Mihin tässä maassa enää + 30v ihminen pääsee opiskelemaan?
Olen ylioppilas, suorittanut toiseen asteen tutkinnon vuosia sitten kaupalliselta alalta. Työkokemusta tältä alalta jonkin verran. En kuitenkaan ole kokenut alaa omakseni, joten olen ollut töissä oman alani ulkopuolellakin. Nyt olen jo useamman vuoden suunnitellut hakeutuvani opiskelemaan aikuispuolelle. Vaan eipä tärppää ei! Olen mielestäni suht fiksu, omaan päättelykykyä ja yleistietämykseni on hyvä. Soveltuvuuskokeissa olen jatkuvasti jäänyt juuri sillä hilkulla koulutuksista ulos. Jotenkin on jäänyt fiilis, että nykyään jo opiskelupaikkoihin haettaessa etsitään työkokemusta siltä haettavalta alalta. Hullua! Sen ymmärrän, jos työpaikkaa etsittäessä mutta onko kilpailu nykyään niin kovaa, että jo ennen opiskelupaikan saantia tie nousee ylös. Olen 33-vuotias ja tuntuu, että joko koulutuksiin valitaan nuoria 20v. hakijoita tai sitten niitä +45. Ihmeellinen tämä maailma nykyään.
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 10:06"]
Ap jatkaa vielä.
Niin kauan kuin muistan on aina hoettu; Koskaan ei ole myöhäistä opiskella, missä iässä tahansa. Niin minäkin ajattelin, mutta vaikeaksi se on nykyään tehty =/
[/quote]
Mihin sinä olet hakenut?
Opistoaste on kai nykyään 3-vuotinen ammattikoulu.
Esim. yliopistoihin ja muihin korkeakouluihin ainakin pääsee. Iällä ei ole haettaessa mitään merkitystä. Harmi, jos jossain muualla on vielä sellaista että oikeasti joku ikä vaikuttaa.
Poliisi- ja kadettikouluun on myöhäistä hakea, mutta muiden oppilaitosten ovet ovat toki auki.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 10:01"]
Olen ylioppilas, suorittanut toiseen asteen tutkinnon vuosia sitten kaupalliselta alalta. Työkokemusta tältä alalta jonkin verran. En kuitenkaan ole kokenut alaa omakseni, joten olen ollut töissä oman alani ulkopuolellakin. Nyt olen jo useamman vuoden suunnitellut hakeutuvani opiskelemaan aikuispuolelle. Vaan eipä tärppää ei! Olen mielestäni suht fiksu, omaan päättelykykyä ja yleistietämykseni on hyvä. Soveltuvuuskokeissa olen jatkuvasti jäänyt juuri sillä hilkulla koulutuksista ulos. Jotenkin on jäänyt fiilis, että nykyään jo opiskelupaikkoihin haettaessa etsitään työkokemusta siltä haettavalta alalta. Hullua! Sen ymmärrän, jos työpaikkaa etsittäessä mutta onko kilpailu nykyään niin kovaa, että jo ennen opiskelupaikan saantia tie nousee ylös. Olen 33-vuotias ja tuntuu, että joko koulutuksiin valitaan nuoria 20v. hakijoita tai sitten niitä +45. Ihmeellinen tämä maailma nykyään.
[/quote]
Ei sinun sinne pitäisikään päästä. Olet koulusi käynyt. Tämä maa ei tarvitse ikuisuus opiskelijoita
No kun sepä se, kun en ole edes hakemassa yliopistoihin tai korkeakouluihin, vaan toisen asteen kouluihin. Olen todella ymmälläni.
Ap jatkaa vielä.
Niin kauan kuin muistan on aina hoettu; Koskaan ei ole myöhäistä opiskella, missä iässä tahansa. Niin minäkin ajattelin, mutta vaikeaksi se on nykyään tehty =/
Jospa ikä ei olekaan se varsinainen syy, miksi karsiudut soveltuvuuskokeessa.
Jos tosiaan ei johdu vain iästä tai sukupuolesta..
Aloitimn 32-vuotiaan opiskelut Ammattikorkeakoulussa. Nyt olen ollut jo kymmenen vuotta uudessa ammatissa. Viis vuotta oli rankkaa opiskelua ja töitä siinä samalla että perheellä riitti leipää.
Ei ole kaduttanut. Älä kuuntele muita, mene ja opiskele. Kannattaa varmasti.
Hanki sitten sitä työkokemusta siltä alalta, mihin koulutukseen haluat. Motivaatio alalle on tärkeä valintaperuste. Nimim. eräs soveltuvuuskokeen haastattelija
Aikuiskoulutuskeskukseen työvoimapoliittiseen koulutukseen. Miltä kuulostaa esim. kahvinkeittäjän ammattitutkintoon valmistava koulutus. No, ei oikein mihinkään, hyvästi elinikäinen oppiminen. Itsekin haluaisin opiskella lisää että työllistymisnäkymäni paranisivat, mutta eipä taida onnistua enää
Me olemme tilanteessa että ysiluokkalainen ei todennäköisesti pääse haluamaansa linjalle ammattikouluun koska murkkuiän myrskyissä koulunkäynti ei sujunut riittävän hyvin. Olemme ajatelleet että on parempi mennä kymppiluokalle korottamaan numeroja kuin ottaa ei niin mieluisa paikka vastaa. Koska siinä tapauksessa mahdollisuus päästä haluamalleen alalle enää ikinä on todella minimaallinen. Tämä "hieno" työelämään pääsyä nopeuttava uudistus tulee pilaamaan vielä monen nuoren (ja aikuisenkin) elämän. 15-16-vuotiaana useimmille on mahdotonta tietää mitä haluaa loppuikänsä tehdä.
Sulla on jo tutkinto. Ainakin Helsingissä etusijalle menevät ne joilla ei ole mitään tutkintoa.
Miksi sun pitäis saada viedä jonkun opiskelupaikka kun sulla on työpaikkakin?
Et puhunutkaan uudistuksesta, anteeksi, luin huolimattomasti. Mutta jos opiskelemaan pääsy on jo nyt hankalaa, niin nyt se hankaloituu entisestään koska etusijalla ovat ensimmäistä opiskelupaikkaansa hakevat joilla ei ole vielä tutkintoa. T: Nro. 11 joka puhui aidanseipäistä kun aloittaja puhui aidasta.
AMK, monella noista on aikuislinjat erikseen että voi opiskella illat ja lorvi.. .tai siis työskennellä päivät. Yliopistoihin pääsee myös iästä huolimatta, opinnot on tosin päivisin. Tietty noilla ekaa tutkintoa suorittavilla yms. on jotain etusijapisteitä yms.
Jos käytät omata-sanaa, niin ei tarvitse ihmetellä miksi et pääse mihinkään sisään.
No nykyään vaan on ihan hirveän vaikea päästä ihan mihinkään koulutukseen, kiitos nuorisolain, yhteishaun uudistuksen ja massiivisten hakijamäärien (tänä vuonna hakijoita amkiin oli 95 500 hakijaa ja yliopistoihin 73 700 hakijaa, enemmän kuin koskaan aiemmin.) Opistoasteen koulutukseen on käsittääkseni käytännössä melko mahdotonta päästä jos on jo aiempi tutkinto.
Itselläni on jo tutkinto, joka ei työllistä, ja olen hakenut ensimmäisen kerran opiskelemaan toista tutkintoa amkiin vuonna 2012, enkä päässyt vaikka minulla on hyvät paperit ja valmistauduin hyvin. Jäiin varasijalle 7, eikä sinä vuonna käytännössä kukaan päässyt varasijalta opiskelemaan. Hain sitten seuraavana vuonna pienempään amkiin, valmistauduin erittäin hyvin ja pääsin sitten vasta sisälle. Olen tästä opiskelupaikasta erittäin kiitollinen, koska opintotukiuudistuksen vuoksi en olisi käytännössä voinut opiskella, jos olisin päässyt sisään vasta tänä vuonna.
Minä olen ihan aidosti huolissani nuorista, jotka eivät pääse opiskelemaan. On jotenkin ihan kohtuutonta, että kesken kasvuaan olevat nuoret, joilla voi olla monenlaisia ongelmia jotka heijastuvat koulunkäyntiin, syrjäytyvät koska jatkokoulutukseen pääseminen on tehty niin vaikeaksi. Me aikuiset tiedämme, ettei se, miten elää ne kriittisimmät murrosiän vuodet, määritä aikuisuutta, vaan huithapelistakin kasvaa vastuullinen yhteiskunnan jäsen. Jos hänelle vaan annetaan ne mahdollisuudet rakentaa elämänsä koulutuksen ja työn kautta.
Suomessako? Ei täällä ole missään yläikärajoja, eikä edes iän vuoksi saa syrjiä koulutukseen hakiessa. Ehkä sinä olet vain hakenut väärille aloille, joille pisteet eivät riitä.
Aikuiskoulutus on yleensä suunniteltu jo yhden tutkinnon suorittaneille, tai sitten ylioppilaslinja, jolla on aina vähän vanhempia kuin peruskoulupohjaisilla.