Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mari Sievinen: pakkoruotsi ei toimi

Vierailija
04.06.2014 |

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288696755234.html

Miten se näin voi olla? Meillehän on hoettu, että kaikki osaa ruotsia kun on se pakkoruotsi kuitenkin. Nyt näyttää siltä, että kouluruotsilla ei tee mitään. Onneksi se toimii porttikielenä kaikkiin maailman kieliin, etenkin kiinaan ja venäjään.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa englantia ja ei puhu englantia on kaksi eri asiaa. Suomalaiset kielitaitoiset ovat niin kovia haukkumaan toisten ääntämistä, ettei kukaan, joka ei mielestään puhu täydellistä englantia, suostu sitä puhumaan. Itselläni on taustalla ihan hyvä kouluruotsi, mutta en rupea nykyisessä asuipaikassani Pohjanmaalla sitä puhumaan. Syy on se, että olen niin monta kertaa kuullut parin ruotsinkielisen työkaverini haukkuvan suomenkielisten ruotsintaitoa, että olen katsonut parhaaksi pitää suuni kiinni. Kun opettajankin kielitaito haukuttiin, päätin että minun kielitaitoani eivät hauku, ja jätän ruotsin puhumatta. 

Vierailija
62/62 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nelikymppinen helsinkiläinen. En tunne, enkä ole koskaan tuntenut ketään suomalaista joka osaisi puhua ruotsia. Ainoastaan tuntemani suomenruotsalaiset, joilla se on äidinkieli,  ja yksi, jonka mies on suomenruotsalainen ja lapsetkin ruotsinkielisessä koulussa. Kukaan muu ei osaa edes auttavasti ruotsia, eivät 20v eivätkä 60v ihmiset. Jopa isoäitini, joka oli nuorena pari vuotta Ruotsissa töissä ja oppi ruotsin, on unohtanut kielen täysin. Tunnen myös pari ihmistä länsirannikon ruotsinkielisiltä alueilta, eivätkä HEKÄÄN osaa ruotsia! Lähes kaikki sensijaan puhuvat ja ymmärtävät englantia niin että pärjäävät sillä. Eikä tämä kerro jotain pakkoruotsin hyödyllisyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi