Kumpi joustaa, teini vai vanhempi
Meidät on kutusuttu mökille viikonloppua viettämään. Teini (15 vee) ilmoitti heti, että ei tahdo lähteä, ja ymmärrän toki. Minä en aio häntä yksin kotiin jättää (periaate näin, vaikka onkin luotettava). Jäänkö kotiin, vai pakotanko teinin mukaan. Tai toki loppujen lopuksi teen, kuten parhaaksi näen, mutta miten te toimisitte?
Kommentit (55)
Sain jäädä viikonlopuksi yksin kun olin 13 ja pidin kavereiden kanssa leffaillan. Eikä kukaan mummo, pappa, tai kukaan muukaan nolife mennyt tekemään mitään ilmoja. Alle 13-vuotiaana ei kukaan meistä lapsista saanut olla yötä yksin
Helppo juttu: vanhempi päättää. En lähde viikonloppuisin kenenkään mökille! Inhoan sellaista elämää ja olen ikikiitollinen, että perheen lapset ovat samaa mieltä.
Aika monta alapeukkua taas tupsahti, tuli vähän paha mieli, että edes uskalsin kysyä :( Tämä on tätä naisten solidaarisuutta. Jos et itse tiedä mitä teet, niin ei muuta kuin puukkoa selkään.
Mutta kiitos kaikille teille, jotka vastasitte asiallisesti kysymykseen, kiva saada vähän näkemystä puolin sun toisin.
Meillä ei 15 v jää yksin yön yli kotiin. Tuossa tilanteessa hän joko tulisi mukaan tai hänen tulisi itse etsiä toinen hyväksyttävä ratkaisu. Vaihtoehtona voisi olla esim. yöpyminen isovanhemmilla (asuvat 10 km päässä meiltä), yökyläily luotettavalla kaverilla tai joku harrastuksen/kirkon viikonloppuretki. Hän on aika hyvä keksimään näitä hyväksyttäviä omia menojaan, jos ei halua lähteä vanhempien mukaan.
Lahjoisin teinin mukaan vaikka uudella pelillä!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:26"]
Meidät on kutusuttu mökille viikonloppua viettämään. Teini (15 vee) ilmoitti heti, että ei tahdo lähteä, ja ymmärrän toki. Minä en aio häntä yksin kotiin jättää (periaate näin, vaikka onkin luotettava). Jäänkö kotiin, vai pakotanko teinin mukaan. Tai toki loppujen lopuksi teen, kuten parhaaksi näen, mutta miten te toimisitte?
[/quote]
Jo se että kysyt tuota tarkoittaa että vanhemmuus on hukassa ja pahasti. TE päätätte mitä alaikäinen tekee ei alaikäinen. Koska, missä, mitä ja kenen kanssa?
[/quote] Tää oli taas näitä av-palstan helmikommentteja :D
[/quote]
Mutta täysin totta!
[/quote] Hyvä, voit antaa vedenpitävän neuvon nyt sitten mikä on oikea tapa toimia tässä asiassa.
[/quote]
Lapsi lähtee mökille mukaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:26"]
[/quote]
Jo se että kysyt tuota tarkoittaa että vanhemmuus on hukassa ja pahasti. TE päätätte mitä alaikäinen tekee ei alaikäinen. Koska, missä, mitä ja kenen kanssa?
[/quote] Tää oli taas näitä av-palstan helmikommentteja :D
[/quote]
Mutta täysin totta!
[/quote]
Ei se ole hyvää vanhemmuutta, että vanhemmat päättävät kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta eivätkä edes kuuntele lapsen mielipiteitä. Tarkoitus on kasvattaa lasta kohti aikuisuutta niin, että hän oppii tekemään ratkaisuja itse. Ja silloinkin, kun aikuinen itse tekee lopullisen ratkaisun, voi monestakin syystä olla hyvä asia ottaa lapsen mielipide huomioon.
[/quote]
Itsenäisiä ratkaisuja tehdään kun kannetaan itse kaikki vastuu siitä. Jos vastuu kaatuu vanhemmille niin myös valta on vanhemmilla
Minä olen 15v teini ja ollut monet viikonloput yksin kotona, kun porukat ovat menneet jonnekin. Bileitäkin on ollut, mutta ne kuuluu nuoruuteen eikä talo ole mennyt miksikään bileiden takia. Paikat on pysyneet siistinä ja talo pystyssä. Et sinä ylisuojelevainen mutsi voi pitää lastasi pois pahuudesta, jos se ei sitä itse tahdo. Eli vaikka se nyt lähtisi mökille, se voi bilettää kesällä vaikka joka ilta ja ryypätä jossain muualla. Eikö se ole ihan sama?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 01:01"]Minä olen 15v teini ja ollut monet viikonloput yksin kotona, kun porukat ovat menneet jonnekin. Bileitäkin on ollut, mutta ne kuuluu nuoruuteen eikä talo ole mennyt miksikään bileiden takia. Paikat on pysyneet siistinä ja talo pystyssä. Et sinä ylisuojelevainen mutsi voi pitää lastasi pois pahuudesta, jos se ei sitä itse tahdo. Eli vaikka se nyt lähtisi mökille, se voi bilettää kesällä vaikka joka ilta ja ryypätä jossain muualla. Eikö se ole ihan sama?
[/quote]
Totta
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 01:01"]
Minä olen 15v teini ja ollut monet viikonloput yksin kotona, kun porukat ovat menneet jonnekin. Bileitäkin on ollut, mutta ne kuuluu nuoruuteen eikä talo ole mennyt miksikään bileiden takia. Paikat on pysyneet siistinä ja talo pystyssä. Et sinä ylisuojelevainen mutsi voi pitää lastasi pois pahuudesta, jos se ei sitä itse tahdo. Eli vaikka se nyt lähtisi mökille, se voi bilettää kesällä vaikka joka ilta ja ryypätä jossain muualla. Eikö se ole ihan sama?
[/quote]
Alaikäisellä on kotiintuloajat.
Tottakai voi hankkia kännikokeilunsa jossain muualla, mutta sitten olen ainakin lähellä jos jotain tapahtuu ja tarvitaan vanhempi paikalle . Teinille olen myöskin sanonut, että saa toki mennä iltaisin kavereiden kanssa, kunhan noudattaa kotiintuloaikoja, ja yöksi ei tosiaan ole mihinkään kavereilleen halunnutkaan, vaan on tykännyt kutsua kaverit meille.
Meillä on pyydetty teinille kotiin luotettava kaveri yökylään ja vinkattu naapurille että pitää vähän silmällä mitä meillä tapahtuu.
Jossain vaiheessahan teinin täytyy antaa kokeilla "siipiään". Tuossahan on nyt hyvä tilaisuus. Sovitte säännöt siitä miten kotona ollaan, kotiintuluoajat yms. Puhelimella on nykyään helppo tarkastaa miten menee. Voidaan sopia naapuri tai joku tuttu "takapäivystäksi", jolta saa apua jos tulee hätä, ehkä myös tekemään iltasella tarkastuskäynti tms. Ja sitten tärkeintä on se että itse ollaan ajokunnossa että päästään hakemaan nuori putkasta, jos poliisi soittaa ja pyytää.
Sain jäädä viikonlopuksi yksin kun olin 13 ja pidin kavereiden kanssa leffaillan. Eikä kukaan mummo, pappa, tai kukaan muukaan nolife mennyt tekemään mitään ilmoja. Alle 13-vuotiaana ei kukaan meistä lapsista saanut olla yötä yksin