Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älysin juuri, että mulla on pmdd.

Vierailija
04.06.2014 |

Olen tässä pitkään miettinyt miksi viikkoa ennen kuukautisia llen melkein toimintakyvytön, johan selvisi, sehän on pmdd.

Pakko varata aika gynelle jos sais apua.

Onko kenelläkään kokemuksia?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pmdd?

Vierailija
2/37 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 19:03"]Mikä on pmdd?

[/quote]

Premenstrual Dysphoric häiriö (PMDD)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan. Siinä toivossa että jollain olisi kokemuksia. Ap

Vierailija
4/37 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dear ladies

After years and years of struggling and (studying hard medicine) with my horrible PMDD I found a cure for my symptoms and that is 75 micrograms of progesterone everyday (minipills Cerazette)at the same time. It has made my life perfect, no ovulation and after 6 months of use, no periods. I feel like a normal woman, without ANY physical or mental problems.

I suggested to my gynegologist that I would like to try progesterone in treating my PMDD. She didn´t have a clue about whole PMDD I was talking about so humbly she said "If you want so." Now, after two years after I have started my treatment, I am feeling great.

Ps.I am 28-years-old now, and this is not a treatment for older ladies, as I know...(?)

Vierailija
5/37 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin englannin kielisen tekstini tähän, koska en jaksanut kirjoittaa uudestaan samaa. Eli- Suomessa en ole törmännyt gynekologiin, joka tietäisi asiasta yhtään mitään.

Turhaan hoitavat mielialalääkkeillä ongelmaa, kun kyse on hormoneista.

Vierailija
6/37 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama vaiva. Gynekologien mielestä Se nyt vaan kuuluu naiseuteen :-(

Vierailija
7/37 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut tällaiseen jotain hoitoa, josta olisi ollut apua?

"Kuukautiskiertoon liittyvät oireet voivat olla myös vakavia – usein ne diagnosoidaan väärin" http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1305985187444?jako=98285925ca0edeac34faf65a400bfc3d&ref=tw-share

Vierailija
8/37 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite aloitin vuosi sitten Kelan tuetun, kognitiivisen psykoterapian jonka sain juurikin PMDD:n takia. PMDD todettiin YTHS:llä. Terapiasta on ollut hurjasti apua. Samoin esim. Fb:n PMDD-keskusteluryhmistä ja Youtuben PMDD-videoista. Ruotsissa tämän hetken johtavimmat PMDD-tutkimukset menossa ja siellä on pari vuotta sitten kehitetty jopa eka täysin PMDD-oireisiin suunnattu lääke. Päätutkija siellä on ilmeisesti ruotsinsuomalainen naistentautienerikoislääkäri ja olen harkinnut hänen vastaanotolleen matkustamista. Suruttaa, kun useimmat ihmiset/lääkärit eivät Suomessa ole PMDD:stä kuulleetkaan. Olen itse kieltäytynyt mielialalääkkeistä, koska haluan ne täsmälääkkeet sitten kun joskus tulevat. Itsehoitomuodoista liikunta ja veganismi ovat auttaneet hurjasti!

Vierailija
9/37 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvästä viestistä!!

Itse löysin tämän PMDD:n juuri. Koko elämä menee ihan ylösalaisin JOKA kuukausi kaksi viikkoa ennen menkkoja, eikä pää enää kestä tätä.

Seuraavassa kierrossa lähtee kokeiluun Seronil, eli fluoksetiini. Sitalopraamia (sepram) on kokeiltu, mutta apua ei juuri ollut.

Ihan toivotonta tämä, varsinkin näinä pahoina päivinä.

Vierailija
10/37 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, voisitko kertoa kuka tämä suomenruotsalainen lääkäri on?:)

Vierailija
11/37 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei se ole mikään PMDD, vaan PMD (Premenstrual Dysphoric Disorder).

Vierailija
12/37 |
29.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei se ole mikään PMDD, vaan PMD (Premenstrual Dysphoric Disorder).

öö. Pre. Menstrual. Dysphoric Disorder. PMDD.

Vierailija
13/37 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dear ladies

After years and years of struggling and (studying hard medicine) with my horrible PMDD I found a cure for my symptoms and that is 75 micrograms of progesterone everyday (minipills Cerazette)at the same time. It has made my life perfect, no ovulation and after 6 months of use, no periods. I feel like a normal woman, without ANY physical or mental problems.

I suggested to my gynegologist that I would like to try progesterone in treating my PMDD. She didn´t have a clue about whole PMDD I was talking about so humbly she said "If you want so." Now, after two years after I have started my treatment, I am feeling great.

Ps.I am 28-years-old now, and this is not a treatment for older ladies, as I know...(?)

vau, uskaltaiskohan sitä käydä gynellä vielä kerran ja testata minipillereitä. Yhdistelmäpillereistä tuli hullu olo, yhtä pmdd:tä läpi kuukauden. (Normaalisti "vain" 10 pv/kk. Pelottaa et jos minipillereistäki tulee hurjaks

Vierailija
14/37 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte kärsin tosta ja se on täyttä pasgaa. Säälin mun miestä välillä. 😑😑

E pilleroiset vaan pahentaa. Minit aiheutti turpoamista ja nesteen kertymistä, kierukka kokeilematta. Uskaltaisikohan.

Vierailija
15/37 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ! Ihanaa, että tästä puhutaan. Yritän kirjoittaa nopeasti, ennen kuin palsta menee kiinni.

Oireet: hysteerinen itkuisuus, lohduttomuus ja epätoivo, huutoraivokohtaukset ilman syytä, väkivaltaisuus muita ja itseä kohtaan, itsemurha-ajatukset ja -aikeet, unettomuus, valtavat kivut, harhat mm. vainoharhaisuus.

E-pillerit veivät pois aika hyvin, ehkäisykapseli pahensi, nyt Mirena-kierukka ja oireet pysyvät suunnilleen kurissa.

Aion hankkia sterilisaation ja hankkiutua eroon hormonaalisesta ehkäisystä, mutta pmdd:n palaaminen pelottaa.

T. N 29 v

Vierailija
16/37 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen. Onko kukaan muu löytänyt mistään helpotusta oireisiin?

Vierailija
17/37 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Voisitko laittaa lisäinfoa siitä ruotsalaislääkäristä? Kiitos!

Vierailija
18/37 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hi!

There is mention that progesterone might make things even worse for women with pmmd. You didn't experience that? I have been on ADs, however felt the symtoms even through medication. Now I'm supposed to start on small dose progesterone, but a bit scared that that might make things worse. Thanks for writing about your experience!

Vierailija
19/37 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen oireitteni perusteella minulla olevan PMDD. Oletteko löytäneet jostakin fiksuja lääkäreitä?

Vierailija
20/37 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihoin puolitoista vuotta sitten hormoonikierukasta kuparikierukkaan, sillä ajatuksella, että en enää halua käyttää hormonaalista ehkäisyä. Sen jälkeen alkoikin kamppailu ihan älyttömien psyykkisten oireiden kanssa, jotka on aina vienyt kierrosta melkein sen kaksi viikkoa. Pahimmillaan oireet on usein just menkkojen alkamispäivän tienoilla. Olo on ollut aivan epätodellinen ja oon vaan ajatellut, että ehkä se oli tällaista silloin joskus myös kun en pariin vuoteen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Ajattelin, että en vaan muista niin hyvin sitä aikaa ja, että en ollut ehkä niin tietoinen itsestäni, kuin mitä nykyisin olen. Ajatuksina on ollut myös, että elämäni oli nuorempana vähän villimpää ja esim nykyään kun en juo laisinkaan alkoholia, huomaan ehkä vain herkemmin nämä muutokset. Olen elämässäni kärsinyt myös masennuksesta jo vuosien ajan, mutta olen nyt vasta ymmärtänyt, että edes pahimman masennusjaksoni aikana vuonna 2013, kun olin sairaslomalla puoli vuotta, en koskaan ollut näin syvissä vesissä. Olen tässä välissä myös käynyt kolmen vuoden psykoterapiajakson ja saanut elämäni ns. parempaan kondikseen, mutta nämä viimeisen puolentoista vuoden mielialaheittelyt ovat olleet aivan mielipuolisia. Nyt olen vihdoin tajunnut, ettei tällaista itseinhon, voimattomuuden ja jatkuvien itsemurha-ajatusten määrää voi kovin kauaa kestää ilman, että jotain äärimmäistä pian tapahtuu. Siksi olen myös päättänyt nyt ottaa lääkäriin yhteyttä ja kokeilla paluuta hormoonikierukan pariin. Viimeksi se lopetti minulta kokonaan kuukautiset ja vaikka en mielelläni hormonaalista ehkäisyä käyttäisi on se kuitenkin parempi vaihtoehto hulluksi tulemiselle tai pienempi paha sille, että jonain päivänä vain olisi niin uupunut enää jatkamaan. Toivon todella, että siitä olisi minulle apua.