Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on mielestäsi "turha pyykinpesu?"

Vierailija
07.06.2014 |

Olen pessyt koneellisen pyykkiä illalla ja aamulla vien vasta pyykit kuivumaan. -> jotkut pyörittää samat pyykit uudestaan ,koska ovat olleet yön yli koneessa.

Minua ei haittaa vaikka pyykit kastuu sateessa, kyllä ne kuivuu pian -> joku vie sisälle ja pesee uudestaan samat pyykit.

Lapseni paidassa on yksi likaläiskä, saa tulla lisää likaa -> joku heittää likapyykin sekaan

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:37"]Mulla on joskus olleet pyykit koneessa monta päivää! Ei tulis mieleenkään pestä uudelleen.Eivät ole haisseet miltään paitsi Arielilta. Joskus olen pessyt kahteen kertaan jos ekalla kerralla unohtui pesuaine.

[/quote]

Eikö ne homehdu märät pyykit.

Vierailija
2/30 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa on pestä liian puhtaita vaatteita, osa pesee yli-innokkaasti ja lotraa vielä tuoksuvilla huuhteluaineilla päälle.. Tuuletus ja silitys riittää monesti, miksi pestä kerran käytettyä paitaa, jos siinä ei tahroja eikä haise hieltä? Pyyhkeitä ja lakanoitakaan ei tarvitse pestä joka käytön jälkeen, käyttötavasta riippuen viikko tai parikin voi mennä samoilla...

Jossain energiansäästöoppaassa oli aivan naurettava vinkki: pese vaatteet kun ne ovat vain vähän likaisia, koska hyvin likaisten vaatteiden takia joutuu käyttämään esipesuohjelmaa. Päinvastoin olisi saanut neuvoa, älä pese liian usein, pese tarkoituksenmukaisella ohjelmalla ja lämpötilalla, älä yliannostele pesuainetta. Esipesua ei tarvitse peruspyykissä koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:23"]

Yön yli koneessa olleet pyykit haisee, joten minä ainakin laitan pikapesun (kestää 15min) jos pyykit unohtuneet ripustaa illalla. Jos lapsrn paitaan tulee likatahra, saa pitää paitaa loppupäivän mutta sitten se menee pesuun. Jos pyykit kastuu sateessa, pesen uudelleen. Sadevesi muuttaa ne sellaisiksi koppuroiksi.

[/quote] en ymmärrä ollenkaan jos koneeseen jätetään pyykit, laittakaa ne heti kuivumaan

Vierailija
4/30 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:45"]

Turhaa on pikapesu 30-40 asteessa, jossa eivät edes kunnolla puhdistu ja siksi joutuu pesemään heti yhden käyttökerran jälkeen jopa pyyhkeet.

[/quote]

Totta kai pyyhkeet pitää pestä käytön jälkeen! Meillä pestään pyyhkeet 90 joka käyttökerran jälkeen. Ihosta lähtee suihkun ja kuorinnankin jälkeen rasvaa ja ihosoluja, enkä todellakaan halua pyyhkiä sellaiseen toisen kerran ilman pesua! Yök.

Vierailija
5/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pestään vaatteet aina yhden käytön jälkeen, ulkovaatteita lukuunottamatta, ne pestään kun niissä on näkyvää likaa tms. Minusta se ei ole turhaa pesua. Vaatteet altistuvat koko ajan kaikille bakteereille ja muulle vastaavalle. Meillä, neljän hengen perheessä kone pyörii 2-6 kertaa päivässä. Riippuen mitä pestään.

Lakanat vaihdetaan 1-2/vk, vaihtaisin joka päivä jos jaksaisin. Arjen luksusta. Pyyhkeet pyörivät päivittäin pesun ja kuivausrummun läpi. Meillä ostetaan laadukasta tekstiiliä, joka kestää pesua ja silitystä. 

Sähköä kuluu ja toki se on epäekologista, mutta vaatteiden siisteys ja hygieenisyys on minusta tärkeää. Meillä ei sitten vastapainoksi ole esim. autoa, vaan käytämme julkisia, taksia tai vuokra-autoa. Panostamme myös ympäristöön ekologisissa pesumenetelmissä, muovipussittomuudessa jne, koska ympäristö on meille kuitenkin tärkeä.

Vastatakseni kuitenkin suoraan ap:n kysymykseen, turhaa pyykinpesua on pestä puhtaita vaatteita, esim. jättää vaatteet silittämättä ja laittamatta kaappiin vaan jättää johonkin lojumaan ja joutuu sitten pesemään uudestaan. 

Vierailija
6/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 00:05"]

Vaatteet altistuvat koko ajan kaikille bakteereille ja muulle vastaavalle.

[/quote] Toivon että tää olis vitsi, mutta on näitä neurootikkoja tullut ennenkin vastaan... Mille bakteereille sun vaatteet altistuu ja mitä se voi aiheuttaa sulle?

Arjen luksusta, just joo. Neuroottista tuhlaustapa! Epäekologista, kuluttaa paljon vettä ja sähköä, vieläpä ihan puhtaita tekstiilejä hinkutetaan koneessa. Ei todellakaan ole normaalia pestä useita koneellisia joka päivä. Surullista oikeasti, jos joku on noin vakuuttunut bakteereista. Onhan pyykinpesu toisaalta kivaakin, mutta kannattaisi hommata joku muu harrastus, vaikka kahvakuulailu...

Vierailija
7/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:19"]

Olen pessyt koneellisen pyykkiä illalla ja aamulla vien vasta pyykit kuivumaan. -> jotkut pyörittää samat pyykit uudestaan ,koska ovat olleet yön yli koneessa.

Minua ei haittaa vaikka pyykit kastuu sateessa, kyllä ne kuivuu pian -> joku vie sisälle ja pesee uudestaan samat pyykit.

Lapseni paidassa on yksi likaläiskä, saa tulla lisää likaa -> joku heittää likapyykin sekaan

[/quote]

Minusta turha pyykinpesu on sitä,että pestään vaikkapa yksi vaatekerta tai pari pyyhettä,siis pyöritetään lähes tyhjää pesukonetta..Itse pesen enimmäkseen täysiä koneellisia,silloin kuin suurin osa käyttövaatteista on likaisia.

Vierailija
8/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 23:44"]

Turhaa on pikapesu 30-40 asteessa, jossa eivät edes kunnolla puhdistu ja siksi joutuu pesemään heti yhden käyttökerran jälkeen jopa pyyhkeet.

[/quote]

Totta kai pyyhkeet pitää pestä käytön jälkeen! Meillä pestään pyyhkeet 90 joka käyttökerran jälkeen. Ihosta lähtee suihkun ja kuorinnankin jälkeen rasvaa ja ihosoluja, enkä todellakaan halua pyyhkiä sellaiseen toisen kerran ilman pesua! Yök.

[/quote]

Montako käsipyyhettä teillä kuluu päivässä? Entä kylpypyyhettä?

Vierailija
9/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pessyt pyyhkeitä/lakanoita 90 asteessa. Hikoilen niin paljon, että paidan ja alusvaatteet laitan pyykkiin joka päivä.

Vierailija
10/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 00:21"]

[/quote]

[/quote]

Montako käsipyyhettä teillä kuluu päivässä? Entä kylpypyyhettä?

[/quote]

Kuusi käsipyyhettä ja neljä kylpypyyhettä + salipyyhkeet. 

Ja kyllä meillä on paljon harrastuksiakin, myös urheilu- ja ulkoiluharrastuksia, siksi meillä pestään useampi koneellinen päivässä. Ei kai teilläkään pestä mm. tummia ja vaaleita sekaisin? Laskee esim. puhtaasti minun ja mieheni salikamat, en todellakaan jätä niitä haisemaan, vaan pesen ne. Siitä tulee jo kaksi koneellista. Tosiasiassa koneellisiin menee myös samassa asteessa pestäviä samanvärisiä vaatteita. Pyyhkeet päälle omaan koneelliseensa. Siinä on jo kolme koneellista päivässä. Tähän lakananvaihdot päälle, niin viisi koneellista helposti. En tiedä kuinka monta koneellista siivooja pesee, mutta ainakin tuon määrän. 

Ja jos omistaa auton, niin aika turha vauhkota ekologisuudesta... En minäkään yksin pessyt kuin pari koneellista viikossa. Meillä on pieniä lapsia, taapero ja vauva, jotka likaavat käytännössä kaikki vaatteensa. Meillä saa vauva liikkua myös mm. puistossa, jolloin hänen vaatteisiinsa tarttuu käytönnössä kaikki, mitä maassa on. Taapero saa myös tehokkaasti vaatteensa likaiseksi rypemällä puistossa, samoilemalla metsässä yms. Koiran kuola ja muut eritteet tarttuvat tietysti myös kotoa, tehokkaasta siivouksesta huolimatta. 

Tiedän toki, ettei kaikilla ole näin siistiä, mutta miksi koette sen pahana asiana, että joillain on?

Vierailija
11/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten aika turha verrata, montako koneellista perheissä pyöritetään päivässä/viikossa, kun koneiden kapasiteetti vaihtelee niin paljon. Jos kone on pieni, joutuu pyörittämään tuplasti sen mitä isomman koneen omistava, vaikkei olisi mikään pakkomielteinen pyykkääjä. 

Vierailija
12/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8kg pesukone torni käytössä ja pyörii sen 1-2 kertaa joka toinen päivä. Enempää ei kiinnosta....jos joku pitää puhdasta pyyhettä johon on kerran pyyhitty kädet..esimerkiksi siis niin tervetuloa pesemään itse! Mä haluan tehdä muutakin kuin juosta bakteerien perässä....jos niitä nyt sitten onkaan niissä paikoissa minne ne kuvittelisin mahdollisesti.

Vierailija
13/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:19"]

[/quote]

Hauska kysymys, ap!  :)

Mä en ole kyllä koskaan kai jättänyt pyykkejä koneeseen, mutta ei tulisi mieleenkään pestä niitä uudestaan! Mikä likapesäke se puhtaan pyykin täyttämä pesukone on?!

Maalla usein sade kastelee pyykit ja mä vaan ajattelen, etä saavat ylimääräisen huuhtelun. Jos ripustaessa putoaa vaate maahan mä ravistan sen ja laitan narulle, en pese uudestaan. Monelle tietysti luonto (sade, varvikko) on kauhea lian ja bakteerien koti. 

Jos kenen tahansa vaatteeseen tulee tahra, se tahra putsataan pois ja vaate pannaan pesuun sitten kun se on likainen. 

Joku tietysti saattaa pitää "turhana" sitä, että mä pesen kaikki omat uudet vaatteet ja kaikki uudet liinavaatteet, mutta se johtuu allergiasta, eli mulle se ei ole turhaa. 

Ollaan siis samoilla linjoilla, ap. 

Vierailija
14/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen että mulla on huippulaatuisia villapaitoja, jotka mä pesetän (siis pesulassa) kerran vuodessa tai joka toinen vuosi. Käytän niitä talvisin ja ripustan parvekkeelle tuulettumaan joka käyttökerran jälkeen. Yksi niistä on ostettu markka-aikaan, kaikki ovat kuin uusia. 

Käly on vähän sellainen über-pesijätär. Koko ajan pitää pestä pyykkiä, vaikka heidän lapset on melkein aikuisia jo. Sitten taas toisaalta: pesuohjeita käly - joka on tosi kiva ihminen - noudattaa ihan miten sattuu ja lopputuloksen voi arvata. 

21

Vierailija
15/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:35"]

Mulla samat kun ap. Ei elämä kaadu siihen että joskus pyykit on koneessa pudemmän aikaa. Joskus jopa 24h!!! Peskää ja huoltakaa niitä koneitannekin välillä niin ei haise pyykit.

[/quote]Niinpa.pyoritin koneen juuri. Meilla kello melkein yksitoista. Pyykit odottavat.aamu kuuteen koneessa. Tuoksuvat todella ihanalle edelleen aamulla kuivuriin siirrettaessa. Ihanan tuoksuisia pehmennysaineita on saatavilla.

Vierailija
16/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhojen pesu on turhaa.Niille riittää puistelu.Ellei kyseessä ole keittiön verhot,jotka ruokapöydän läheisyydessä ja on ruoka roiskeita lapsilta.

Vierailija
17/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 13 aikalailla putsasi pöydän siitä, mikä on turhaa pyykinpesua.

Meillä pestään kyllä paljon pyykkiä: 2 leikki-ikäistä lasta, joilla illalla voi usein "lukea ruokalistan" paidasta, mies joka tekee fyysistä työtä, minä muuten vain hikoilen paljon, eli vaatteita vaihdetaan päivittäin ihan syystä. Mutta turhaa ei vaihdeta: jos lapsen paita on illalla vielä siisti niin sitä käytetään toisenkin kerran. Ja lakanat vaihdetaan n. 3 viikon välein.

Meillä käy paljon yövieraita ja heidän lakanat ja pyyhkeet menee heti pesuun, kun sama ihminen tulee uudelleen ehkä puolen vuoden päästä. Omia en anna tuoda, kun olen hajusteille allerginen ja hajustetuista lakanoista se tuoksu tarttuu tyynyihin ja peittoihin.

Vierailija
18/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyykit pestyinä seisottuaan alkaa pian haista niin johtuu tosiaan koneesta, ei pyykeistä. Joskus itsellekin noin käynyt ja pyykkien jäätyä uudessa kodissa uuteen koneeseen nanailin jo valmiiksi kunnes tajusin että ne pyykit ei haise yhtään millekään ja käytän vielä hajusteetonta pesuainetta niin huokaisin kyllä.

Vanhalle koneelle pikaniksinä se perinteinen sitruunahappo apteekista ja tai pesu korkeimmassa mahdollisessa lämpötilassa ja pieni kurkistus mahdollisiin kumiosiin, keräävät homehtuvaa moskaa.

Turhaa pesua mielestäni on väärät pesuohjelmat, liian täydet koneelliset, juurikin sillä puhdistamattomalla koneella pesu, liialla pesu ja huuhteluaineella pesu niin että pyykeistä ei tule puhdasta.

Ja tosiaan pyykki voi olla raikasta vaikka ei haise omolta ja olla tunkkaista vaikka haisee omolta naapuriin asti.

Vierailija
19/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikapesu tarkoitettu hiukan hikisille vaatteille, jos ne heti pestään riittää.

Vierailija
20/30 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Pieniä, ohuita käsipyyhkeitä kannattaa ainakin kesäaikaan pitää kertakäytössä, että yhden kuivauksen jälkeen pyykkiin.  Koska helteellä käsipyyhe ei hevillä kuivu.  Varsinkin jos käy vieraita. 

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme