiseen vanulappuun tuli vielä tummaa töhnää. Tällä todisteltiin sitä, että kasvovesi puhdisti ihosta sen lian, mitä puhdistusmaito ei saanut irti. Kun pesin kasvoni puhdistusgeelillä tai kasvosaippualla, kasvovedellä kostutettu vanulappu ei likaantunutkaan. Minusta tämä osoitti sen, että puhdasta tulee halvemmalla, kun käyttää yhtä kunnollista ainetta kahden puolitehoisen sijasta.

Puhdistusmaito jättää ihon ikävän tuntuiseksi, ja jo ajatus kosteusvoiteella pesemisestä saa olon ikävän tuntuiseksi. Ymmärrän kyllä sen, että sairaalle yms. yliherkälle iholle voidepesu on hyvä ratkaisu, mutta minun normaalia (vaikkakin ihotautilääkärin atooppiseksi toteamaa) ihoani tahmakerros ei miellytä. Samasta syystä kaikki vartalovoiteet ja ihoöljyt ovat osoittautuneet huonoiksi ostoksiksi.

Vierailija
26/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue iltapuluja joten en klikannut mutta itse olen vuosikausia pessyt naamani vain vedellä, joskus harvoin kuorinut jollain kuorinta-aineella jos siltä on tuntunut. En normaalisti meikkaa lainkaan.

Vierailija
27/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun "teininaama" pukkaa finnejä ja epäpuhtauksia edelleen näin 33-vuotiaana. eikä hoidon minimointi ja pelkkä vesipesu ainakaan auta tippaakaan. että turpa kiinni te täydellisen ihon geeneissä saaneet aknevähättelijät. 

Tuohon auttaa kun fiksaat ruokavaliosi. Se on syy miksi naamasi kukkii.

Vierailija
28/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ikäisekseen vanhan näköinen. Näyttää kolmekymppiseltä tai vähintään 28 v

Vierailija
29/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tosiaan koulussa ei opeteta ihonhoitoa, kun lapset ovat murrosiässä? Lempeät pesut ja kosteutukset. Ehkä paikallisesti jotain pahimpien päälle.

Jäi se kosmetologikurssi käymättä, kun keskityin liikaa kirjallisuuden historiaan.

-ope

Vierailija
30/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lue iltapuluja joten en klikannut mutta itse olen vuosikausia pessyt naamani vain vedellä, joskus harvoin kuorinut jollain kuorinta-aineella jos siltä on tuntunut. En normaalisti meikkaa lainkaan.

Ja iho on hyvä?

Vierailija
31/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ikäisekseen vanhan näköinen. Näyttää kolmekymppiseltä tai vähintään 28 v

Täällä luki ketjun alussa, että näyttää joka kuvassa neljävitoselta, mutta kommentti poistettiin.

Vierailija
32/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tosiaan koulussa ei opeteta ihonhoitoa, kun lapset ovat murrosiässä? Lempeät pesut ja kosteutukset. Ehkä paikallisesti jotain pahimpien päälle.

Jäi se kosmetologikurssi käymättä, kun keskityin liikaa kirjallisuuden historiaan.

-ope

Mutta jos se kuuluisi opsiin osana esim. terveystietoa. Yhden tunnin juttu. Voisi pelastaa joidenkin ihon.

Vierailija
33/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täydellisen ihon? Tässä ketjussahan kaiketi kirjoittavat ne, joilla on ollut iho-ongelmia, mutta ne ovat poistuneet vesipesulla ja maltillisella kosteuttamisella.

Vierailija
34/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jostain syystä keholla taipumus reagoida kuukautiskiertoon niinkin mukavasti, että kärsin vaikeasta hormonaalisesta migreenistä (muidenkin migreenien ohessa) sekä hormonaalisesta aknesta. Aivan 100% yksi hailee, että mitä tungen naamaani tai jätän tunkematta, kun ne finnit ja ihon kunto vaihtelevat täysin hormonaalisen kierron mukana. 

Esimerkiksi, jaksolla kesäkuu-syyskuu en meikannut ollenkaan, koska iho oli täydellinen. Olin migreenivapaa (no muutama kohtaus tuolla jaksolla, mutta verrattuna tyypilliseen migreenitiheyteen niin tuo käytännössä olematon). Sitten alkoi pimeä syksy ja jotain omituista tapahtui, eli kuukautiskiertoni meni muutamalla päivällä sekaisin, sain viikon kestäneen aurallisen migreenin ja naamani räjähti kirjaimellisesti yön  yli. Iho ja migreeni rauhoittuivat noin viikko kuukautisten jälkeen, kunnes olikin aika ovulaatiolle :D taas yön yli ilmestyi moooonta kipeää paisetta naamaan ja aurallinen migreenikohtaus.

Tätä samaa sykliä on nyt jatkunut 3kk putkeen, joulukuu taisi olla pahin (naama ihan hirveässä kunnossa ja migreenipäiviä n. 15kpl...). Neurologin kontrolli on taas alkuvuodesta nyt, eli ehkä siellä voi funtsia tuon migreenin hoitoa, mutta ihotautilääkärille en mene, koska sieltä tuskin saa apua. Mulla on nyt jo hormonaalinen ehkäisy ja hormonihoito käytössä tuon migreenin estämiseen, ja esim. estrogeenilisästä huomaan aina välittömästi, kun iho rauhoittuu.

Olen 30v, eli hormonaaliseen akneen on mielestäni kyllä ihan yksi ja sama, että mitä mömmöjä tunget naamallesi :D Sofian tapauksessa taisi mennä teini-iän hormonimyllerrys ohi ja sitä myöten iho rauhoittui.

Toki vesipesu on hyödyksi, jos tukit ihohuokosesi kosmetiikalla ja sen takia kärsit aknesta.

Vierailija
35/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihoa voi hoitaa väärin tai oikein. Itseäni kauhistuttaa, kun ennen käytin ihan vääriä tuotteita ja raavin ihoni pilalle kuorintavoiteilla. Nyt kun olen alkanut seuraamaan tiedepohjaisia ihonhoitoasiantuntijoita Youtubessa ja panostanut toimiviin, edullisiin tuotteisiin, kaikki näpyt sun muut ongelmat ovat kadonneet. Ihonhoito on taitolaji. Ei voi vaan hoitaa ja hoitaa ja hamstrata tuotteita, vaan täytyy oikeesti tietää mitä tekee.

Vierailija
36/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 vuoden kokemuksella voin kertoa että less is more. Olen käyttänyt noina vuosina tuhansia euroja aineisiin ja hoitoihin. Totuus on että kenellä on hyvät geenit niin harvoin tarvitsee juuri mitään hoitoa.

Vierailija
37/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iho parani KOLMESSA VUODESSA. :D jos nyt olisit vaan ottanut sen Roan sieltä ihotautilääkäriltä, niin se iho olisi parantunut kolmessa viikossa.

Eiköhän ihon paranemiseen vaikuttanut eniten ihan jo se, että teinistä tuli aikuinen.

Ei auta Roaccutankaan aina. Itse 35v, hormonaalinen akne, auttaa vain pillerit, jotka saa mut yrittämään itsemurhaa. Kaksi Roa-kuuria takana, auttoi vain hetkellisesti, eikä sitäkään saa ilman pillereitä. Tuomittu aknenaamaan siis.

Vierailija
38/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samanlaisia kokemuksia. Kun ikää tuli 35, ja huomasin ekat rypyt ja rupsahduksen muut merkit, innostuin kovasti ihon hoidosta. Ostin järkyttävän kalliita tuotteita ja rutiiniin kuului AHA-kuorinnat, naamiot, hyaluronihapposeerumit, retinolivoide, tehoöljyt, probioottikasvovedet. Mutta iho alkoi punoittaa ja tuli sellaisia omituisia finnimäisiä näppylöitä joissa ei kuitenkaan ollut "talipäätä" eikä niistä tullut puristamalla mitään. Vaihtelin tuotteita ja merkkejä, mutta aina vaan iho oli jotenkin ärtynyt. Eikä ne rypytkään mihinkään kadonneet.

Lopulta silti vuosikausia käytettyäni paljon tuotteita lopetin, ihan vaan kokeiluna. Meikit pesin pois käsisaippualla enkä yleensä laittanut mitään voidetta. Joskus talvella jos poskipäät tai nenä kuivui selvästi, niin Aqualan L perusvoidetta. Ei kuorintaa, ei naamioita, seerumeita jne. Noin kuukaudessa kestopunoitus lähti pois ja parissa kuukaudessa näppylät T-alueelta. Meikkaan edelleen kuten ennenkin eli lähes päivittäin, joten sekään ei ole selitys. Aion jatkaa näin jatkossakin, vaikka välillä pelottaa rypistynkö lopulta ennenaikaisesti rusinaksi kun en mitään ryppyvoiteita käytä... Mutta ihotautilääkärit sanoo ettei niillä juuri ole tehoa, joten en kai.

Vierailija
39/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla "aikuisiän aknen" aiheutti todellisuudessa eläinallergia. Eläinten erilainen bakteerikanta + atooppinen ihorakenne= finnit ja näppylät, joissa ei mätää tai talia sisällä, mutta kutiavat, turpoavat, eivätkä parane ja nypittyä tulee niin tulehtuvat.

Vierailija
40/41 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Heidi klumin seerumikollageeni toimikkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän