Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

9-luokkalainen nukkuu päivät ja valvoo yöt

Vierailija
31.12.2020 |

Joka lomalla päätyy lopulta samaan. En ymmärrä. Sitten kamala työ kääntää päivärytmiä koulun alettua. Raskasta. Perheen muut nuoret elävät suht normaalisti. Toki heräävät myöhempään kuin kouluaikana mutta ei nyt noin.
Onko tämmöinen yleistä? Miten muilla?

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murrosikään kuuluu unirytmin muutokset. Useimmilla unirytmi palautuu normaaliksi sitten kun pahin murrosiän hormonimyrsky on ohitse. Joten murehtiminen sikseen vaikka nuori valvookin lomilla ja viikonloppuisin, jos hän hoitaa koulunkäynnin mallikkaasti. 

Jos taas koulunkäynti ja muutkin velvollisuudet kärsivät valvoskelusta, sille pitää tehdä jotakin. Jos kotikonstit eivät auta,  kannattaa kääntyä sellaisen lääkärin puoleen, joka ymmärtää tätä vaivaa, esimerkiksi neuropsykiatriaa tunteva lääkäri tai neurologi. Apua voi saada myös terveyskeskuslääkäriltäkin. Saapahan siinä ainakin varmuuden, ettei tarvitse pelätä mitään vakavaa sairautta unirytmin epäsäännöllisyyden vuoksi. 

Sekin kannattaa tutkia kotona tarkasti, johtuuko murrosikäisen valvominen pelaamisesta vai onko niin, että koska hän ei saa unta normaaliin nukkumaanmenoaikaan, hän pelaa kuluttaakseen aikaa kunnes on hänen biologisen kellonsa mukainen nukkumaanmenoaikansa. Tällaistakin nimittäin on olemassa. 

Joillekuille murrosikäisille käy  niin, että unirymin häiriöt jatkuvat aikuisuuteen asti. Minä ja toinen lapsi olemme olleet aamunvirkkuja, kunnes hänen murrosikänsä iski ja sotki hyvän päivärytmin.  Nykyään tämä lapsukainen (aikuinen) kärsii viivästyneestä unirytmistä eikä saa unta ennen klo 2:ta aamuyöstä, eikä häntä saa hereille ennen klo 12:ta keskipäivällä. Hän ei ole ollenkaan toimintakykyinen ennen kuin on hänen heräämisaikansa. Lääkäri sanoo, että tätä rytmiä ei pysty kääntämään millään lääkkeellä, mutta unirytmi voi muuttua vuosien varrella. Sitä odotellessa. On vaikeaa opiskella ja tehdä töitä, jos tulee tajuihinsa vasta puolenpäivän jälkeen. Jälkeläistä itseään harmittaa tämä kovasti, mieluummin hän eläisi normaalirytmisesti. 

Toisen lapsen ja toisen vanhemman unirytmi on liikkuva: valveillaolo- ja unirytmit siirtyvät biologisen kellon mukaan. Ihmisen biologinen kello puolestaan jätättää ihmisten kellolla mitattavasta ajasta. He ovat  aina olleet illanvirkkuja ja aamuntorkkuja, mutta heidän uni - valve -rytminsä siirtäminen normaaliin virka-aikaan sopivaksi on aina ollut työlästä. Lasten toinen vanhempi on kuitenkin niin aikuinen ja vahvatahtoinen, että käy säännöllisessä päivätyössä. Lomat vaan tuottavat ongelmia. 

Kaikenkaikkiaan tämä on tosi työlästä, mutta vielä en ole heittänyt toivoa hieman normaalimmasta vuorokausirytmistä omille lapsilleni. 

Pääsette oikeasti hyvin vähällä vaivalla, jos teininne valvovat siksi, että pelaaminen kiinnostaa enemmän kuin nukkuminen. Siihen tosiaankin auttaa tietokoneen piuhojen ja kännykän vieminen omaan talteen yön ajaksi. 

Ok

Vierailija
42/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti suurin osa vastaajista on sitä mieltä että on ok ja kuuluu murrosikään valvoa yöt ja nukkua päivät lomalla? Vai ne teinitkö täällä vastailee? On ihan ok valvoa ja nukkua myöhempään ja se kuuluu ikään, ei siinä mitään, mutta että vuorokausirytmin muuttaminen täysin päälaelleen. Se ei todellakaan ole ok. Itse herätän teinit viimeistään puoliltapäivin lomallakin, yleensä vähän aiemmin. Ja peliaikaa ei missään tilanteessa ole yli puolen yön, tarvittaessa katkeaa nettiyhteys jos ei muuten uskota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävettää minkälaisia kasvattajia täällä on! Eli teini saa pelata koko yön ja päivän nukkua???

Todellisia weetee-vanhempia olette. Kai annoitte 13-vuotiaalle luvan naamatatskaan 🤦🏻‍♂️

Vierailija
44/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi ihan samoin ollessani työttömänä. Nukkumaanmeno jotenkin aina vain siirtyi myöhemmäksi ja myöhemmäksi, kunnes lopulta olin siinä tilanteessa, että menin nukkumaan puoli seitsemältä aamulla ja nukuin kolmeen iltapäivällä. Töihin päästyänikin pitemmillä lomilla aina rytmi alkoi hivuttautua samaan, tosin niin pahaksi ei enää ehtinyt päästä, kun loma jo loppui ja tuli paluu töihin.

Mutta joillakin tuo ehkä vain on luontainen rytmi ja se ottaa vallan kun ei ole mitään keinotekoisia rajoitteita.

Vierailija
45/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin normaalia. Anna valvoa ja nukkua. Kyllä koulu/työ opettaa toisen rytmin mutta lomalla on vapauttavaa nukkua silloin kun haluaa

Vierailija
46/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Attendon ns. hoivakodeissa, kielitaidottomat " hoitajat" , eivät edes ymmärrä, mikä on koronavirus. Attendo hakee työntekijöitä jatkuvasti. Kuka uskaltaa mennä töihin?

Vierailija
47/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ryyppäsin kavereitten kanssa lomat ja viikonloput. Joku valvominen ei todellakaan ole ihan kauhee asia. Lapsi on kotona eikä tekemässä ties mitä!!!

Vierailija
48/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettää minkälaisia kasvattajia täällä on! Eli teini saa pelata koko yön ja päivän nukkua???

Todellisia weetee-vanhempia olette. Kai annoitte 13-vuotiaalle luvan naamatatskaan 🤦🏻‍♂️

Ai hitsi, mä olen kyllä yläkoulun aineenopettaja. Teinini saa lomalla valvoa, arkena hoitaa asiansa mallikkaasti.

Vierailija
49/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nuoren rajat?

Siellä taas joku 2-vuotiaan äiti pätemässä

Just noin. Ala -aste ikäisen saa vielä tottelemaan. Murkku on sit ihan eri juttu.

Vierailija
50/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia teinimeininkiä. Minunkin lapseni valvoi lomilla yöt ja nukkui päivät. Valmistui lääkäriksi muutama vuosi sitten ja juuri päivystämässä. Nyt saa valvoa luvan kanssa:)

Vierailija
51/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu, ei ole meillä tarvinnut asiasta vääntää vaikka pelaaminen onkin kivaa. Yöt nukutaan ja päivisin opiskellaan, koulupvän ja läksyjen jälkeen ja vkonloppuisin/lomilla pelataan jos fiilistä on.

T. Äiti 17v ja 19v:lle+varhaiskasvattaja

Vierailija
52/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai hitsi, mä olen kyllä yläkoulun aineenopettaja. Teinini saa lomalla valvoa, arkena hoitaa asiansa mallikkaasti.

Jessus, toivottavasti et mun teinien koulussa jos ymmärrys on tolla tasolla. Anna mä arvaan, opetat kuvista?

Vierailija
53/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nuorilla menee unirytmi sekaisin lomalla.

Mutta onneksi nuoret ovat joustavia ja heidän elimistönsä on vielä nuori ja terve ja sen on helppo omaksua pian aina uudet rytmit vuorokautaan.

Lomilla nuore pitääkin saada rikkoa hiukan päiväjärjestystä, se rentouttaa ja antaa tiettyyä vapauden tunnetta.

Toki arkeen paluu voi olla alussa työlästä, mutta nopeasti nuori taas omaksuu uuden vuorokausirytmin, jossa yöt nukutaan ja päivisin ollaan koulussa ja iltaisin tehdään läksyt.

Tämä on tuttua juttua ja koettua elämää meidän perheessä.

Vierailija
54/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne teinit nyt vaan noin tekee.Normaalia. T:Kahden teinin äiti

Vierailija
55/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osa teinin kehitysvaihetta. Nukkumaan meno siirtyy myöhemmäksi, kun hormoonit jyllää ja aamulla sitten väsyttää kun tarvitsisi 10-12h yöunet. Kropassa tapahtuu valtavia muutoksia, aivot kehittyvät, pituuskasvu lisääntyy jne.

Jostakin syystä äidit lukevat innokkaasti kaikkia vauvaoppaita, mutta lapsen teini-iän kynnyksellä ne tahtovat unohtua, vaikka teini-iässä muutokset ovat suuremmat kuin esim. 3v.

Vierailija
56/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nuoren rajat?

Siellä taas joku 2-vuotiaan äiti pätemässä

Pätijä on todennäköisesti vanha mies, jonka vaimo kasvatti lapset mutta mies kuvittelee olleensa pätevä kasvattaja rangaistuaan pari kertaa lapsiaan piiskaamalla.

Vierailija
57/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla huolissaan. Meillä teinit ovat taantuneet ja puhuvat enää vain muutaman sanan lauseita. Yleensä mee poi, ov kiinn, onk ruokaa, noloo..

Vierailija
58/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen hävettävää tuossa on, se kuuluu teinin kehitykseen. Ja näin mummona väittäisin, että myös sinä olet ollut samanlainen, minä ainakin kun olin teini 60-luvulla, samoin lapseni ja lastenlapseni.

Ja näin on ollut kautta maailman sivun. Ei mitään uutta.

Vierailija
59/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä nuoren rajat?

Niin. Se on hyvin helppoa pakottaa 15-vuotias Lissu-Jamppa nukkumaan klo 21:00. Kun äippä käskee ja isi, niin tietysti tottelee.

Tuskin hän valvoo koko yötä tekemättä mitään. Meillä peliaika loppuu 20.30 ja yksinkertaisesti vien koneen ja puhelimen pois, koskee kaikkia lapsia. Tämä siksi että haluttiin pitää kännykkää herätyskellona ja sitten pelattiinkin yöllä. Ei voi pakottaa nukkumaan, mutta sen voi mahdollistaa.

Mä valvoin teininä 90-luvulla kaikki yöt ja luin kirjoja. 2/3 lapsista on myös yökukkujia ja mullakin edelleen helposti kääntyy rytmi yövalvomisen puolelle. Yövuorot

Vierailija
60/131 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kyseessä netti-/peliriippuvuus niin kannattaa reagoida. Netin voi katkaista yöksi. Onhan noita konsteja. Hae apua, jos ei yksin onnistu. Kysymys lähinnä kuuluu: kuinka paljon välität?