Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aihe vapaan "life hacks" eli elämää helpottavat vinkit

Vierailija
31.12.2020 |

Tuossa oli pitkä keskustelu "metatyöstä" ja musta tuntuu, että voisimme helpottaa toistemme elämää kertomalla vinkkejä. Niitä elämää helpottavia ja yksinkertaistavia asioita, ja näin aikaa vapautuu metatyöstä ja "metatyöstä" ja elämä soljuu helpommin eteenpäin.

Kerro siis oma elämää helpottava vinkkisi tähän ketjuun. Minäkin kerron!

Kommentit (274)

Vierailija
121/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Vähennä somettaminen minimiin.

Huomasin somessa olevan kauheana negatiivista energiaa, joka tuntui syövän energiaani vaikkei se suoranaisesti minuun kohdistunutkaan.

Henk.koht käyn vain muutamalla keskustelufoorumilla, muut sometilit olen lakkauttanut.

Tosi hyvä fiilis kun ei ympäröi itseään jatkuvalla valituksella ja wttuilulla!

Totaalisesti katkaisin selaisten kanssa välini,jotka notavat itsenä jalustalle,ylentävät itsensä ja alentavat muut ihmiset.Sama ihmiset jotka todella ei puhu kuin itsestään.Herran pieksut niitä on paljon.Hitto voin tosi hyvin nyt.En ole kenenkään jätesäkki ja en kuljen kenenkään kellon mukaan.Olen oman aikani ottanut haltuuni!

Vierailija
122/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita likaiset sukat pesupussiin. Ei siis pyykkikoriin, vaan pussiin. Sitten joka pyykinpesukerralla nakkaa pesukoneeseen se pesupussi sukkineen. Sukat voi myös laittaa kuivausrumpuun pussissa.

Jostain syystä mun sukat ei huku tällä metodilla 😊. Ennen saattoi olla kymmenittäin parittomia sukkia, enää ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee inhottavat kotityöt pienessä humalassa.

Tässä varmaan olisi hyvä korostaa, että pienessä, koska tapaturmariski kasvaa sen pienenkin humalan myötä. Esim. pienessä humalassa oleva iloinen av-henkilö kiipeää katonrajaan tikkailla ja tipahtaa alas. Pienessä humalassa oleva henkilö siivoaa kylppärin viemärin paljain käsin ja kaivelee välillä nenäänsä miettiessään sitä miten kivaa elämä oikeastaan onkaan. Pienessä humalassa oleva siivoaja suihkii marmoripöytään vahingossa uuninpuhdistussuihketta ja sytyttää samalla toisella kädellä kynttilän. Jne.

Aika taitava :) Hauska mielikuva

Vierailija
124/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä nro.1 Life Hack on, skipata akat kokonaan. Puhdasta profitia alusta loppuun :D

Ja tärkeimmät tuon mukanaan tuomat ominaisuudet:

1. ei kersoja

2. ei elareita

3. ei kälkätystä/nalkutusta

4. irtonumeroiden käyttö oman mielen mukaan

5. oma rauha ed. mainituista syistä

= Pure Profit!

Vierailija
125/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee tehtävälista jokaiselle päivälle. Muistisi kuormittuu vähemmän, kun siellä ei tarvitse käsitellä kaikkia pikkuasioita samanaikaisesti.

Vierailija
126/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua helpottaa kun ajattelen pikkuasiatkin oman kvartaalitalouden kautta. Esim. hammasharja pitäisi vaihtaa 3 kk välein, miten sellaisen muistaa?

Ratkaisu: sähköhammasharjan pää roskiin ja uusi tilalle aina kvartaalin ensimmäinen päivä, tammi/huhti/heinä/lokakuussa.

Itsellä on kalenterimuistutus asetettuna toistumaan kolmen kuukauden välein. Kaikesta mikä ylipäätään täytyy tehdä tietyn väliajan välein olen laittanut sähköisen kalenterimuistutuksen toistumaan esim. kerran kuussa tai kolmen kuukauden välein. 

Vierailija
127/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee tehtävälista jokaiselle päivälle. Muistisi kuormittuu vähemmän, kun siellä ei tarvitse käsitellä kaikkia pikkuasioita samanaikaisesti.

Kuulin sellaisen vinkin, että tehtävälistat ahdistavat joitain ihmisiä. Silloin kannattaa aikatauluttaa asiat suoraan kalenteriin niin niille on varattu aika, ja ne tulee tehtyä. Ei ole sellaista pitkää listaa joka pitäisi hoitaa viikossa, vaan "tiistaina pestään pyykkiä" ja "keskiviikkona silitetään"

Hyh mitä elämää tuollainen. Noudattaa jotain aikatauluja vapaa-ajallaan. Ei kiitos

Vierailija
128/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin sellaisen vinkin, että tehtävälistat ahdistavat joitain ihmisiä. Silloin kannattaa aikatauluttaa asiat suoraan kalenteriin niin niille on varattu aika, ja ne tulee tehtyä. Ei ole sellaista pitkää listaa joka pitäisi hoitaa viikossa, vaan "tiistaina pestään pyykkiä" ja "keskiviikkona silitetään"

Hyh mitä elämää tuollainen. Noudattaa jotain aikatauluja vapaa-ajallaan. Ei kiitos

Itse teen noin ja minusta se ainakin helpottaa elämää. Merkkaan lähes kaikki asiat mitä minun täytyy tehdä viikon ajan kalenteriin oli se sitten sovittu tapaaminen, kotityö, työmatkaan käytetty aika tai haluamani kirjan lukeminen. Käytän myös värikoodeja esim. tärkeät tapaamiset punaisella jne. Näin näen yhdellä silmäyksestä kalenterista mitä minulla on oikeasti aikaa tehdä. Toki tarvittaessa pystyn muuttamaan aikataulujani jos jotain yllättävää tapahtuu ja jätän toki jotain vapaa-aikaa kalenteriin.

Vierailija
129/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta joulun jälkeen alennusmyynnistä seuraavalle joululle tarvittavat uudet kynttilät, koristeet ja muutama lahja.

Ei auta. Ne häviävät aina jonnekin ennen seuraavaa joulua. Löytyvät ehkä seuraavan muuton yhteydessä 10 vuotta myöhemmin. 

Hanki joulukoristeille oma laatikkonsa ja säilytyspaikka, josta ne löytyvät joka joulu yhä uudestaan ja uudestaan.

Ostat kerralla kivat joulukoristeet niin ei tarvi joka vuosi ostaa uusia. Ja säilytät niitä aina samassa paikassa niin löytyy sitten.

Vierailija
130/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppisenä, kymmenien pyykinviikkaukseen haaskattujen vuosien jälkeen tajunnut, että ne vaatteet pysyy parempina kun niitä EI viikkaa. Viskaa vaan kaappiin. Eivät ole niin tiiviisti sitten, niin ei tule laskoksia, eikä ennen kaikkea sitä kamalaa kaapin hajua, mikä lastulevykaapeista tarttuu tiivisti oleviin vaatteisiin.

Vaatteita tietysti mahtuu kaappiin vähemmän näin, ja sekin on pelkästään hyvä asia.

Sama pätee tietysti myös lakanoihin, tyynyliinoihin.

Toinen vinkki: jos sinun on mahdollista järjestää vaatteesi jotenkin värikoodatusta, kuten KonMari neuvoo, sinulla on aivan liikaa vaatteita.

Vierailija
131/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppisenä, kymmenien pyykinviikkaukseen haaskattujen vuosien jälkeen tajunnut, että ne vaatteet pysyy parempina kun niitä EI viikkaa. Viskaa vaan kaappiin. Eivät ole niin tiiviisti sitten, niin ei tule laskoksia, eikä ennen kaikkea sitä kamalaa kaapin hajua, mikä lastulevykaapeista tarttuu tiivisti oleviin vaatteisiin.

Vaatteita tietysti mahtuu kaappiin vähemmän näin, ja sekin on pelkästään hyvä asia.

Sama pätee tietysti myös lakanoihin, tyynyliinoihin.

Toinen vinkki: jos sinun on mahdollista järjestää vaatteesi jotenkin värikoodatusta, kuten KonMari neuvoo, sinulla on aivan liikaa vaatteita.

Mulla on lähes kaikki henkareissa. Pysyy suorana ja helppo nähdä kaikki kerralla. Ainoastaan paksut neuleet jätän henkaroimatta etteivät veny turhaa.

Vierailija
132/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi taivas, onko menkkojenkin muistaminen metatyötä?

Niin, no tämä voi tuntua hassulta, mutta onhan se tavallaan. Mitä muuta se olisi? Jos menkkoihin lukeutuva "työ" on vaihtaa kuukautissuojaa, niin metatyö on kaikkea sen ulkopuolella. Muista ostaa kuukautissuojia (myös kuukuppi joidenkin vuosien välein ja siihen sopivaa puhdistusainetta), muista vaihtaa kuukautissuoja useamman kerran päivässä, muista ennakoida kuukautisten alku, jotta kuukautissuojia olisi saatavilla... Suurelle osalle meistä nämä asiat tulevat varmaan melko automaattisesti, mutta itse en ainakaan kuollaksenikaan muista, milloin kuukautisten pitäisi alkaa, ja lomalle tms. lähtiessä helposti unohdan koko asian. Kalenteriin kuukautiset merkkaamalla on helppo tarkastaa niiden seuraava alku, ja ylipäätään asia tulee paremmin mieleen vaikka juuri sinne lomalle lähtiessä.

Vierailija
133/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatevaraston hallinnointia varten on olemassa lukuisia ohjelmia, esim. StyleBook kännykkään. Sinne kuvaat kerran KAIKKI vaatteet, merkitset värit, hinnat ym. Tämän jälkeen elämä on paljon helpompaa

- tiedät keskellä kesääkin montako talvitakkia sinulla on (ei turhia ostoksia)

- näet selvästi mikä muodostuu vaatteen käyttöhinnaksi (ohjelma laskee hinnan/käyttökerta) ja opit ostamaan oikeanlaisia vaatteita. Tilastot kertovat mitä käytät, mitä et

- voit luoda ja suunnitella asukokonaisuuksia, merkitä korjattavat/varastossa olevat/lahjoitettavat, voit listata puuttuvat ja mennä sen avulla kauppaan..

Kaiken kaikkiaan tämä ohjelma on auttanut entistä vaatehamsteria näkemään miten järjetöntä on omistaa liikaa vaatteita.

Ei hyvää päivää! Tarviiko joku oikeasti tuollaista ohjelmaa? Että tietää mitä vaatetta omistaa? Pitääkö sinne sitten joka päivä kirjata ylös jokaisen vaatteen käyttö että ohjelma osaa laskea käyttöhinnan? Mistä se ohjelma muuten muka tietää mitä käyttää ja minkä verran? Minusta kymmenen kertaa nopeampaa ja helpompaa on kun avaa vaatekaapin oven ja katsoo montako takkia tms siellä on :D Nyt on joku sovellussuunnittelija keksinyt taas näppärän konstin rahastaa typeryksiä jotka ei hallitse omaa arkeaan :D

Onko tuo niin ihmeellistä? Maailmassa on monenlaista harrastettavaa, jollain on golf-äpsejä ja statistiikkaa, joku tarkkailee tietokonepelien statistiikkaa ja jopa videoi pelaamista... Se että vaateäpsejä käyttävät tai vaatteita kuvaavat olisivat mukamas sen erikoisempia on liioittelua, ja sanottakoon, että ylenkatse haiskahtaa myös naisille tyypillisemmän tekemisen vähättelyltä. Vaatteista on monelle paljon hyötyä ja iloa. Tosin itselläni on pieni ja kompakti miehen garderoobi, mutta siitähän ei tässä ollut edes kyse.

Vierailija
134/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ilta sängyssä, kun olen valmis sammuttamaan valon, teen listan paperille kaikista asioista, jotka pyörivät päässä. Muistettavat asiat, huomisen työt, puolen vuoden päästä odottava homma, mieltäni painavat asiat, ihan mikä tahansa, iso tai pieni. Jos se on mielessä silloin, kirjoitan sen, kynällä paperille. Jos asia pulpahtaa päähän valot jo sammutettuani, valot päälle ja kirjaus. Tällä menetelmällä olen pystynyt sammuttamaan sen asioiden päässä pyörimisen ja huolen huomisen hommista. Olen menetellyt näin jo parikymmentä vuotta, ja se on paras keino minulle päästää irti stressistä ja matkata Höyhensaarille.

Vierailija
135/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua helpottaa kun ajattelen pikkuasiatkin oman kvartaalitalouden kautta. Esim. hammasharja pitäisi vaihtaa 3 kk välein, miten sellaisen muistaa?

Ratkaisu: sähköhammasharjan pää roskiin ja uusi tilalle aina kvartaalin ensimmäinen päivä, tammi/huhti/heinä/lokakuussa.

Itsellä on kalenterimuistutus asetettuna toistumaan kolmen kuukauden välein. Kaikesta mikä ylipäätään täytyy tehdä tietyn väliajan välein olen laittanut sähköisen kalenterimuistutuksen toistumaan esim. kerran kuussa tai kolmen kuukauden välein. 

Tähän on helpompikin konsti eli ostaa sen harjan vasta sitten kun se näyttää huonolta. Omani kestää reilun vuoden, jopa kaksikin. Tuo 3 kk vaihtoväli on vain valmistajan suositus että saa myytyä enemmän :) Nythän pitää kaikessa ajatella ekologisesti.

Vierailija
136/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveä haloo tuosta vaatesovellusvinkistä. :D

Eikö ihmiset voi hyväksyä, että jos he eivät tarvitse tällaista sovellusta, niin hyvä, mutta jollekin vaateaddiktille se voi oikeasti olla silmiä avaava ja hyödyllinen juttu?

Kaikilla on erilainen lähtötilanne.

(En siis itse käytä mitään tuollaisia vaatesovelluksia, mutta ymmärrän, että joku voi niistäkin hyötyä.)

Se vaan huvittaa että jollakin on elämän hallinta noin pielessä että siihen on pitänyt keksiä sovellus :D

Vierailija
137/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä nro.1 Life Hack on, skipata akat kokonaan. Puhdasta profitia alusta loppuun :D

Ja tärkeimmät tuon mukanaan tuomat ominaisuudet:

1. ei kersoja

2. ei elareita

3. ei kälkätystä/nalkutusta

4. irtonumeroiden käyttö oman mielen mukaan

5. oma rauha ed. mainituista syistä

= Pure Profit!

Unohdit kohdat kuusi ja seitsemän:

6. Yksinäisiä viikonloppuja, kun kaverit perheellistyvät

7. Totaalinen yksinäisyys, kun on vanhus

Vierailija
138/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on helpompikin konsti eli ostaa sen harjan vasta sitten kun se näyttää huonolta. Omani kestää reilun vuoden, jopa kaksikin. Tuo 3 kk vaihtoväli on vain valmistajan suositus että saa myytyä enemmän :) Nythän pitää kaikessa ajatella ekologisesti.

Ei. Tässä asiassa mennään terveys edellä. Taidat provoilla, mutta joku voi vielä ottaa tosissaan. Itse vaihdan harjan kvartaaleittain, koska suun hygienia on minulle tärkeää. Suun kautta pääsee mm. bakteerit suoraan verenkiertoon, enkä halua sinne mitään vuoden muhineita mutaatioita..

Vaihdan harjan myös mikäli sairastan flunssan.

Vierailija
139/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin vielä viilata ruokaostoslistaa niin, että se toimisi esim. tietyssä kaupassa niin, että tuotteet olisivat siinä järjestyksessä missä ne ovat kaupassa kun etenee.. 

tämän voi tehdä ainakin foodien sovelluksessa.

Vierailija
140/274 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatelaastarit, ennen meni hyvät kalliit lasten ulkovaatteet roskiin jos tuli vaikka polveen reikä. Samoin sisävaatteet saa kätevästi korjattua.

Komppaan, vaatelaastari on kätevä. Ja nimenomaan ne liimattavat paikat, ei mitään ommeltavia / silitettäviä. Just tilasin näitä netistä 10 kpl säästöpakkauksen...

Ja sitten oma vinkkini: Hanki joululahjat pitkin vuotta alennusmyynneistä. Ei tarvitse hikoilla joulukuussa kaupoissa.