9-luokkalainen nukkuu päivät ja valvoo yöt
Joka lomalla päätyy lopulta samaan. En ymmärrä. Sitten kamala työ kääntää päivärytmiä koulun alettua. Raskasta. Perheen muut nuoret elävät suht normaalisti. Toki heräävät myöhempään kuin kouluaikana mutta ei nyt noin.
Onko tämmöinen yleistä? Miten muilla?
Kommentit (131)
Totta hemmetissä lomalla saa nukkua niin pitkään kuin huvittaa. Sitä varten se loma on loma, ei silloin kelloa kytätä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan olen kasvanut aikuiseksi ihmiseksi vaikka kesäisin valvoin auringonnousuun ja nousin iltapäivällä sängystä. Älä nipota. Lomalla teini saa tehdä mitä huvittaa. Kyllä mä osasin itse pitää huolen siitä että loman jälkeen nousin kouluun.
Naapurissani asuu kaksi poikaa, jotka ovat ihan syrjäytyneet ja jatkavat tuota valvotaan yöt ja nukutaan päivät . Kaikki eivät pääse tuosta yli, siksi siihen pitäisi puuttua vielä kun voi
Vierailija kirjoitti:
Raskasta fyysistä työtä arkipäivinä 8-16 ja alkaa nukkuminen maistua.
Kyllä, silloin jo alkaa 23 maissa viimeistään ramaista. Toisin on lomalla.
Ihan reseptittömästi saa melatoniinia ruokakaupasta. Jos on kovaa vuorokausirytmin siirtymistä, sovi lapsen kanssa, että nyt et nuku päivällä ja illalla melatoniiniannos ja sitten nukkumaan. Luulisi olevan lapsellekin ok, kun ymmärtää miten tärkeä oikea unirytmi on. Todellakaan kaikilla ei toimi tää vuorokausirytmin säätely ikäänkuin luonnollisesti ittellään. Melatoniini on kehon luontaista unihormonia, niin se ei mitään kauheita aiheuta ainakaan kerta-annoksena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan olen kasvanut aikuiseksi ihmiseksi vaikka kesäisin valvoin auringonnousuun ja nousin iltapäivällä sängystä. Älä nipota. Lomalla teini saa tehdä mitä huvittaa. Kyllä mä osasin itse pitää huolen siitä että loman jälkeen nousin kouluun.
Naapurissani asuu kaksi poikaa, jotka ovat ihan syrjäytyneet ja jatkavat tuota valvotaan yöt ja nukutaan päivät . Kaikki eivät pääse tuosta yli, siksi siihen pitäisi puuttua vielä kun voi
Ettei sen syrjäytymisen varsinainen syy kuitenkin olisi opiskelu-tai työpaikan puute ja tuo pelaaminen sitten vain seuraus liiasta vapaa-ajasta? Toki on mahdollista, että kasvatus on mennyt pieleen jo pienestä asti, eikä nuorilta ole vaadittu kunnolla koulunkäyntiä tai ohjattu muihin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei sen syrjäytymisen varsinainen syy kuitenkin olisi opiskelu-tai työpaikan puute ja tuo pelaaminen sitten vain seuraus liiasta vapaa-ajasta? Toki on mahdollista, että kasvatus on mennyt pieleen jo pienestä asti, eikä nuorilta ole vaadittu kunnolla koulunkäyntiä tai ohjattu muihin harrastuksiin.
Kun valvotaan yöt tietsikalla ja päivällä ollaan väsyneitä, niin ei silloin koulu maistu = tipahtaa koulusta pois tai saa huonot arvosanat, eikä enää opiskelupaikkaa saa haluamasta koulusta.
Laitat jonkun tietyn ajan milloin on pakko nousta vaikka klo 10 aamulla. Täysin omaa tyhmyyttähön tuohon jos päivällä väsyttää kun yöllä ei nuku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun valvotaan yöt tietsikalla ja päivällä ollaan väsyneitä, niin ei silloin koulu maistu = tipahtaa koulusta pois tai saa huonot arvosanat, eikä enää opiskelupaikkaa saa haluamasta koulusta.
Lomalla ei käydä koulussa. Teinin ka. on 9,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä nuoren rajat?
Niin. Se on hyvin helppoa pakottaa 15-vuotias Lissu-Jamppa nukkumaan klo 21:00. Kun äippä käskee ja isi, niin tietysti tottelee.
Tuskin hän valvoo koko yötä tekemättä mitään. Meillä peliaika loppuu 20.30 ja yksinkertaisesti vien koneen ja puhelimen pois, koskee kaikkia lapsia. Tämä siksi että haluttiin pitää kännykkää herätyskellona ja sitten pelattiinkin yöllä. Ei voi pakottaa nukkumaan, mutta sen voi mahdollistaa.
Se on sen teinin murhe. Vituttaa tämmöset vanhemmat, jotka elää lastensa kautta. Kehittäkää vanhemmat hyvät oma elämä ja jättäkää nuo teinit rauhaan, kyllä ne siitä aikuistuu...... ehkä ;)
Meillä mies ja tytär nukkuu yöt ja valvoo päivä ja mä ja poika toisinpäin. Eihän tässä mitään ongelmaa ole, kunhan kukin on hereillä silloin kun on velvotteita.
Huomenet aamukahvin ääreltä!
Pitäisikö sille ysiluokkalaiselle laittaa nukkumaanmenoaika ja herättää se aamulla esim klo 8?
Meillä lapset menee lomilla nukkumaan viimeistään klo 24 ja aamulla herätys on kasilta. Usein lapset heräävät paljon aikaisemminkin.
Olin itsekkin tuollainen. Nykyisin teen yötyötä kun voin henkisesti paremmin näin. Niitä hyviä ammatteja missä tarvitaan yö työntekijöitä on monia. Lääkäri nyt yksi tälläinen.
ei valvo, kun netti katkeaa ja puhelimesta menee screentime päälle.
Meillä on ihan sama teineillä joka loma!
Eli annetaan asian vain olla? Minun vanhemmat ei kyllä todellakaan antaisi kukkua öitä ja nukkua sitten päivät. Terveisin teini :D
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sille ysiluokkalaiselle laittaa nukkumaanmenoaika ja herättää se aamulla esim klo 8?
Meillä lapset menee lomilla nukkumaan viimeistään klo 24 ja aamulla herätys on kasilta. Usein lapset heräävät paljon aikaisemminkin.
Ai teini-ikäiset herää kasilta? Sinulle on sitten siunaantunut aamuvirkkuja lapsia. Oma lapsi on aina ollut aamu-uninen ja ehkä tosi pienenä on noin aikaisin herännyt vapaaehtoisesti. Arkena kun on pakko herätä, niin vapaalla saa elää rauhassa oman rytmin mukaan, ei yhteiskunnan.
Samanlainen kuin minä. 8-luokalla aikanaan rytmini oli useamman kuukauden tällainen: aamulla kouluun ja päivä siellä, iltapäivällä heti kotiin tultua nukkumaan, heräsin myöhään illalla, valvoin koko yön, aamulla kouluun, koulun jälkeen heti nukkumaan, jne.
Ja aina iltavirkku, aamuntorkku muutenkin. Lomilla etenkin rytmi kääntyy. Voi mennä niin, että klo 4 aamulla nukkumaan, puolen päivän aikaan herään.
Onnittelut, ehkä lapsestasi tulee samanlainen epäonnistuja kuin minustakin. Monen vuoden masennus, epäonnistuneet korkeakouluopinnot, nyt vihdoin ehkä saamassa ammattikoulututkintoa tehtyä oppisopimuksella vähän alle nelikymppisenä.
Murrosikään kuuluu unirytmin muutokset. Useimmilla unirytmi palautuu normaaliksi sitten kun pahin murrosiän hormonimyrsky on ohitse. Joten murehtiminen sikseen vaikka nuori valvookin lomilla ja viikonloppuisin, jos hän hoitaa koulunkäynnin mallikkaasti.
Jos taas koulunkäynti ja muutkin velvollisuudet kärsivät valvoskelusta, sille pitää tehdä jotakin. Jos kotikonstit eivät auta, kannattaa kääntyä sellaisen lääkärin puoleen, joka ymmärtää tätä vaivaa, esimerkiksi neuropsykiatriaa tunteva lääkäri tai neurologi. Apua voi saada myös terveyskeskuslääkäriltäkin. Saapahan siinä ainakin varmuuden, ettei tarvitse pelätä mitään vakavaa sairautta unirytmin epäsäännöllisyyden vuoksi.
Sekin kannattaa tutkia kotona tarkasti, johtuuko murrosikäisen valvominen pelaamisesta vai onko niin, että koska hän ei saa unta normaaliin nukkumaanmenoaikaan, hän pelaa kuluttaakseen aikaa kunnes on hänen biologisen kellonsa mukainen nukkumaanmenoaikansa. Tällaistakin nimittäin on olemassa.
Joillekuille murrosikäisille käy niin, että unirymin häiriöt jatkuvat aikuisuuteen asti. Minä ja toinen lapsi olemme olleet aamunvirkkuja, kunnes hänen murrosikänsä iski ja sotki hyvän päivärytmin. Nykyään tämä lapsukainen (aikuinen) kärsii viivästyneestä unirytmistä eikä saa unta ennen klo 2:ta aamuyöstä, eikä häntä saa hereille ennen klo 12:ta keskipäivällä. Hän ei ole ollenkaan toimintakykyinen ennen kuin on hänen heräämisaikansa. Lääkäri sanoo, että tätä rytmiä ei pysty kääntämään millään lääkkeellä, mutta unirytmi voi muuttua vuosien varrella. Sitä odotellessa. On vaikeaa opiskella ja tehdä töitä, jos tulee tajuihinsa vasta puolenpäivän jälkeen. Jälkeläistä itseään harmittaa tämä kovasti, mieluummin hän eläisi normaalirytmisesti.
Toisen lapsen ja toisen vanhemman unirytmi on liikkuva: valveillaolo- ja unirytmit siirtyvät biologisen kellon mukaan. Ihmisen biologinen kello puolestaan jätättää ihmisten kellolla mitattavasta ajasta. He ovat aina olleet illanvirkkuja ja aamuntorkkuja, mutta heidän uni - valve -rytminsä siirtäminen normaaliin virka-aikaan sopivaksi on aina ollut työlästä. Lasten toinen vanhempi on kuitenkin niin aikuinen ja vahvatahtoinen, että käy säännöllisessä päivätyössä. Lomat vaan tuottavat ongelmia.
Kaikenkaikkiaan tämä on tosi työlästä, mutta vielä en ole heittänyt toivoa hieman normaalimmasta vuorokausirytmistä omille lapsilleni.
Pääsette oikeasti hyvin vähällä vaivalla, jos teininne valvovat siksi, että pelaaminen kiinnostaa enemmän kuin nukkuminen. Siihen tosiaankin auttaa tietokoneen piuhojen ja kännykän vieminen omaan talteen yön ajaksi.
Mä harrastin nuorena radioamatööritoimintaa. Valvoin usein yöllä sen takia. Kaikki vaan ihailivat hyvää harrastusta, varsinkin kun harrastaja oli tyttö. Hyvin mä sain rytmit takaisin koulupäivinä. Homma jäi opiskelujen ja lasten saannin myötä ja lisäksi internet tappoi mielenkiinnon.