Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko päihtynyt raskaana?

Vierailija
01.01.2021 |

Opiskelen kätilöksi ja tutkin henkilöhaastatteluista yms. tarinoista välittyvää kuvaa odottavien äitien päihteidenkäytöstä. Olen lukenut ja katsonut mm. lukuisia entisten ja nykyisten addiktien antamia, varsin avoimiakin haastatteluja. Vain muutamassa anonyymissa tapauksessa haastattelun antaja on myöntänyt käyttäneensä jotain päihdettä myös raskaana. Lähes kaikki jo raitistuneetkin ja todella rankkoja asioita päihde-elämästään kertovatkin naiset yleensä kuittaavat raskauden samalla tavalla: "Raskaudet hän on aina ollut selvinpäin."

Koska kuitenkin vuosittain syntyy valtava määrä lapsia päihdeäideille ja addiktiosairaudet ovat varsinkin pitkittyneimä erittäin vaikeita, on tätä vaikea uskoa. Mietinkin, onko tämä myöd raitistumisen viimeinen tabu: Kaiken muun nöyryyttävän, häpeällisen ja surkean voi myöntää, mutta ei päihteiden käyttöä raskaana ollessa. Sitä ei koeta anteeksiannettavaksi asiaksi.

Toki ymmärrän siis hyvin miksi, mutta asian ja tabun avaaminen voisi auttaa havaitsemaan tilanteet ja auttaa hiljaa näin yhä toimivia naisia ja heidän vauvojaan.

Nyt siis kysymyksiin, joita haluaisin käyttää tausta-aineistona opiskelutehtävääni: onko täällä ketään joka olisi käyttänyt jotain päihdettä raskaana? tiesikö / tietääkö asiasta kukaan? onko sinulla edelleen päihteiden ongelmakäyttöä vai oletko lopettanut? koetko asian tabuksi?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/4 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä palstalta et hyvää vastausta saa. Täällä on vain feministejä ja katkeria naisia haukkumassa ja haukkumassa miehiä ja ylistämässä itseään. On muuten todella hyvä keskustelunavaus mutta harmi vain että täällä ei ole paljoa naisia jotka uskaltaisivat tunnustaa itsekkyytensä eli ovat käyttäneet päihteitä raskaana ollessaan.

Asiaan: Minä olen kuusi kertaa ollut raskaana ja kertaakaan en ole käytänyt päihteitä raskaana ollessani. Minusta se on tabu ja siitä pitäisi puhua enemmän mutta ei suinkaan siihen malliin että puolusteltaisiin raskaana olevien päihteiden käyttäjiä kuten osa tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin runsaasti alkoholia ja tupakkaa raskauden ensimmäisen kuukauden aikana. Olen tosin kertonut tämän terveydenhuollossakin asioidessani. En tiennyt olevani raskaana. Luulin kiinnittymisvuotoa kuukautisvuodoksi. Tein yhden raskaustestinkin varhaisina päivinä, mutta se näytti negaa. Jatkoin siis valitettavasti päihderikasta elämääni kuukauden.

Vierailija
4/4 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaikka a-klinikan kautta etsiä asiakaskertomuksia, ei todellakaan kaikki lopeta päihteiden käyttöä raskausaikana ja korvaushoito on myös mahdollista.