Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uudenvuodenaatto on työpäivä?

Vierailija
30.12.2020 |

Mielestäni kalenterin oudoin työpäivä. Kyseessä joulun jälkeen vuoden suurin juhla mutta silti on työpäivä. Esim jouluaatto ja juhannusaatto ovat kuitenkin vapaapäiviä.

Onhan niitä turhiakin pyhiä kuten loppiainen ja helluntai, miksei voitaisi muuttaa niin että loppiaisen sijaan vapaata olisi uudenvuodenaattona ja helluntain sijaan vapunaatto olisi vapaa?

Itse en ainakaan hyödy paljon loppiaisesta/helluntaista vaikka on vapaata. Sen sijaan harmittaa kun pitää tuhlata lomapäiviä uudenvuodenaattoon ja välillä vappuaattoon jos haluaa juhlia vappua.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. 

Vierailija
2/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vasta aatto ja itse uudenvuodenpäivä vasta seuraavana päivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän juhannus ja pääsiäinen mene kirkkaasti edelle juhlan suuruudessa. Suurimmalla osalla tavallinen päivä, mitä nyt ryypiskelijät tykkää ottaa kaiken ilon irti.

Vierailija
4/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi voi. 

Ole sinä työtön loinen hiljaa!

Suus kiinni kun mulle puhut!

Vierailija
5/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta aattonahan ne suurimmat juhlat/menot on ja tarvisi eniten vapaata.

Vierailija
6/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla mikään noista ole vapaapäivä. Kaikki aatot töitä.

7/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jouluaatto ole virallinen pyhäpäivä.

https://xn--pyhpivt-7wabc.fi/viralliset-pyhapaivat-suomessa/

Vierailija
8/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän juhannus ja pääsiäinen mene kirkkaasti edelle juhlan suuruudessa. Suurimmalla osalla tavallinen päivä, mitä nyt ryypiskelijät tykkää ottaa kaiken ilon irti.

Itse en juo alkoholia ja uusivuosi menee kirkkaasti pääsiäisen ja juhannuksen edelle, jälkimmäiset minulle kuin mitkä tahansa viikonloput.

Vierailija
9/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsiäinen lähinnä uskovaisten juhla ja juhannus lähinnä mökkiläisten, monelle nuo ovat ihan tavallisia päiviä. Uusivuosi taas kaikkien juhla.

Vierailija
10/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannatan, että kalenteriin lisää vapaapäiviä. Jengi palaa loppuun ja uupuu tällä hetkellä niin huolella, että lisähelpotusta tarvitaan. Otetaan vielä kulttuurilähettiläidenkin pyhät ja vapaapäivät kaikkien käyttöön - hehän lomailevat myös meidän juhlapyhämme mikäli sattuvat työtätekevien kastissa olemaan.

Vierailija
11/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä APn kanssa, tuntuu että joka vuosi tulee edelleen pienenä yllätyksenä että 31.12 pitää oikeasti olla töissä ellei ottanut kaikki välipäivät lomaa. Työelämässä jo 5v olen ollut.

Vierailija
12/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on arkipäivä. Juhannus- ja jouluaattokin vapaapäivinä Suomessa on outoja, ei taida muualla olla, onko missään muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa?  

Vierailija
13/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan vapun aattokin työpäivä.

Vierailija
14/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on arkipäivä. Juhannus- ja jouluaattokin vapaapäivinä Suomessa on outoja, ei taida muualla olla, onko missään muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa?  

Eipä paljon muualla.

Vierailija
15/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan vapun aattokin työpäivä.

Mutta miksi juhannusaatto on vapaa? Eihän se ole monelle läheskän yhtä iso juhla kuin uusivuosi. Lähinnä mökkiläisille juhannus voi olla merkittävä, ei meille muille. Itse en koskaan tee mitään erityistä juhannuksena, ehkä pesen auton kun on vapaata.

Vierailija
16/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein töitä 40 vuotta, aina olin vapaalla. Köyhien ongelmia nuo pakolliset töissäolot.

Vierailija
17/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkoonkin että jouluaattona juhlinta alkaa aiemmin ja juhannusaaton tansseihin voi menojalka vipattaa jo aiemmin mutta eikö uudenvuoden juhlinta ole hyvin loppuilta/yöpainotteista?

Vaikka olisit uudenvuodenaattona klo 17:30 asti töissä niin ehdit varmasti mukaan uudenvuoden juhlintaan.

Vierailija
18/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkoonkin että jouluaattona juhlinta alkaa aiemmin ja juhannusaaton tansseihin voi menojalka vipattaa jo aiemmin mutta eikö uudenvuoden juhlinta ole hyvin loppuilta/yöpainotteista?

Vaikka olisit uudenvuodenaattona klo 17:30 asti töissä niin ehdit varmasti mukaan uudenvuoden juhlintaan.

Ehtii ehtii, mutta onha se ihan eri asia virittää itsensä ryvettäneen työpäivän jälkeen juhlamoodiin versus että saisi nukkua aamusta rauhassa ja herätä ilman herätyskelloa ja alkaa siitä valmistautua illan rientoihin. Ei sillä, että olisi elämän tärkein asia, mutta kuitenkin.

Nuorempana jaksoi vielä painaa suoraan työvuorosta esim. pikkujouluihin, mutta eipä jaksaisi enää.

Vierailija
19/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakaupatkin auki normaalisti auki.

Tuo lähikauppakin sulkee 21.00 niinkuin arkenakin.

Vierailija
20/45 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska uusivuosi ja vappu eivät ole perinteisiä kristillisiä juhlia, niillä ei ole samanlaista statusta. Vaikka monelle ne ovat tosiaan tänä päivänä suurempia juhlapäiviä kuin jotkut epämääräiset helluntait, joiden merkityksen moni kristitty (eli kirkkoon kuuluva) on jo ehtinyt unohtaa.

Nyt suuntaus taitaa kuitenkin olla se, että perinteisiä (kristillisiä) vapaapäiviä ollaan hivuttamassa kohti normaaleja arki/työpäiviä.

Työssä jaksamisen kannalta olisi ilman muuta parempi, jos vapaapäiviä lisättäisiin eikä vähennettäisi, mutta se ei sovi vapaalle markkinataloudelle ja sen pyhiin arvoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi