Voisiko ihmisten lisääntynyt masennus johtua siitä, että asumme (koko ajan korkeammissa) kerrostaloissa?
Silmiini on osunut kahden julkisuudenhenkilön julkituomat kertomukset masennuksestaan. Nämä henkilöt ovat Tuomas Enbuske ja Uniikki. Molemmat ovat avoimesti puhuneet masennuksestaan ja yksi yhdistävä tekijä heillä, joka pisti silmään, oli se, että molemmille iski masennus heidän asuessaan korkeassa tornitalossa. Eihän tästä varmaan mitään tieteellistä dataa ole. Ymmärrän kyllä, että ihmisiä on liikaa, niin ylöspäin rakentaminen alkaa olla ainoa vaihtoehto.
Olen huomannut itsessäni sen, että nautin paljon enemmän ollessani omakotitalossa/mökillä. Tietenkin maantasalla olemisen lisäksi tuohon nautintoon liittyy olennaisesti se, että omaa rauhaa ja yksityisyyttä on enemmän.
Voiko siis ihmisen lisääntynyt masennus, ahdistus ja yleinen paha olo johtua juuri siitä, että asumme kerrostaloissa? Minä en ole kuullut koskaan ihmisestä tai tuntenut koskaan ketään sellaista, joka asuisi omakotitalossa ja valittaisi masennuksestaan.
Onko näissä ajatuksissani mitään järkeä?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt linkkiä siihen tutkimukseen,
toivoo ap
Ei sellaista ole.
Tätä epäilen itsekin.
Ap
En tiedä, minä en ole koskaan asunut ro(ska) väen seassa eli siis kerrostalossa.
On ajatuksessa järkeä. Otanta on tietenkin pienin mahdollinen mutta itse koin nimenomaan valtavaa helpotusta ja jonkinlaista painolastin harteilta putoamista kun pääsin muuttamaan kerrostalosta takaisin maanpinnalle rivitaloon ja saattoi astua omasta kodistaan suoraan paljain varpain terassille ja pihanurmelle. Muistan vieläkin kun istuin takaoven kynnyksellä ja alkukesän aurinko paistoi.
Tietenkin tähän vaikutti oma lapsuus okt:ssa ja siten se mihin oli aina tottunut. Ja lisäksi se että tuossa rivitalossa oli kiva piha. Ja vielä se että tuo kerrostalo oli äärimmäisen ankea sovjetstyle (joita on 90 % kaikista kerrostaloista) vaikka oli esim.oma iso parveke.
Vierailija kirjoitti:
https://www.archdaily.com/868452/new-study-to-investigate-skyscraper-in…
Löytyi monta mainintaa google-haulla, tässä yksi niistä.
Sick Building Syndrome ei liity AP:n kommenttiin. Linkittämässäsi jutussa on tutkittu nimenomaan pilvenpiirtäjiä ja keskeisessä roolissa on pilvenpiirtäjien liike.
Vierailija kirjoitti:
Oho. Mistähän johtuu, että sain täystyrmäyksen teorialleni? Tämähän vain osoittaa sen, että kykenen ajattelemaan omilla aivoillani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pilvenpiirtäjien huojunta ja rakenteelliset äänet ei taida ihan liittyä suomalaisiin pikku "tornitaloihin".
Tässä yksi löytämäni tutkimus ”High-Rise Apartments and Urban Mental Health—Historical and Contemporary Views”
https://www.mdpi.com/2078-1547/10/2/34/htm
Kiinnostava, suosittelen lukemaan kokonaisuudessaan. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen, että pelkästään kerrostalo itsessään olisi se negatiivisesti vaikuttava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä aika mauton teoria.
Miten mauttomuus liittyy tällaisiin ajatuksiin? Minusta mauttomampaa on yrittää teeskennellä kosmopoliittia, jollaisia monet suomalaiset nykyään yrittävät olla.
Ap
Mautonta on nimenomaan ottaa masennuksen kaltainen traaginen epidemia omien maalaisromanttisten moralisointien keppihevokseksi kehittelemällä perustettomia, noloja tusinahypoteeseja.
Joku keskustapoliitikko vois kovasti innostua ap:n teoriasta...
Ei mua ainakaan masenna siitä syystä että korkeissa kerrostaloissa asuu ihmisiä. mua masentavat ihan omat syyni
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi
https://www.treehugger.com/high-anxiety-can-living-tall-building-lead-d…
Artikkelissa käsiteltiin myös sitä, mikä korkeus on maksimi ilman ilmeisiä negatiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin. Tässä viitattiin, että ns. sweet spot voisi olla kahdeksankerroksinen talo. Samasta asiasta on olemassa myös vasta-argumentteja.
Yksiselitteistä vastausta tämä artikkeli ei antanut siihen ongelmaan, mitä AP esitti. Nyt kuitenkin oli kyse kotimaisesta tilanteesta.
Ei voisi.
Enbuskella on sitäpaitsi kaksisuuntainen mielialahäiriö eikä masennus. Vaikka myös hänen sairauteensa kuuluu myös masennusjaksoja, se on ihan eri sairaus kuin masennus, koska siihen kuuluu myös mania- tai hypomaniajaksoja. Lääkityskin on ihan erilainen.
On melko yleisesti tunnettua kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavien keskuudessa, että jotkut lääkärit voivat erehtyä luulemaan heidän sairauttaan masennukseksi ja määräävät masennuslääkkeitä, jotka sitten romahduttavat heidän kuntonsa.
Uniikki nyt näyttää kuitenkin olevan masentunut ja hänellä on myös paniikkihäiriöitä, mutta tuskin sekään johtuu kaupunkioloista, sillä kaikkia näitä on esiintynyt myös maaseudulla kautta historian. Diagnosointitaidot ovat kuitenkin olleet niin alkeellisia 1900-luvulle asti, että mt-sairauksia ei ole osattu erottaa toisistaan, lääkityksestä puhumattakaan.
Mä olen masentunut vaikka asun omakotitalossa puistomaisessa ympäristössä. Olen masentunut siksi että mun perheeni (vaimo + aikuinen lapsi) ovat hankalia ja yhteistyökyvyttömiä, ja mulla on rahat loppumassa.
Perheenjäseneni eivät auta ollenkaan kotitöissä, vaimo vetoaa sairauksiin ja olen viimeiset 20 vuotta elättänyt heidät. Nyt en jaksa enää. Potkut töistä tuli luultavasti siksi että minua pidettiin alisuorittajana.
Muuttaisin mielelläni kerrostaloon halvempaan asuntoon mutta muu perhe ei suostu edes sihen. Joutuisin eroamaan, ja jättämään sairaan vaimon hunningolle.
Tässä on vain erilaisten sukupolvien välinen kuilu. Itse asun kerrostalossa ja minulla on liuta tietokoneita. Kun suljen työläppärin, avaan oman koneen ja aloitan pelaamisen. Kerrostalosta löytyy myös kuntosali, aika luksusta! Talvella en liiku paljoa ulkona. Kesällä sitten enemmän. Omakotitalossa olisi harrastustilaa, mutta nyt on kaikki palvelut lähellä eikä autoa tarvitse etätyöaikana.
Liian pienessä asunnossa asuminen voi olla ongelma, tai muuten sellaisessa ettei viihdy. Mutta ei se yksinään masennusta aiheuta suuressa mittakaavassa.