Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko ihmisten lisääntynyt masennus johtua siitä, että asumme (koko ajan korkeammissa) kerrostaloissa?

Vierailija
01.01.2021 |

Silmiini on osunut kahden julkisuudenhenkilön julkituomat kertomukset masennuksestaan. Nämä henkilöt ovat Tuomas Enbuske ja Uniikki. Molemmat ovat avoimesti puhuneet masennuksestaan ja yksi yhdistävä tekijä heillä, joka pisti silmään, oli se, että molemmille iski masennus heidän asuessaan korkeassa tornitalossa. Eihän tästä varmaan mitään tieteellistä dataa ole. Ymmärrän kyllä, että ihmisiä on liikaa, niin ylöspäin rakentaminen alkaa olla ainoa vaihtoehto.

Olen huomannut itsessäni sen, että nautin paljon enemmän ollessani omakotitalossa/mökillä. Tietenkin maantasalla olemisen lisäksi tuohon nautintoon liittyy olennaisesti se, että omaa rauhaa ja yksityisyyttä on enemmän.

Voiko siis ihmisen lisääntynyt masennus, ahdistus ja yleinen paha olo johtua juuri siitä, että asumme kerrostaloissa? Minä en ole kuullut koskaan ihmisestä tai tuntenut koskaan ketään sellaista, joka asuisi omakotitalossa ja valittaisi masennuksestaan.

Onko näissä ajatuksissani mitään järkeä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hongkongissa ei ole masentuneita samassa suhteessa kerrostalojen kanssa.

Vierailija
2/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita tätä, mulle ajatus yksin asumisesta jossain syrjässä isossa talossa on todella epämieluisa. Eikä se masennus pahemmin ulkoisista puitteista ole kiinni.

Vierailija
4/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä aika mauton teoria.

Vierailija
5/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kilipäiset naapurit kuule aika paljon vaikuttaa hyvinvointiin.

Vierailija
6/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse ajattelin lähinnä meitä suomalaisia. Tornitalot Suomessa ovat todella uusi juttu. Minusta ne eivät sovi tänne eivätkä suomalaiset niihin asumaan. Olemme introverttejä. Moni haluaa vähintään sisimmässään omaa rauhaa, mutta nykyään moni haluaa larpata omassa elämässään suuren maailman tyyliä.

Ap

Vierailija
7/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korreloi.

Soveltumaton asuinpaikka vaikuttaa merkittävästi hyvinvointiin, mutta masennukseen altistavat biologiset ja psykologiset tekijät. Lisäksi kyseessä on usein aivojen häiriötila.

Masennuksen voi laukaista moni tekijä, myös se soveltumaton asuinpaikka. Kerrostaloasumiseen masennus ei kuitenkaan lähtökohtaisesti liity.

Vierailija
8/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa kaupungissa asuminen yleensä. Aika paljon meissä metsäläisissä suomalaisissa taitaa olla tällaisia jotka voisivat parhaiten luonnon rauhassa ja hiljaisuudessa. Mutta duuni Helsingissä, joten täällä pitää asua...

Vierailija
9/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanoista tuleva paineistettu vesi tunkeutuu solukalvojen läpi sotkien tuman luonnollisen nestekierron, siinä on se syy. Mitä korkeammalla asut - sitä korkeampi verkostopaine tarvitaan.

Vierailija
10/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mauttomuus liittyy tällaisiin ajatuksiin? Minusta mauttomampaa on yrittää teeskennellä kosmopoliittia, jollaisia monet suomalaiset nykyään yrittävät olla.

Ap

Vierailija
11/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestäis päivääkään maaseutua ja jotain työllistävää omakotitaloa. Pihatöistä puhumattakaan. Yök.

Vierailija
12/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa siitä on tutkimuksia että se masentaa.

Vierailija
13/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kestäis päivääkään maaseutua ja jotain työllistävää omakotitaloa. Pihatöistä puhumattakaan. Yök.

Meistä on tullut laiskempia. On hyvä asua kerrostalossa, niin on enemmän aikaa maata sohvalla ja masentua.

Ap

Vierailija
14/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa siitä on tutkimuksia että se masentaa.

Oikeasti? Olisiko linkkiä tutkimukseen?

Ap

Vierailija
15/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ajattelin lähinnä meitä suomalaisia. Tornitalot Suomessa ovat todella uusi juttu. Minusta ne eivät sovi tänne eivätkä suomalaiset niihin asumaan. Olemme introverttejä. Moni haluaa vähintään sisimmässään omaa rauhaa, mutta nykyään moni haluaa larpata omassa elämässään suuren maailman tyyliä.

Ap

Miten se tornitalo häiritsee omaa rauhaa? Kaikkea pelkäävältä hyperintrovertiltä voisi ehkä tuollaista näkemystä odottaa, mutta sellainen todennäköisesti pelkäisi kaikkea missä tahansa.

Kauas katsominen ja näkeminen tekee sielulle hyvää ja sen tarjoaa kunnon pilvenpiirtäjä. Minulle sellainen asunto kelpaisi oikein mielellään ja minä en pelkää ihmisiä, päinvastoin.

Vierailija
16/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita kahta jos miettii, niin molemmilla lienee ongelmia itsensä kanssa. Jonkinlaisia itsetunto-ongelmia. Uniikki puhunut esim. siitä kuinka vaikea oli hyväksyä ettei kasva pidemmäksi, ja Enbuskella on koko ajan ollut tarve esiintyä "nerona", vaikka osa kirjoituksistaan mm. tunrunut saaneen innoituksensa muiden ajatuksista.

Vierailija
17/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mauttomuus liittyy tällaisiin ajatuksiin? Minusta mauttomampaa on yrittää teeskennellä kosmopoliittia, jollaisia monet suomalaiset nykyään yrittävät olla.

Ap

Mautonta on nimenomaan ottaa masennuksen kaltainen traaginen epidemia omien maalaisromanttisten moralisointien keppihevokseksi kehittelemällä perustettomia, noloja tusinahypoteeseja.

Vierailija
18/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt linkkiä siihen tutkimukseen,

toivoo ap

Vierailija
19/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mautonta on nimenomaan ottaa masennuksen kaltainen traaginen epidemia omien maalaisromanttisten moralisointien keppihevokseksi kehittelemällä perustettomia, noloja tusinahypoteeseja.

No, tämä on keskustelupalsta. On hienoa että sinulla on vahva mielipide asiasta.

Ap

Vierailija
20/37 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt linkkiä siihen tutkimukseen,

toivoo ap

Ei sellaista  ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi