Mitä/miten sanoa kohteliaasti työkaverille
Että en voi hoitaa hänen töitään joita yrittää tarjota minulle aina vähän väliä?
Mun ei ole millään lailla pakko niitä hoitaa, esimies ei ole niitä minulle määrännyt.
Tää alkaa olemaan ongelma kohta, joka päivä pelkään että kohta se tulee töiitensä kanssa, enkä enää niitä halua saatika aio hoitaa.
Kuinka kieltäydyn asiallisesti sekä kohteliaasti ja niin että sanoma menee perille ilman että toinen suuttuu ja lopettaa puhumisen
Kommentit (11)
"Ei" on niin tavattoman vaikea sana.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:37"]
"Ei" on niin tavattoman vaikea sana.
[/quote]
Otsikossa sana "kohteliaasti". Pelkkä "ei" ei vastaa mun käsitystäni kohteliaasta lauseesta.
Tekee kaikkia muita omia juttujaan, siksi en ihan periaattesta halua häntä auttaa. Ehtisi työnsä tekemään erittäin hyvin jos vain siis tekisi ne. Ap
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:44"]
Tekee kaikkia muita omia juttujaan, siksi en ihan periaattesta halua häntä auttaa. Ehtisi työnsä tekemään erittäin hyvin jos vain siis tekisi ne. Ap
[/quote]
Mutta siis mikä hänen selityksensä sinulle on kun tulee tuomaan töitään. Tuskin sanoo että "teeppäs sinä nämä niin mä voin tehdä jotain omia juttujani".
Jos sanoo ettei ehdi niin sanot vaan ettet sinäkään ehdi, sulla on töitä. Ja jos tunkee sulle töitään ja puuhailee sitten töihin liittymättömiä juttuja voit aivan hyvin huomauttaa asiasta että "hei, eikös sulla ollut vielä tekemättä se ja se työasia..."
Sanot ettet nyt millään ehdi. Simple as that. Kun sanot tarpeeksi monta kertaa peräkkäin niin eiköhän ymmärrä.
Varsinkin kun katsot samalla suoraan silmiin, juot teetä, ja avaat vielä iltapäivälehden näytöllesi.
Mun mielestä tota ei tarvitse kauheasti miettiä, siis että miten sanoisi kohteliaasti. Toinen lusmuilee, ei sitä tarvitse paapoa. Jos suuttuu siitä että hänelle sanotaan selvästä asiasta on oma mokansa. Älä anna ihmisten käyttää sua hyväksi. Paljonko haittaa jos tuollainen hyväkskäyttäjä lakkaa puhumasta sulle? (Mikä jo sinällään olisi helvetin lapsellinen reaktio siihen että asiasta sanotaan).
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 10:44"]
[/quote]
Ei tuollaisille lusmuille minusta tarvitse ylettömän kohtelias olla. Mutta voithan sinä tosiaan jos haluat, alkuun yrittää sillä että sanot vaan ettet ehdi auttaa nyt. Useimmat tajuaa, kun tarpeeksi monta kertaa sen sanoo, ettei tuota tyyppiä pysty enää hyväksikäyttämään.
Minä kyllä olen sen luontoinen että jos kerran epäilen että toinen vaan lusmuillee, sanoisin sen ihan suoraan. Saattaisin esim. kysyä että mitä töitä muka sulla niin paljon on ettet ehdi tätä tehdä, kun tulee ehdottamaan että hoitaisin hänen hommansa. Ihan sama suuttuisiko, koska hänhän siinä väärässä on, hän on se joka ei hoida hommiaan ja yrittää sälyttää niitä toisten päälle.
Aaargh, muistan kun mulla oli itseään täynnä oleva mutta oikeasti kokematon uusi työkaveri. Haali aina esimieheltä itselleen projekteja jotka ylittivät osaamisensa, ja tuli sitten nurkan takana hiljaa kuiskuttamaan mulle että voisinko auttaa vähän siinä ja tässä kun osaan paremmin.
Pari kertaa autoin, mutta kun huomasin että kyse ei ole vahingosta (että tajuaisi vasta yritettyään ettei osakaan) vaan että tarkoituksella vaatii ylivaikeita hommia ja kehtasi vielä vaatia korkeampaa palkkaa koska tekee "vaikeampia hommia kuin muut" pistin stopin.
Seuraavaksi kun tuli kuiskailemaan apuja ilmoitin kuuluvalla äänellä että mulla on kädet täynnä töitä, kysyppä kuule esimieheltä apuja jos et osaa tehdä töitäsi.
Aika nopeasti esimieskin sitten tunnisti tilanteen laadun.
Sanot vaan että sinulla on kiire omien töidesi kanssa eikä sinulla ole aikaa nyt näitä ottaa. Myös esimieheen voi vedota, ja sanoa työn tuputtajalle että jos tarvitset avuksesi lisäresursseja niin kysy esimieheltä, kun sulla on kädet täynnä omia töitä.